AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #1 Skrevet 5. mars 2015 Hei, jeg har lyst til å spørre om litt ting rundt min stemor! Jeg er uenig i hvordan hun behandler meg, men pappa bryr seg ikke så veldig og tørr ikke å si henne imot... Det er sånn at jeg er snart 16 år og har bodd hos pappa siden jeg var 14 år fordi at mamma er litt psykisk ustabil og vi finner bare ikke helt tonen, jeg er noen ofte på besøk hos henne men vi har ikke noe fast tid som jeg skal være der. Pappa fikk seg i ny kjæreste rund påske i fjor og hun flyttet til oss i starten av sommeren. jeg synes hun er veldig bestemt og tar seg for mye til rette synes jeg. Noen eksempler på det er: -hun synes jeg får lov til for mye! Jeg var på noen "fester" i juli hvor noen få drakk alkohol men jeg og mine venner gjorde ikke det. Pappa synes det var helt ok, men hun ble veldig sur over det og de kom og hentet meg!! -hun synes jeg får være oppe for lenge om kvelden. Jeg er vant til å kunne legge meg når jeg vil men hun vil at jeg skal være i seng før 22:30 -hun synes jeg spiser for uregelmessig, jeg tar meg en skive eller en frukt når jeg er sulten, men er slank og frisk så tror ikke jeg må bekymre meg så veldig over det! - hun bestemmer alltid hva vi har til middag, før pleide jeg og pappa å dra på butikkenn sammen og finne noe for hele uka, men nå gjør hun det... - i vinterferien ble jeg invitert med en vennine på hytta, men de hadde planlagt at vi skulle reise til stavanger og besøke familien hennes HELE vinterferien! Der latet hun som vi var beste venner... -hun synes det er en forferdelig ordning på når jeg er hos mamma. Hun vil at jeg skal være hos mamma anna hver helg eller tredje hver helg men aldri på besøk! Hun sier "du skjønner at vi trenger litt tid for os selv, bare vi to" Det kommer aldri til å skje... Jeg kan fortsette å telle opp mange flere ting men jeg blir bare så irritert over at hun tror hun kan bestemme over meg! Hun er ikke moren min og hun trenger ikke å spørre hver gang jeg har vært med venner om hva vi gjorde og grave i hvem som var der og hvor vi var og alt! Jeg er ikke et lite barn lenger Når jeg snakker med pappa om dette sier han bare "nei nå må du gi deg, vi bryr os bare om deg" Er det jeg som overreagerer ? Eller ?Anonymous poster hash: 1ae70...a32 Anonymous poster hash: eee9b...933
Gjest O.G. Skrevet 5. mars 2015 #2 Skrevet 5. mars 2015 Hun der er en jævla skitkjerring, men jeg synes faren din er en vattpikk også da, ikke smart å la noen flytte inn så tidlig.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #3 Skrevet 5. mars 2015 Det virker som om hun synes du er en byrde i forholdet til faren din... At hun mener at de trenger tid sammen alene og at hun bestemmer "alt" virker som om er et behov for full kontroll. Synes det er vondt å høre at du ikke når frem til din far når du tar opp hvordan du har det. Jeg reagerer sterkest på at hun ønsker å sende deg mer til din mor, av andre grunner enn at dette er det beste for DEG. Du er stor nok til å ta egne valg. Andre grunner du har nevnt kan virke som et ønske om at du skal ha rammer for å ha det godt. Men å late som om dere har et godt forhold, og ønske deg bort tyder på helt andre intensjoner. Jeg vil anbefale deg å ta det opp med din far igjen, når han har god tid til å lytte. Fortell han hvordan du har det på en saklig måte, og at du for eksempel savner det dere pleide å gjøre alene sammen. Om far ikke lytter, ville jeg faktisk tatt det opp med din stemor at det hun gjør ikke er greit. Det er din far som setter rammene for deg og din oppdragelse, ikke stemor. Anonymous poster hash: b104b...986 6
Kontormus Skrevet 5. mars 2015 #4 Skrevet 5. mars 2015 Nei, du overreagerer ikke. Du må snakke med din far om at hun går litt for langt i å detaljstyre livet til en 16-åring hun knapt har noen relasjon til. Vil han ikke snakke om det, kan du faktisk bestille time på FV selv. 8
Rotemor Skrevet 5. mars 2015 #5 Skrevet 5. mars 2015 Hun der er en jævla skitkjerring, men jeg synes faren din er en vattpikk også da, ikke smart å la noen flytte inn så tidlig. Jeg ville ikke brukt de ordene, men er ikke uenig... Hun er en kontrollfrik! 1
Millimani Skrevet 5. mars 2015 #6 Skrevet 5. mars 2015 Har de gått litt for fort fram i forholdet? Flytte sammen etter to-tre måneder? Hvordan klarer pappaen din å ha et forhold til ei sånn dame? At du klarer å holde ut med henne... Mannfolk er mannfolk, men han har da virkelig å bry seg mer om deg enn hva han tydeligvis gjør. Du får holde deg unna stemoren din, og evt pappaen din..., du kunne kanskje bodd et annet sted for å se om ting blir bedre. Kanskje pappaen din skjønner det bedre da
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #7 Skrevet 5. mars 2015 Trist at din mor ikke er sterk, stabil og en person du kunne trives med og bo hos! 😔 Ennå mer tragisk er det at din far høres fra dette ut som om han er svak og mangler retning og ryggrad! Det sier jo voldsomt mye om ham at han tar inn en same i hjemmet deres etter SÅ KORT tid (!) Han høres apatisk og passiv ut og gjør dette fordi da har han en dame som kan "styre litt" hjemme for sa slipper han - i tillegg til at han får sex. Damen som har tatt seg tilrette hos dere må få vite at det IKKE er greit. Dette er DITT hjem. Jeg ville ha ringt Familivernkontoret og bestilt time til din far og deg. Da blir det mer forpliktende og formelt og større sjanse for at han faktisk forstår... Lykke til, synd du ikke har noen nære, gode, varme og støttende voksne som du kan bo hos 😇Anonymous poster hash: 68150...df7 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #8 Skrevet 5. mars 2015 Hei, jeg har lyst til å spørre om litt ting rundt min stemor! Jeg er uenig i hvordan hun behandler meg, men pappa bryr seg ikke så veldig og tørr ikke å si henne imot... Det er sånn at jeg er snart 16 år og har bodd hos pappa siden jeg var 14 år fordi at mamma er litt psykisk ustabil og vi finner bare ikke helt tonen, jeg er noen ofte på besøk hos henne men vi har ikke noe fast tid som jeg skal være der. Pappa fikk seg i ny kjæreste rund påske i fjor og hun flyttet til oss i starten av sommeren. jeg synes hun er veldig bestemt og tar seg for mye til rette synes jeg. Noen eksempler på det er: -hun synes jeg får lov til for mye! Jeg var på noen "fester" i juli hvor noen få drakk alkohol men jeg og mine venner gjorde ikke det. Pappa synes det var helt ok, men hun ble veldig sur over det og de kom og hentet meg!! Kanskje dette hadde med bekymring å gjøre? Jeg hadde ikke tillatt dette for min 14.åring! -hun synes jeg får være oppe for lenge om kvelden. Jeg er vant til å kunne legge meg når jeg vil men hun vil at jeg skal være i seng før 22:30 Hos meg må 14 åringen være i seng 21.30! uten diskusjon. Jeg syntes du har hatt det for fritt hos din far. Kanskje han ikke har orket å ta opp kampen med deg? -hun synes jeg spiser for uregelmessig, jeg tar meg en skive eller en frukt når jeg er sulten, men er slank og frisk så tror ikke jeg må bekymre meg så veldig over det! Regelmessige måltider er viktig! Jeg syntes fakisk du er heldig som har noen som bryr seg om dette! - hun bestemmer alltid hva vi har til middag, før pleide jeg og pappa å dra på butikkenn sammen og finne noe for hele uka, men nå gjør hun det... Har du snakket med din far om dette? Kanskje han syntes det er flott at hun ordner mat? Har du ønkser til middag, så må du meddele dette, og ikke forvente at alle skal spørre deg først.. - i vinterferien ble jeg invitert med en vennine på hytta, men de hadde planlagt at vi skulle reise til stavanger og besøke familien hennes HELE vinterferien! Der latet hun som vi var beste venner... Dette ser jeg som HELT naturlig, vi også bestemmer over ferien på våre barn, eldste er også 14 hos meg. De kan spørre, men vi tar avgjørelsen! -hun synes det er en forferdelig ordning på når jeg er hos mamma. Hun vil at jeg skal være hos mamma anna hver helg eller tredje hver helg men aldri på besøk! Hun sier "du skjønner at vi trenger litt tid for os selv, bare vi to" Det kommer aldri til å skje... Er du sjalu på henne? For at din far har funnet noen? Jeg tror det ligger mer bak dette , enn det du forteller. Muligens at du ikke er verdens enkleste du heller? En 14-åring kan være ganske krevende..... Vil du ikke være hos din mor annenhver helg? Eller vil du være hjemme for å skape en diskusjon? Jeg kan fortsette å telle opp mange flere ting men jeg blir bare så irritert over at hun tror hun kan bestemme over meg! Hun er ikke moren min og hun trenger ikke å spørre hver gang jeg har vært med venner om hva vi gjorde og grave i hvem som var der og hvor vi var og alt! Jeg er ikke et lite barn lenger Når jeg snakker med pappa om dette sier han bare "nei nå må du gi deg, vi bryr os bare om deg" Er det jeg som overreagerer ? Eller ?Anonymous poster hash: 1ae70...a32 Anonymous poster hash: eee9b...933 Jeg har kommentert litt i mellom her: Vet du, jeg leser dette litt annerledes en noen over. Jeg syntes faktisk DU fremstår litt urimlig. Når det kommer en ny kvinne i hus, blir det forandringer. Uansett om du vil eller ikke. Her handler det om å gi og ta. Kanskje din nye stemor ikke gir så mye (Men som jeg leser her, så bekymrer hun seg for deg, nok til å hente deg på fest og gi deg regelmessige måltider) . Hva gir så du? Forventer du at det er bare deg og pappa? Føler du at du må dele pappa med henne, og er sjalu på grunn av dette? Da syntes jeg i så fall du må snakke med han. Men slik du beskriver det, har du hatt det veldig fritt, festing, mat når du vil, leggetid når du vil..... Dette hadde ALDRI skjedd hos meg! Rutiner og regler er viktig, og det tror jeg helt sikkert du skjønner når du blir eldre. Kanskje du må åpne sinnet ditt litt, kanskje hun ikke vil ditt værste, men faktisk kan være et positivt tilskudd... PS: Og JA, voksne trenger alenetid! Anonymous poster hash: 38191...5a6 10
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #9 Skrevet 5. mars 2015 Jeg har kommentert litt i mellom her: Vet du, jeg leser dette litt annerledes en noen over. Jeg syntes faktisk DU fremstår litt urimlig. Når det kommer en ny kvinne i hus, blir det forandringer. Uansett om du vil eller ikke. Her handler det om å gi og ta. Kanskje din nye stemor ikke gir så mye (Men som jeg leser her, så bekymrer hun seg for deg, nok til å hente deg på fest og gi deg regelmessige måltider) . Hva gir så du? Forventer du at det er bare deg og pappa? Føler du at du må dele pappa med henne, og er sjalu på grunn av dette? Da syntes jeg i så fall du må snakke med han. Men slik du beskriver det, har du hatt det veldig fritt, festing, mat når du vil, leggetid når du vil..... Dette hadde ALDRI skjedd hos meg! Rutiner og regler er viktig, og det tror jeg helt sikkert du skjønner når du blir eldre. Kanskje du må åpne sinnet ditt litt, kanskje hun ikke vil ditt værste, men faktisk kan være et positivt tilskudd... PS: Og JA, voksne trenger alenetid! Anonymous poster hash: 38191...5a6 Du skriver som om jeg skulle skrevet det selv. Det er ofte to sider av en slik sak og her virker det som TS har hatt det fritt (som det ofte er hos far av en eller annen grunn) og da blir det vanskelig når en annen voksen kommer inn og lager regler. Jeg tar oftest med meg far til butikken fordi han skal bidra litt han også. Å ta med seg ungene har jeg gitt opp, de henger oftest bare i handlevognen og tøyser med faren slik at vi bruker det dobbelte av tiden jeg ville brukt alene. Nå tror ikke jeg at TS som 16-åring gjør dette, men snakk med stemoren din du. Du er stor nok til å komme med meninger, men prøv å være fornuftig, kanskje kan du invitere henne til å lage middag sammen med deg en dag? Møt henne! Anonymous poster hash: a184c...a50 8
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #10 Skrevet 5. mars 2015 Jeg synes du overdriver veldig. Hun tar vare på deg og vise omsorg. Du er fremdeles ett barn og må regne med at det enda er ett par år før du kan styre ditt eget liv. Nyt det så lenge du kan Det er skit kjipt å være voksen. Anonymous poster hash: 5c97d...30a 8
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #11 Skrevet 5. mars 2015 Jeg synes den nye stemoren din høres ut som en voksen og omsorgsfull person. Hun setter grenser som verken er urimelige eller slemme. Dette bør du faktisk være takknemlig for og sette pris på. Jeg er helt enig med AB...5a5, AB...a50 og AB...30a. Anonymous poster hash: 7de68...c25 9
Suss81 Skrevet 5. mars 2015 #12 Skrevet 5. mars 2015 Jeg synes du overreagerer. Slik jeg leser det er det kommet en voksenperson til inn i livet ditt som lager rutiner og stabilitet for deg å det er det du reagerer på. Du har hatt det veldig fritt tidligere å slik jeg ser det så handler de med ditt beste i øynene. Selv om du føler deg voksen så er det enda to år til du er myndig. Det at voksne trenger alenetid og har sisteordet på ferier er ikke verdt å kommentere engang siden det er så åpenbart. 6
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #13 Skrevet 5. mars 2015 Hallo? Vi snakker om en 16-åring her! En 16-åring er snart voksen, og hvis hun ikke får lov til å lære og teste ut leggetider, mat, fester osv kontrollert (slik hun har fått hos faren sin) vil hun gå på en kjempesmell den dagen hun er 18, og kan gjøre nøyaktig som hun vil. Leggetider osv er individuelt, og så lenge hun står opp om morran, er hun gammel nok til å styre dette selv. Husk at mange flyter hjemmefra for å studere når de er 16! Da MÅ de ha kontroll på dette, og foreldre/steforeldre får ikke kontrollert en dritt av hva barna driver med.. Anonymous poster hash: 0ef3c...21e 6
Calleia Skrevet 5. mars 2015 #14 Skrevet 5. mars 2015 Hallo? Vi snakker om en 16-åring her! En 16-åring er snart voksen, og hvis hun ikke får lov til å lære og teste ut leggetider, mat, fester osv kontrollert (slik hun har fått hos faren sin) vil hun gå på en kjempesmell den dagen hun er 18, og kan gjøre nøyaktig som hun vil. Leggetider osv er individuelt, og så lenge hun står opp om morran, er hun gammel nok til å styre dette selv. Husk at mange flyter hjemmefra for å studere når de er 16! Da MÅ de ha kontroll på dette, og foreldre/steforeldre får ikke kontrollert en dritt av hva barna driver med.. Anonymous poster hash: 0ef3c...21e Hun må jo først LÆRE.. Jeg syntes hun høres veldig bortskjemt ut... Og ingen kan gjøre akkurat som de vil når de blir 18. Bor de fortsatt hjemme, så er det husets regler som gjelder! 4
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #15 Skrevet 5. mars 2015 Hei, jeg har lyst til å spørre om litt ting rundt min stemor! Jeg er uenig i hvordan hun behandler meg, men pappa bryr seg ikke så veldig og tørr ikke å si henne imot... Det er sånn at jeg er snart 16 år og har bodd hos pappa siden jeg var 14 år fordi at mamma er litt psykisk ustabil og vi finner bare ikke helt tonen, jeg er noen ofte på besøk hos henne men vi har ikke noe fast tid som jeg skal være der. Pappa fikk seg i ny kjæreste rund påske i fjor og hun flyttet til oss i starten av sommeren. jeg synes hun er veldig bestemt og tar seg for mye til rette synes jeg. Noen eksempler på det er: -hun synes jeg får lov til for mye! Jeg var på noen "fester" i juli hvor noen få drakk alkohol men jeg og mine venner gjorde ikke det. Pappa synes det var helt ok, men hun ble veldig sur over det og de kom og hentet meg!! -hun synes jeg får være oppe for lenge om kvelden. Jeg er vant til å kunne legge meg når jeg vil men hun vil at jeg skal være i seng før 22:30 -hun synes jeg spiser for uregelmessig, jeg tar meg en skive eller en frukt når jeg er sulten, men er slank og frisk så tror ikke jeg må bekymre meg så veldig over det! - hun bestemmer alltid hva vi har til middag, før pleide jeg og pappa å dra på butikkenn sammen og finne noe for hele uka, men nå gjør hun det... - i vinterferien ble jeg invitert med en vennine på hytta, men de hadde planlagt at vi skulle reise til stavanger og besøke familien hennes HELE vinterferien! Der latet hun som vi var beste venner... -hun synes det er en forferdelig ordning på når jeg er hos mamma. Hun vil at jeg skal være hos mamma anna hver helg eller tredje hver helg men aldri på besøk! Hun sier "du skjønner at vi trenger litt tid for os selv, bare vi to" Det kommer aldri til å skje... Jeg kan fortsette å telle opp mange flere ting men jeg blir bare så irritert over at hun tror hun kan bestemme over meg! Hun er ikke moren min og hun trenger ikke å spørre hver gang jeg har vært med venner om hva vi gjorde og grave i hvem som var der og hvor vi var og alt! Jeg er ikke et lite barn lenger Når jeg snakker med pappa om dette sier han bare "nei nå må du gi deg, vi bryr os bare om deg" Er det jeg som overreagerer ? Eller ?Anonymous poster hash: 1ae70...a32 Anonymous poster hash: eee9b...933 Alt du ramser opp betyr jo bare at hun bryr seg om deg. Bli venn med henne og få henne over på din side, så skal du se du får det veldig fint fremover. Anonymous poster hash: 69083...5d9 5
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #16 Skrevet 5. mars 2015 For meg høres det ut som at hun bryr seg. Hadde hun ikke gjort det hadde hun med glede(for å få alenetid med far) latt deg dratt på hyttetur med venninne, i steden for å ta deg med til sin familie. Jeg syntes det høres ut som om hun tar en voksenbilletter med grensesetting, noe du ikke har hatt. Så jeg vil gi deg et råd om å slippe denne stemoren inn i livet ditt og bli glad i henne. Det virker på meg som at hun prøver det beste med deg. Og du skal se at du vil få et bedre liv om du skyver bort de negative tankene om henne og gir hun en sjanse. Det finnes mange "onde" stemødre, men stemoren din høres ikke ut som en av de.Anonymous poster hash: fd385...39c 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #17 Skrevet 5. mars 2015 For meg høres det ut som at hun bryr seg. Hadde hun ikke gjort det hadde hun med glede(for å få alenetid med far) latt deg dratt på hyttetur med venninne, i steden for å ta deg med til sin familie. Jeg syntes det høres ut som om hun tar en voksenbilletter med grensesetting, noe du ikke har hatt. Så jeg vil gi deg et råd om å slippe denne stemoren inn i livet ditt og bli glad i henne. Det virker på meg som at hun prøver det beste med deg. Og du skal se at du vil få et bedre liv om du skyver bort de negative tankene om henne og gir hun en sjanse. Det finnes mange "onde" stemødre, men stemoren din høres ikke ut som en av de.Anonymous poster hash: fd385...39c Voksenbilletter = voksenrolle Anonymous poster hash: fd385...39c
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #18 Skrevet 5. mars 2015 Det kan jo bare være stemødre som er gode på overtramp selv som kan mene at det er ok å valse inn i fremmedes liv og hevde at det viktigste er dem selv ved at de får alenetid med den de har valgt som sin partner, dernest at det er deres regler som gjelder. Nei TS, denne damen trenger å få en heads up på at det hun driver med er å torpedere forholdet til alle rundt seg. Få henne til å modere seg, ingen har rett til å holde på sånn. Anonymous poster hash: e484d...076 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #19 Skrevet 5. mars 2015 Det kan jo bare være stemødre som er gode på overtramp selv som kan mene at det er ok å valse inn i fremmedes liv og hevde at det viktigste er dem selv ved at de får alenetid med den de har valgt som sin partner, dernest at det er deres regler som gjelder. Nei TS, denne damen trenger å få en heads up på at det hun driver med er å torpedere forholdet til alle rundt seg. Få henne til å modere seg, ingen har rett til å holde på sånn. Anonymous poster hash: e484d...076 Ja, alt er stemors feil, alltid. 😡 Anonymous poster hash: 82147...69a Anonymous poster hash: 82147...69a 3
Gjest Mythic Skrevet 5. mars 2015 #20 Skrevet 5. mars 2015 Hei, jeg har lyst til å spørre om litt ting rundt min stemor! Jeg er uenig i hvordan hun behandler meg, men pappa bryr seg ikke så veldig og tørr ikke å si henne imot... Det er sånn at jeg er snart 16 år og har bodd hos pappa siden jeg var 14 år fordi at mamma er litt psykisk ustabil og vi finner bare ikke helt tonen, jeg er noen ofte på besøk hos henne men vi har ikke noe fast tid som jeg skal være der. Pappa fikk seg i ny kjæreste rund påske i fjor og hun flyttet til oss i starten av sommeren. jeg synes hun er veldig bestemt og tar seg for mye til rette synes jeg. Noen eksempler på det er: -hun synes jeg får lov til for mye! Jeg var på noen "fester" i juli hvor noen få drakk alkohol men jeg og mine venner gjorde ikke det. Pappa synes det var helt ok, men hun ble veldig sur over det og de kom og hentet meg!! -hun synes jeg får være oppe for lenge om kvelden. Jeg er vant til å kunne legge meg når jeg vil men hun vil at jeg skal være i seng før 22:30 -hun synes jeg spiser for uregelmessig, jeg tar meg en skive eller en frukt når jeg er sulten, men er slank og frisk så tror ikke jeg må bekymre meg så veldig over det! - hun bestemmer alltid hva vi har til middag, før pleide jeg og pappa å dra på butikkenn sammen og finne noe for hele uka, men nå gjør hun det... - i vinterferien ble jeg invitert med en vennine på hytta, men de hadde planlagt at vi skulle reise til stavanger og besøke familien hennes HELE vinterferien! Der latet hun som vi var beste venner... -hun synes det er en forferdelig ordning på når jeg er hos mamma. Hun vil at jeg skal være hos mamma anna hver helg eller tredje hver helg men aldri på besøk! Hun sier "du skjønner at vi trenger litt tid for os selv, bare vi to" Det kommer aldri til å skje... Jeg kan fortsette å telle opp mange flere ting men jeg blir bare så irritert over at hun tror hun kan bestemme over meg! Hun er ikke moren min og hun trenger ikke å spørre hver gang jeg har vært med venner om hva vi gjorde og grave i hvem som var der og hvor vi var og alt! Jeg er ikke et lite barn lenger Når jeg snakker med pappa om dette sier han bare "nei nå må du gi deg, vi bryr os bare om deg" Er det jeg som overreagerer ? Eller ?Anonymous poster hash: 1ae70...a32 Anonymous poster hash: eee9b...933 Nei, jeg synes ikke du overreagerer. Du er 16 år, og hva og når du spiser, når du legger deg, hvor mye/lite du er sammen med moren din osv, har hun i grunnen ikke noe med. Det virker som hun er en skikkelig geskjeftig dame som tar fullstendig over. Det er faren din sitt ansvar å sette henne på plass.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå