Gå til innhold

Starte som selvstendig næringsdrivende - hva må man tenke på?

Gjest Wei Wei

Anbefalte innlegg

Gjest Wei Wei

Kjæresten skal starte som selvstendig næringsdrivende og isteden for å være ansatt i et firma skal han bli leid inn av samme oppdragsgiver. Hvordan går vi frem da?
Det er snakk om håndverkertjeneste. Han skal vel fakturere for både materialer og arbeid. Hvordan blir det med mva på materialer han kjøper? Han skal ikke tjene noe på materialer, men selge dem videre til innkjøpspris.

Han skal også kjøpe en firmabil. Fakturerer han for kjøreutgifter som eget punkt eller bør dette bakes inn i timepris for arbeid?

Hva skal timeprisen for arbeid inkludere? Skatt, trygdeavgift?

Er det andre ting å tenke på?

Har sett at Skattetaten tilbyr kurs, men der er ikke før mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva er motivasjonen for å starte firma, fremfor å være ansatt?

Anonymous poster hash: 4feae...2de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei
AnonymBruker, on 05 Mar 2015 - 09:10, said:

Hva er motivasjonen for å starte firma, fremfor å være ansatt?

Anonymous poster hash: 4feae...2de

Han skal flytte fra dagens arbeidsplass og finner ikke fast/varig jobb på den nye plassen. Selv om inntekten blir usikker, så har han i alle fall noen prosjekter å jobbe med allerede nå. Uten at disse firmaer vil ansette ham, men vil samarbeide med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han må tenke på:

- forsikringer

- folketrygden

- ta høyde for sykdom

- pensjon

- skatt og utgående mva. er det viktig å ha kontroll på

- re

- selskapsform - kan være en stor fordel å ha A/S siden man da kan ansette seg selv. Bakdelen er at det normalt utløser revisjons og regnskapsplikt som kan være fordyrende.

let mer på nettet, finnes mange artikler om emnet :)

Anonymous poster hash: 35b56...8a8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

Er det da lurt å kjøpe et regnskapsprogram for regnskap og fakturaer? Noen som har erfaring med dem og kan anbefale noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk også at om man kun har en arbeidsgiver kan skatteetaten gå inn å si at dette ikke holder som selvstendig næringsdrivende. Jeg har nettopp vært på kurset hos skatteetaten og dette var et av temaene de tok opp. Dette for å unngå at arbeidsgivere snor seg unna arb.giver avgift og sosiale rettigheter til ansatte.

Mange anbefaler uten videre AS fordi man tror det frigjør en fra mye ansvar. En skal ta høyde for at dette er om man har større investeringer og/eller varelager. Lån og utestående til leverandører vil man uansett stå som ansvarlig for ti syvende og sist likevel. Dessuten koster det mye å være ansatt av seg selv og lønnsutbetalingen kan bli endel lavere enn ved EPF. NAV tilbyr ok sykeforsikringer for de med EPF s jeg ville tatt en titt på disse.

Har selv nettopp gått igjennom om jeg skal endre selskapsform til AS og valgte å ikke gjøre det.

Anonymous poster hash: dc8f8...99a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er det da lurt å kjøpe et regnskapsprogram for regnskap og fakturaer? Noen som har erfaring med dem og kan anbefale noen?

Har man under 600 billag i året behøver en ikke regnskapsprogram. Fakturering kan gjøres gratis hos

http://www.conta-faktura.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Meg over.

Men regnskapsprogram kan gjøre det enklere. Visma har ok programmer inkl. fakturering. Servicen hos de har jeg derimot opplevd som veldig slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

Har nå lest følgende (på nettsiden til conta-faktura)

Som ENK -- Du fører ikke timebetaling, men fakturerer honorar

Hva betyr det i praksis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke slik at å starte AS krever at du har en autorisert regnskapsfører eller revisor.

Reglene er forenklet slik at små foretak(blant annet under 5mill i omsetning) er fritatt for revisjonsplikt.

Man kan også nå starte med en aksjekapital på 30.000 kr mot 100.000 som det tidligere. Det er heller ikke krav til revisors godkjening av åpningsbalanse med mindre aksjekapitalen skytes inn ved tingsinnskudd (for eks. biler, verktøy, maskiner o.l.).

Det er også tillatt å føre regnskap for sitt eget selskap, det er ikke krav til å benytte autorisert regnskapsførerselskap, selv om det i de fleste er å anbefale.

Årsoppgjøret for et AS er noe mer komplisert, men hvis du skal benyttet et regnskapsbyrå vil det ikke bli mye ekstrakostnader ifht. et regnskap for enkeltpersonforetak. Jeg tar ca. 3000,- + mva ekstra for årsoppgjørene til AS, det inkluderer da innsending av aksjonærregisteroppgaver, ligningsdokumenter og offentlig regnskap til Brønnøysund.

Med dagens regler er det veldig enkelt å starte AS, og som ansatt i eget AS har man alle rettigheter som lønnstaker og kan evt. permittere seg selv i perioder med lite arbeid. Skattemessig kommer AS og enkeltpersonsforetak ganske likt ut, opp til toppskattnivået. Over toppskattnivå tjener man ikke ekstra pensjonspoeng og da kan man med AS være lur og ta utbytte. Utbytte regnes som kapitalinntekter og er ikke trygdeavgiftspliktig.

For å starte et selskap sender man en registreringsmelding til Brønnøysundregistrene, det kan gjøres via Altinn.

Etter registrering får man et org.nr. og kan knytte bankkonto til bedriften. Hvis man raskt vil passere grensen for mva-registering (50.000,-) anbefaler jeg å forhåndsregistrering i mva-registeret. Hvis man ikke får dette igjennom mva-registrerer man selskapet i det man passerer 50k grensen. Investeringer gjort før selskapet er mva registrert kan man søke såkalt tilbakegående avgiftsoppgjør for.

Husk å tegne lovpålagte forsikringer, otp for faste ansatte m.m.

Husk å planlegg likviditeten ifht. at skattregning, momsregninger m.m vil komme etterhvert. Sett derfor av penger fortløpende for å dekke dette.

Vær obs på at du ved å drive ENK og kun jobber hos en oppdragsgiver kan risikere gjennomskjæring fra skatteetaten og ansees som at egentlig er en ansatt.

Anbefaler at du fakturerer timer for seg, og kjøring for seg.

Det er vanlig å ta påslag på 10-15% på varer som selges videre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen har nevnt over, så kommer det litt an på hvor mye som skal faktureres og føres i regnskapet. Mange som synes at Conta er den beste løsningen dersom man kun skal fakturere, men om dere også skal kjøpe inn utstyr og materiale, kan bilagene fort hope seg opp. Da kan det være nyttig med et regnskapsprogram.

Jeg jobber for e-conomic regnskapsprogram som du kan lese litt om her og se om det eventuelt kunne passe i forhold til behovene til kjæresten din. Det er faktisk en del håndtverkere o.l. som bruker oss.

Det er klart at et regnskapsprogram er noe mer omfattende enn en faktureringstjeneste, men da har du hvert fall alt samlet på ett sted - bilag, fakturahistorikk, regnskap. Og du kan betale moms/MVA til Altinn, som regnes ut automatisk i programmet :)

Spør gjerne om du lurer på noe mer om funksjoner, muligheter, osv. For mer generell informasjon om hvordan man starter som selvstendig næringsdrivende anbefaler jeg å besøke Miniforetak.

For mer detaljert info om regnskapsføring i Norge ville jeg lest guiden fra Altinn.

eirik, e-conomic.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk også at om man kun har en arbeidsgiver kan skatteetaten gå inn å si at dette ikke holder som selvstendig næringsdrivende. Jeg har nettopp vært på kurset hos skatteetaten og dette var et av temaene de tok opp. Dette for å unngå at arbeidsgivere snor seg unna arb.giver avgift og sosiale rettigheter til ansatte.

Mange anbefaler uten videre AS fordi man tror det frigjør en fra mye ansvar. En skal ta høyde for at dette er om man har større investeringer og/eller varelager. Lån og utestående til leverandører vil man uansett stå som ansvarlig for ti syvende og sist likevel. Dessuten koster det mye å være ansatt av seg selv og lønnsutbetalingen kan bli endel lavere enn ved EPF. NAV tilbyr ok sykeforsikringer for de med EPF s jeg ville tatt en titt på disse.

Har selv nettopp gått igjennom om jeg skal endre selskapsform til AS og valgte å ikke gjøre det.

Man har ikke personlig ansvar for gjeld i A/S, dette står i aksjeloven. Nei, det frigjør en ikke fra alt ansvar (man skal bla. sikre at det drives forsvarlig, føre regnskap og få revisjon o.l.) men det reduserer ofte risikoen en god del.

Anonymous poster hash: 35b56...8a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

Han skal vel ikke ha noe gjeld da han ikke skal låne penger til noe. Den eneste økonomiske risiko jeg ser er å stå igjen uten jobb, men med verktøy man har investert i. Samtidig, kan det gå å selge dette på Finn etterhert.

AS er uaktuelt i første omgang da det er på en liten skala. En arbeider, 2-3 oppdragsgivere, ca 400 000 i omsettning.

Han tjener 300 000 kr per år nå, så han kommer vel neppe til å tjene mer det første året med tanke på utgiftene ved oppstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...