AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #1 Skrevet 5. mars 2015 Minstemann har bestemt seg, han skal ikke sove med bleie lengre på natten. Dette er jo helt supert det, bortsett fra at det ikke går så bra på nettene. Kan gå fint en uke, så er der plutselig uhell to-tre dager i strekk får det går bra neste uken. Så det jeg lurer på er om det er normalt å bære de på do på natten før vi voksne legger seg? Noen snakker om laken/truse med alarm, men det synes jeg høres brutalt ut. Har også lest at en skal bruke belønningssystem i form av klistremerker og den slags, men er dette noen løsning for å ikke tisse seg ut på natten? Noen som har noen gode tips her? Det er jo i grunn ikke noe stort problem, men tenker det er kjedelig for ham hele prosessen med vask, vente mens vi skifter på sengen og slikt når det er midt på natten. Det er jo selvsagt en stor sannsynlighet for at han ikke er klar enda, men dersom der er noen gode tips som kan prøves så vil jeg gjerne gjøre det før en eventuelt går tilbake til bleie en stund til. Anonymous poster hash: 7beae...f3b
Millimani Skrevet 5. mars 2015 #2 Skrevet 5. mars 2015 Å begynne med laken med alarm er vel litt tidlig for en 4-åring ja, brutalt som du skriver. Ei venninne av meg som var sengevæter hadde det når hun var 9-10 år eller noe sånt... Belønnings-system går an å prøve, men om det har effekt vet du ikke før du har prøvd Noen barn blir vekket for å gå på do når foreldrene legger seg, det er helt naturlig. De fleste er jo klare ved 4 års alder, så det går nok bra etter hvert
Eliza Doalot Skrevet 5. mars 2015 #3 Skrevet 5. mars 2015 Jeg tror det ofte er en periode man må gjennom, som man ikke får gjort så mye med. Jeg vet mange som tar opp barna en gang på natta, men jeg synes det er en dårlig løsning siden barnet da venner seg til å tisse på natten. Jeg gjorde det kun de gangene jeg visste barne hadde drukket mye på kvelden. Det å begrense drikking på kvelden er vel egentlig det eneste trikset jeg tror kan ha noen effekt på en 4-åring. Å bruke belønning mener jeg er helt bak mål. Forutsetning for at belønning skal virke må jo være at barnet kan velge å gjøre det riktige, og det kan man jo ikke når man sover. Ergo poengløst.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #4 Skrevet 5. mars 2015 Ikke vekk barnet om natta for å gå på do, da blir det en vane. Du trenger heller ikke begrense hvor mye han drikker om kvelden, så lenge han ikke drikker unormalt mye på kvelden (da drikker han nok for lite i løpet av dagen). Men gjør det til en vane at han alltid går på do før han legger seg. Bruk tisselaken i senga, så blir det mindre jobb når uhellene er ute. Ikke gi uhellene så mye oppmerksomhet, bare skift og så i seng igjen. Gjør det enkelt for han å finne veien til do hvis han våkner om natta og må tisse. Ha på svakt lys og ha dolokket åpent. Og ikke minst, ha tålmodighet. Det går seg til etterhvert!Anonymous poster hash: f88b2...d20
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #5 Skrevet 5. mars 2015 Jeg tror det ofte er en periode man må gjennom, som man ikke får gjort så mye med. Jeg vet mange som tar opp barna en gang på natta, men jeg synes det er en dårlig løsning siden barnet da venner seg til å tisse på natten. Jeg gjorde det kun de gangene jeg visste barne hadde drukket mye på kvelden. Det å begrense drikking på kvelden er vel egentlig det eneste trikset jeg tror kan ha noen effekt på en 4-åring. Å bruke belønning mener jeg er helt bak mål. Forutsetning for at belønning skal virke må jo være at barnet kan velge å gjøre det riktige, og det kan man jo ikke når man sover. Ergo poengløst. Det der syns jeg var et tåpelig utsagn. De fleste foreldre bruker jo for eksempel klistremerker som belønning om barnet klarer å gjøre fra seg i potte i steden for i bleia, og når man kan gi belønning på det nivået, så hvorfor ikke på dette? Anonymous poster hash: 10364...81b
Eliza Doalot Skrevet 5. mars 2015 #6 Skrevet 5. mars 2015 Det der syns jeg var et tåpelig utsagn. De fleste foreldre bruker jo for eksempel klistremerker som belønning om barnet klarer å gjøre fra seg i potte i steden for i bleia, og når man kan gi belønning på det nivået, så hvorfor ikke på dette? Anonymous poster hash: 10364...81b Det kan ikke sammenliknes. Når foreldrene starter bleieavvenning på dagtid er det jo fordi de mener barnet faktisk kan styre tissingen selv, ergo klare å si ifra samt holde seg lenge nok til å tisse på do/potte. Det er helt meningsløst å starte bleieavvenning på et barn som ikke er i stand til å kjenne at det må tisse. Er ikke barnet utviklet nok til å kunne kjenne at det må tisse, finnes det ikke et klistremerke i verden som kan motivere det til å gjøre det siden det handler om fysiologisk utvikling. Tilsvarende gjelder om natten. Det er fysisk modenhet som gjør oss i stand til å holde oss natten gjennom, eventuelt våkne om vi må på do. Et barn som ikke har nådd det modenhetsnivået vil ikke våkne uansett. Dermed vil ikke belønningssystem fungere. Barnet vil selvfølgelig være fornøyd hver gang belønningen kommer, men vil også oppleve det som straff når den uteblir. Det tiltross for at barnet ikke hadde noe som helst mulighet til å påvirek hvorvidt det belønnes eller straffes. Du kan kanskje forestille deg selv hvor frustrerende det må føles?
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #7 Skrevet 5. mars 2015 Ja dette med belønning vet jeg jo at han ikke kan styre hverken fra eller til, for han tisser jo seg ut når han sover. Det jeg leste rundt dette var at det kunne påvirke underbevisstheten på ett vis, men noe mer enn det har jeg ikke satt meg inn i det da jeg synes det høres merkelig ut., Det jeg foreslo i hovedinnlegget var ting jeg har lest andre har gjort, og derfor nevnte jeg det her for å få litt tanker rundt det. Det lages selvsagt inne noe styr rundt uhellene. Vi skifter på seng, vasker barnet og får på ham rene klær, så er det i seng igjen Får bare være tålmodig tenker jeg, se om det går seg til eller om en eventuelt må utsette bleiestopp en stund til. Anonymous poster hash: 7beae...f3b
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #8 Skrevet 5. mars 2015 Minstemann har bestemt seg, han skal ikke sove med bleie lengre på natten. Dette er jo helt supert det, bortsett fra at det ikke går så bra på nettene. Kan gå fint en uke, så er der plutselig uhell to-tre dager i strekk får det går bra neste uken. Så det jeg lurer på er om det er normalt å bære de på do på natten før vi voksne legger seg? Noen snakker om laken/truse med alarm, men det synes jeg høres brutalt ut. Har også lest at en skal bruke belønningssystem i form av klistremerker og den slags, men er dette noen løsning for å ikke tisse seg ut på natten? Noen som har noen gode tips her? Det er jo i grunn ikke noe stort problem, men tenker det er kjedelig for ham hele prosessen med vask, vente mens vi skifter på sengen og slikt når det er midt på natten. Det er jo selvsagt en stor sannsynlighet for at han ikke er klar enda, men dersom der er noen gode tips som kan prøves så vil jeg gjerne gjøre det før en eventuelt går tilbake til bleie en stund til. Anonymous poster hash: 7beae...f3b har ikke lest svarene du har fått, men skjenner noen som stod opp på natta å vekket barne for å gå på do=0 uhell Anonymous poster hash: 18c06...90d
Akvarium85 Skrevet 5. mars 2015 #9 Skrevet 5. mars 2015 (endret) Nå er mitt barn en del yngre (21 mnd), og sluttet med nattbleie for 1 mnd siden. Vi tar henne på do om natta, hun må vanligvis på do ca kl 23, og så en tur i 5-6-tida. Jeg er gjerne på do minst 1 gang om natta selv, så kan ikke skjønne problemet, men det er mulig foreldrene mine tok meg på do som liten så jeg "lærte meg" at jeg skulle tisse om natta? For noe bullshit, noen har bare mindre blærekapasitet enn andre, selv som voksne. Hvis det sparer et skift om natta å være han i halvsøvne på do før dere legger dere, så gjør det da? Dere il helt sikkert merke det den dagen han evt ikke trenger det lenger. Jenta mi halvvåkner og gråter/sier fra når hun må tisse. Det er null stress å ta henne på do. Endret 5. mars 2015 av Akvarium85 1
epleskrott Skrevet 6. mars 2015 #10 Skrevet 6. mars 2015 Ville ikke ha vekt barnet om natta for å tisse. Det gjorde mine foreldre med meg. Det har fått meg til å våkne om natta helt uten grunn...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå