Larsen1 Skrevet 4. mars 2015 #1 Skrevet 4. mars 2015 Jeg er en kvinne på 35 år som det siste året har vært svært plaget av vertikulære ekstrasystoler, og supraventilulære ekstrasystoler. Dvs en form for arrytmi som er svært plagsom/kan virke skremmende. Men denne typen rytmeforstyrrelser på hjertet er ikke en klinisk tilstand i ellers friske hjerter. Har vært til utredning hos kardiolog. Registrert 900 VES og enkelte SVES på 48 timers ekg. Har anfall med hjertearytmia flere ganger i uken å har en del søvnløse netter, angst og engstelse da dette er svært ubehagelig. Triggere for disse anfallene er ofte stress, lite søvn/sliten, alkohol, koffein, mat ol. Kan også komme uten noen åpenbar grunn. Har hatt mange turer til legevakt. Min fastlege har nå foreskrevet meg vival (5mg) Cyprexa, som jeg har lest er et antipsykotikum brukes for blandt annet schizofreni (?) mener jeg skal ta en slik hver kveld for å få sove. I tillegg har fastlegen foreskrevet antidepressiva (cipramil ) de to sist nevnte medikamenter har jeg lest på pakningsvedlegget at ikke skal taes dersom man har hjerterytmeforstyrrelser. Det er også en lang liste bivirkninger. Dette virker til å være en salig blanding av mye rare stoffer. Jeg har ingen kjent psykisk sykdom, annet enn at jeg blir engstelig av denne hjertearytmien. Når hjertet hopper over slag, rister og slår uregelmessig. Sistnevnte medikamenter har jeg ikke turt å ta, da jeg synes det hele er galskap, å kan umulig være noen god løsning på min hjertearytmi.Blir svært urolig av dette. Mulig legen tror jeg har blitt gal, er hypokonder eller scozofren ?( litt ironisk ment) men alle disse medikamentene er jeg livredd for å begynne med.. Noen som vet hva som skal til for å få en ablasjon? En operasjon /prosedyre der de går inn via lysken og brenner av et punkt ved hjertet som hindrer ledningsnettet å løpe løpsk. Eller andre løsninger på dette problemet. Et svært plaget å det går meget ut over min livskvalitet...
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #2 Skrevet 4. mars 2015 Har du vært hos kardiolog? Var dette ufarlige ekstraslag, eller arytmier som måtte gjøres noe med? Jeg kjenner flere som har operert (svidd av er det vel?) pga hjerteflimmer. De lever heltn normalt. Men var det snakk om hjerteflimmer egentlig?Anonymous poster hash: 671e5...c73
Larsen1 Skrevet 4. mars 2015 Forfatter #3 Skrevet 4. mars 2015 Har du vært hos kardiolog? Var dette ufarlige ekstraslag, eller arytmier som måtte gjøres noe med? Jeg kjenner flere som har operert (svidd av er det vel?) pga hjerteflimmer. De lever heltn normalt. Men var det snakk om hjerteflimmer egentlig?Anonymous poster hash: 671e5...c73
Larsen1 Skrevet 4. mars 2015 Forfatter #4 Skrevet 4. mars 2015 Har vært utredet hos kardiolog. Jeg har ikke hjerteflimmer. Men ekstrasystoler , som kommer hyppig og kan vare i timesvis.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #5 Skrevet 5. mars 2015 VES og SVES blir vel egentlig ikke betegnet som en hjeryerytmeforstyrrelse. Mange helt friske kan ha flere episoder med dette. Er du svært plaget så må du rett og slett be om mer utredning, for det er ikke så veldig mye å gjør med det egentlig...Anonymous poster hash: fb2b7...5c1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #6 Skrevet 5. mars 2015 Jeg har ei datter som har hatt 4 ablasjoner! Hun er tilknyttet rikshospitalet i København, men jeg tror det var noe hun fikk etter å vært på hjertelaboratorie på riget. Det er jo en viss risiko denne undersøkelsen, men for dattera mi har det gått fint, innlagt i et døgn pga blødningsfare etter undersøkelsen. Det var visst ikke mye til hjelp, men jeg forstår veldig godt at du er engstelig, det burde fastlegen din også forstå. Lykke til! Anonymous poster hash: 3364c...7d8
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #7 Skrevet 6. mars 2015 Jeg hadde startet med å bytte lege om jeg hadde blitt tilbydt den "coctailen" du er tilbudt. Har du forsøkt tilskudd av magnesium? Anonymous poster hash: 92144...9fc 1
Larsen1 Skrevet 6. mars 2015 Forfatter #8 Skrevet 6. mars 2015 Jeg hadde startet med å bytte lege om jeg hadde blitt tilbydt den "coctailen" du er tilbudt. Har du forsøkt tilskudd av magnesium?Anonymous poster hash: 92144...9fc
Larsen1 Skrevet 6. mars 2015 Forfatter #9 Skrevet 6. mars 2015 Pussig du skulle nevne dette, var nemmelig innepå fastlegeordningen å byttet fastlege i går. Til en annen lege, fra 1 april. som hadde 3 ledige plasser, har tideligere vært helt fullt hos den legen.hørt mye positivt om denne legen. Håper dette var et smart trekk. Har hatt den andre legen i mange år men etter jeg virkelig fikk denne plagsomme tilstanden, som ikke dreide seg om virus, vond nakke eller andre bagateller har jeg vært svært missfornøyd, føler meg missforstått. Ikke tatt på alvor, har inntrykk av at legen tror dette er en form for "angstanfall". Har forklart meg opp og ned i mente hva et slikt anfall går ut på. Ganske lei av å høre om dette, da jeg er fullstendig klar over hva det er, arbeider i helsevesenet. Blir selvfølgelig engstelig når et av kroppens viktige organ ikke oppfører seg normalt. Det ville vel enhver få, vil jeg tro. Men å gi meg antidepressiva for at jeg er lei meg for dette, løser da ingenting. Heller ikke å dope meg ned på et antipsykotisk middel.. (Frustrert og lett irritert) tusen takk for alle svar!
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #10 Skrevet 6. mars 2015 Jeg er en kvinne på 35 år som det siste året har vært svært plaget av vertikulære ekstrasystoler, og supraventilulære ekstrasystoler. Dvs en form for arrytmi som er svært plagsom/kan virke skremmende. Men denne typen rytmeforstyrrelser på hjertet er ikke en klinisk tilstand i ellers friske hjerter. Har vært til utredning hos kardiolog. Registrert 900 VES og enkelte SVES på 48 timers ekg. Har anfall med hjertearytmia flere ganger i uken å har en del søvnløse netter, angst og engstelse da dette er svært ubehagelig. Triggere for disse anfallene er ofte stress, lite søvn/sliten, alkohol, koffein, mat ol. Kan også komme uten noen åpenbar grunn. Har hatt mange turer til legevakt. Min fastlege har nå foreskrevet meg vival (5mg) Cyprexa, som jeg har lest er et antipsykotikum brukes for blandt annet schizofreni (?) mener jeg skal ta en slik hver kveld for å få sove. I tillegg har fastlegen foreskrevet antidepressiva (cipramil ) de to sist nevnte medikamenter har jeg lest på pakningsvedlegget at ikke skal taes dersom man har hjerterytmeforstyrrelser. Det er også en lang liste bivirkninger. Dette virker til å være en salig blanding av mye rare stoffer. Jeg har ingen kjent psykisk sykdom, annet enn at jeg blir engstelig av denne hjertearytmien. Når hjertet hopper over slag, rister og slår uregelmessig. Sistnevnte medikamenter har jeg ikke turt å ta, da jeg synes det hele er galskap, å kan umulig være noen god løsning på min hjertearytmi.Blir svært urolig av dette. Mulig legen tror jeg har blitt gal, er hypokonder eller scozofren ?( litt ironisk ment) men alle disse medikamentene er jeg livredd for å begynne med.. Noen som vet hva som skal til for å få en ablasjon? En operasjon /prosedyre der de går inn via lysken og brenner av et punkt ved hjertet som hindrer ledningsnettet å løpe løpsk. Eller andre løsninger på dette problemet. Et svært plaget å det går meget ut over min livskvalitet... Du har såkalte ventrikulære (VES) og supraventrikulære ekstrasystoler (SVES), hvorav førstnevnte kommer fra ventriklene og sistnevnte kommer fra atriene. Det er helt normalt å ha tidvise ekstraslag - nær sagt alle har dette ila et døgn. Det som er avgjørende er hyppigheten av disse, hvordan de utarter seg og ikke minst hvordan dette påvirker deg generelt. Tidvise ekstrasystoler regnes ikke som en rytmeforstyrrelse i seg selv, med mindre de kommer i løp (flere etter hverandre) eller de er svært hyppige og/eller regelmessige (eksempelvis hvert 4-5 slag eller oftere). En ablasjon vil ikke nødvendigvis være til hjelp, med mindre årsaken til dine hyppige ekstraslag viser seg å være type "ekstra ledningsnett" som starter opp ekstraslagene (svært sjeldent, så tviler på at du har dette... Men du kan likevel lese om Wolff-Parkinson-White syndrom hvis du ønsker det). Forstår du har gått med Holter-EKG i 48 t. Det at det fremkommer hyppige ekstraslag trenger ikke bety at det foreligger noen grunn til bekymring for hjertet ditt. Dersom det hadde vært noen alvorlig rytmeforstyrrelse vil dette ofte avdekkes samtidig som episoder med ekstraslag inntreffer. Jeg tipper at du har perioder der ekstraslagene er færre og perioder der de er hyppigere, og at du kjenner det som påfallende og "skummelt" når ekstraslagene inntreffer hyppig. Hadde du tachycardier som ble avdekket (perioder med hurtig hjerterytme - gjerne med plutselig oppstart)? Det vil i tilfelle også oppleves svært ubehagelig, men er også sjelden alvorlig. Det eneste jeg reagerer på er at du har mange av de ventrikulære ekstrasystolene. De supraventrikulære bekymrer meg ikke i det hele tatt. Når det er sagt behøver det ikke å være noen grunn til bekymring for de ventrikulære ekstraslagene dine heller, all den tid de ikke inntreffer i løp eller eskalerer på annet vis. Kan informere om at jeg selv har ca det tidobbelte av de ekstraslagene du beskriver. Foruten et og annet SVES er mine også i hovedsak VES. Jeg vet alt om hvor utrolig hemmende disse ekstraslagene kan være og gjenkjenner godt turene til legevakten. Jeg kan ta EKG når enn det måtte være - det vil aldri kunne beskrives som "normalt EKG" av apparatet, men jeg ser likevel selv at det ikke foreligger alvorlig rytmeforstyrrelse. Det å få avkreftet alvorlig hjertesykdom er viktig, da dette tross alt påvirker deg sterkt - ikke bare fysisk, men også psykisk. Dine symptomer er reelle og din angst er da helt forståelig på bakgrunn av dette! Mitt viktigste råd er å stole på legens vurdering av EKG - det at de ikke finner alvorlig rytmeforstyrrelse til tross for dine symptomer betyr ikke at symptomene ikke er reelle. Slike ekstraslag er utrolig ubehagelige og det er ikke unormalt at man tror det er noe alvorlig galt med hjertet. Dra til legevakten når det er behov for det, men kjenn også etter og lær deg hvilke symptomer du gjenkjenner og kan anse som ubehagelig, men ufarlig hvis du klarer dette. Din redsel/angst medfører dessverre økning i ekstraslagene, naturlig nok... Mulig også ekstraslagene forverres relatert til perioder i månedlig syklus (eggløsning, uken før mens e.a.)? Prøv å identifiser om det er tilfelle, så vet du til neste gang at dette er normalt for deg og at det blir bedre om noen dager... Så godt du har byttet fastlege!!! Tenk å foreskrive antipsykotikum mot ekstrasystoler til en i utgangspunktet psykisk frisk person Med utgangspunkt i at du faktisk er å anse som psykisk stabil og i stand til selv å vurdere også eget stemningsleie, ville jeg rådet deg til også å være restriktiv med både Vival og Cipramil dersom eneste indikasjon for å ta dette er dine hyppige ekstraslag. Hvorfor i all verden er det ikke foreskrevet en betablokker for deg? Råder deg til å snakke med ny fastlege og høre om muligheten til å bli satt på en lav dose betablokker for å se om det kan dempe noen av dine symptomer. Du kan merke forverring akkurat ved oppstart, men det gir seg raskt. Starter du forsiktig vil du neppe merke stort til dette. Et godt preparat er depottbl og Metoprolol Sandoz finnes i 25 mg. styrke, som er en meget beskjeden dose. De har også delestrek. Igjen; snakk med legen din om du kan starte eksempelvis med 1/2 tbl (12,5 mg) X 1/dag, for så etter en uke å vurdere å øke til 25 mg/dag. Råder deg evt. til å ta denne om kvelden ved eventuell oppstart, da du kan oppleve noe forverring av symptomer i starten og det er like greit dette inntreffer mens du sover, fremfor på dagtid... Jeg tar selv Metoprolol Sandoz 12,5 mg. morgen + 25 mg. kveld/natt. Har gjort dette i et par år nå og har ikke vært innom legevakten på lenge. Mitt liv er totalforandret sammenliknet med tidligere. I dag vet jeg at et par dager før mens går hjertet bananas. Veldig ekkelt, men likevel noe jeg har klart å venne meg til og lever greit med. Jeg merker også tidvise perioder med forverring, men det kan ikke sammenliknes med tidligere. Til info er jeg også kvinne og i slutten av 30-åra. Det er også som du sier at stress, lite søvn/sliten, alkohol, koffein, mat ol. i stor grad påvirker hyppigheten av ekstraslagene. Det å gå og bekymre seg er i grunn årsak til forverring av ekstraslag i seg selv. Du bør uansett gå til hjertespesialist med jevne mellomrom (årlig eller annethvert år? Dette avgjør hjertespesialisten selvsagt) for å følge med på at ikke det skjer negativ utvikling i hjerterytmen/ekstraslagene din/-e. Ønsker deg all verdens lykke til og håper du klarer å finne gode metoder/behandling som kan hjelpe deg å gjenfinne optimal livskvalitet. Anonymous poster hash: a4213...767
Larsen1 Skrevet 6. mars 2015 Forfatter #11 Skrevet 6. mars 2015 Du har såkalte ventrikulære (VES) og supraventrikulære ekstrasystoler (SVES), hvorav førstnevnte kommer fra ventriklene og sistnevnte kommer fra atriene. Det er helt normalt å ha tidvise ekstraslag - nær sagt alle har dette ila et døgn. Det som er avgjørende er hyppigheten av disse, hvordan de utarter seg og ikke minst hvordan dette påvirker deg generelt. Tidvise ekstrasystoler regnes ikke som en rytmeforstyrrelse i seg selv, med mindre de kommer i løp (flere etter hverandre) eller de er svært hyppige og/eller regelmessige (eksempelvis hvert 4-5 slag eller oftere). En ablasjon vil ikke nødvendigvis være til hjelp, med mindre årsaken til dine hyppige ekstraslag viser seg å være type "ekstra ledningsnett" som starter opp ekstraslagene (svært sjeldent, så tviler på at du har dette... Men du kan likevel lese om Wolff-Parkinson-White syndrom hvis du ønsker det). Forstår du har gått med Holter-EKG i 48 t. Det at det fremkommer hyppige ekstraslag trenger ikke bety at det foreligger noen grunn til bekymring for hjertet ditt. Dersom det hadde vært noen alvorlig rytmeforstyrrelse vil dette ofte avdekkes samtidig som episoder med ekstraslag inntreffer. Jeg tipper at du har perioder der ekstraslagene er færre og perioder der de er hyppigere, og at du kjenner det som påfallende og "skummelt" når ekstraslagene inntreffer hyppig. Hadde du tachycardier som ble avdekket (perioder med hurtig hjerterytme - gjerne med plutselig oppstart)? Det vil i tilfelle også oppleves svært ubehagelig, men er også sjelden alvorlig. Det eneste jeg reagerer på er at du har mange av de ventrikulære ekstrasystolene. De supraventrikulære bekymrer meg ikke i det hele tatt. Når det er sagt behøver det ikke å være noen grunn til bekymring for de ventrikulære ekstraslagene dine heller, all den tid de ikke inntreffer i løp eller eskalerer på annet vis. Kan informere om at jeg selv har ca det tidobbelte av de ekstraslagene du beskriver. Foruten et og annet SVES er mine også i hovedsak VES. Jeg vet alt om hvor utrolig hemmende disse ekstraslagene kan være og gjenkjenner godt turene til legevakten. Jeg kan ta EKG når enn det måtte være - det vil aldri kunne beskrives som "normalt EKG" av apparatet, men jeg ser likevel selv at det ikke foreligger alvorlig rytmeforstyrrelse. Det å få avkreftet alvorlig hjertesykdom er viktig, da dette tross alt påvirker deg sterkt - ikke bare fysisk, men også psykisk. Dine symptomer er reelle og din angst er da helt forståelig på bakgrunn av dette! Mitt viktigste råd er å stole på legens vurdering av EKG - det at de ikke finner alvorlig rytmeforstyrrelse til tross for dine symptomer betyr ikke at symptomene ikke er reelle. Slike ekstraslag er utrolig ubehagelige og det er ikke unormalt at man tror det er noe alvorlig galt med hjertet. Dra til legevakten når det er behov for det, men kjenn også etter og lær deg hvilke symptomer du gjenkjenner og kan anse som ubehagelig, men ufarlig hvis du klarer dette. Din redsel/angst medfører dessverre økning i ekstraslagene, naturlig nok... Mulig også ekstraslagene forverres relatert til perioder i månedlig syklus (eggløsning, uken før mens e.a.)? Prøv å identifiser om det er tilfelle, så vet du til neste gang at dette er normalt for deg og at det blir bedre om noen dager... Så godt du har byttet fastlege!!! Tenk å foreskrive antipsykotikum mot ekstrasystoler til en i utgangspunktet psykisk frisk person Med utgangspunkt i at du faktisk er å anse som psykisk stabil og i stand til selv å vurdere også eget stemningsleie, ville jeg rådet deg til også å være restriktiv med både Vival og Cipramil dersom eneste indikasjon for å ta dette er dine hyppige ekstraslag. Hvorfor i all verden er det ikke foreskrevet en betablokker for deg? Råder deg til å snakke med ny fastlege og høre om muligheten til å bli satt på en lav dose betablokker for å se om det kan dempe noen av dine symptomer. Du kan merke forverring akkurat ved oppstart, men det gir seg raskt. Starter du forsiktig vil du neppe merke stort til dette. Et godt preparat er depottbl og Metoprolol Sandoz finnes i 25 mg. styrke, som er en meget beskjeden dose. De har også delestrek. Igjen; snakk med legen din om du kan starte eksempelvis med 1/2 tbl (12,5 mg) X 1/dag, for så etter en uke å vurdere å øke til 25 mg/dag. Råder deg evt. til å ta denne om kvelden ved eventuell oppstart, da du kan oppleve noe forverring av symptomer i starten og det er like greit dette inntreffer mens du sover, fremfor på dagtid... Jeg tar selv Metoprolol Sandoz 12,5 mg. morgen + 25 mg. kveld/natt. Har gjort dette i et par år nå og har ikke vært innom legevakten på lenge. Mitt liv er totalforandret sammenliknet med tidligere. I dag vet jeg at et par dager før mens går hjertet bananas. Veldig ekkelt, men likevel noe jeg har klart å venne meg til og lever greit med. Jeg merker også tidvise perioder med forverring, men det kan ikke sammenliknes med tidligere. Til info er jeg også kvinne og i slutten av 30-åra. Det er også som du sier at stress, lite søvn/sliten, alkohol, koffein, mat ol. i stor grad påvirker hyppigheten av ekstraslagene. Det å gå og bekymre seg er i grunn årsak til forverring av ekstraslag i seg selv. Du bør uansett gå til hjertespesialist med jevne mellomrom (årlig eller annethvert år? Dette avgjør hjertespesialisten selvsagt) for å følge med på at ikke det skjer negativ utvikling i hjerterytmen/ekstraslagene din/-e. Ønsker deg all verdens lykke til og håper du klarer å finne gode metoder/behandling som kan hjelpe deg å gjenfinne optimal livskvalitet.Anonymous poster hash: a4213...767
Larsen1 Skrevet 6. mars 2015 Forfatter #12 Skrevet 6. mars 2015 Tusen takk for gode råd og utfyllende svar! Blir jo da interessant å høre om min nye fastlege fra 1/4 har noen gode råd. Jeg begynte på atenolol 25 mg betablokker, som jeg gikk på i ca. 1 mnd. Karfiologen mente at disse burde kuttes ut, da han ikke var noe særlig for å gi betablokker til såpass unge kvinner. Fastlegen ville da ikke skrive ut flere betablokker til meg. Var da jeg fikk resept på vival, Cyprexa og cipramil isteden. Dette var ikke på anbefaling fra hjertelegen, men fastlegens initiativ. Jeg gråt på en time hos fastlegen da jeg hadde vært svært plaget noen dager, å uten søvn. Var vel da legen mente jeg var blitt gal eller noe. Tror ikke det er mulig å forstå hvordan denne tilstanden er uten å ha opplevd det selv. Godt med litt forståelse. Legen beskrev også dette stadig som "hjertebank". Du er fortsatt plaget av "hjertebank?" Osv.,.Enda epikrise viser jo (VES) 900. som iblandt kom tett etter hverandre og svært hyppig, på 48 timers ekg. Trigiminis osv. Føler meg misforstått, spurte også om jeg var lei meg for dette. Å det er jeg jo naturligvis. Men å gi meg en antidepressiva fordi jeg er lei meg pga rytmeforstyrrelser, isteden for å event. Finne årsaken, virket for meg håpløst. Tar magnesium cetrate tilskudd, selvom serums blodprøvene tilsier at jeg er hvertfall såvidt innenfor normalen der også. Har gått på det i ca. 3 uker. takk for svar igjen!
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2015 #13 Skrevet 6. mars 2015 Bor du på et sted der det er muligheter for å få en second opinion fra en annen hjertespesialist? Synes det høres veldig rart ut at noen vegrer seg for å gi betablokker til en "såpass ung kvinne" all den tid det er klar indikasjon på å gi det - om enn kun en lav dose (25 mg. er en svært lav dose!). Merket du noen forskjell den måneden du gikk på Atenolol? Uansett er det en belastning i seg selv å gå sånn du gjør nå. Det er definitivt ikke bra for hjertet ditt å gå med det stresset og påkjenningen du føler på - det forverrer jo situasjonen og blir en ond sirkel. Det igjen påvirker hjertet langt verre over tid... Er enig med deg i at det synes vanskelig for andre å forstå tilstanden, uten å ha opplevd det selv. Og noen merker ingen symptomer og kan gå med alvorlige hjerterytmeforstyrrelser, mens andre får svært merkbare symptomer ut av ufarlige ekstraslag. Er det da snakk om hyppige ekstraslag påvirker det selvsagt livskvaliteten drastisk uten at det nødvendigvis trenger å være direkte farlig av den grunn. Du spør om jeg fortsatt er plaget av hjertebank. Vel, jeg kan tidvis merke symptomer, men dette er mere anfallsvis og ikke kronisk (med anfallsvise uutholdelige tilstander) som tidligere. Nå er det sånn at jeg iblant glemmer ekstraslag og uregelmessig hjerterytme, og det må vel sies å være en befrielse i seg selv Sikkert et dumt spørsmål, da jeg regner med at du selvfølgelig har sjekket, men spør likevel: Har du utelukket stoffskifteproblematikk som årsak til ekstraslagene? Anonymous poster hash: a4213...767
Larsen1 Skrevet 6. mars 2015 Forfatter #14 Skrevet 6. mars 2015 Bor du på et sted der det er muligheter for å få en second opinion fra en annen hjertespesialist? Synes det høres veldig rart ut at noen vegrer seg for å gi betablokker til en "såpass ung kvinne" all den tid det er klar indikasjon på å gi det - om enn kun en lav dose (25 mg. er en svært lav dose!). Merket du noen forskjell den måneden du gikk på Atenolol? Uansett er det en belastning i seg selv å gå sånn du gjør nå. Det er definitivt ikke bra for hjertet ditt å gå med det stresset og påkjenningen du føler på - det forverrer jo situasjonen og blir en ond sirkel. Det igjen påvirker hjertet langt verre over tid... Er enig med deg i at det synes vanskelig for andre å forstå tilstanden, uten å ha opplevd det selv. Og noen merker ingen symptomer og kan gå med alvorlige hjerterytmeforstyrrelser, mens andre får svært merkbare symptomer ut av ufarlige ekstraslag. Er det da snakk om hyppige ekstraslag påvirker det selvsagt livskvaliteten drastisk uten at det nødvendigvis trenger å være direkte farlig av den grunn. Du spør om jeg fortsatt er plaget av hjertebank. Vel, jeg kan tidvis merke symptomer, men dette er mere anfallsvis og ikke kronisk (med anfallsvise uutholdelige tilstander) som tidligere. Nå er det sånn at jeg iblant glemmer ekstraslag og uregelmessig hjerterytme, og det må vel sies å være en befrielse i seg selv Sikkert et dumt spørsmål, da jeg regner med at du selvfølgelig har sjekket, men spør likevel: Har du utelukket stoffskifteproblematikk som årsak til ekstraslagene?Anonymous poster hash: a4213...767
Larsen1 Skrevet 6. mars 2015 Forfatter #15 Skrevet 6. mars 2015 Mulig jeg kan spørre min nye fastlege om en "second opinion" hos en annen kardiolog. Min gamle fastlege tok først blodprøve av stoffskifte og da var det tvil om det var for høyt eller ikke. Tok derfor ny blodprøve, å da utelukket hun at det var høyt. Mente det var normalt. Ja det er svært stressende å gå slik. Er også i full jobb og har barn. Gikk sykmeldt pga tilstanden en stund, men etter møte med legen og NAV, truet NAV med å stoppe utbetalingene av mine sykepenger fordi vedkommende fra NAV , som vi hadde møte med i 20 minutter, og var dansk så jeg forsto ikke alt hun sa heller. Mente jeg ikke kunne gå fullt sykmeldt fordi jeg ikke hadde noen klinisk/dødelig arrytmi. Legen min virket trøtt på dette møte og gjespet endel... Så nå et jeg friskmeldt i en liten stilling. Dette er også en merkelig og absurd avgjørelse synes jeg. En som jobber på et NAV kontor kan overstyre legenes vurdering i henhold til betingelsene for sykemelding. Men det er nå en sak for seg selv. Lykke til med din tilstand også! Nå har jeg tatt meg en kopp kamille te og hører på avslappende musikk hver kveld....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå