AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #1 Skrevet 4. mars 2015 Hei! Jeg er en 25 år gammel jente som er 160 høy og som nå veier 68 kilo. Jeg har frem til desember ligget på maks 63 kg, men de siste mnd har jeg ikke klart å kontrollere matinntaket mitt. I høst løp jeg mitt første halvmaraton, løp 2-3 ganger i uken og trente litt styrke. Men så snart vinteren satte inn og eksamensperioden kom, kom jeg meg ikke på trening. Siden desember startet har jeg daglig drukket minst 0,5 liter cola og spist en eller annen form for godteri/chips/kake. Jeg har gått opp 5 kg, magen gjør at buksene ruller ned og jeg føler meg virkelig ikke vel. Likevel virker det som om jeg "takler" dette ved å spise mer. Jeg har konstant lyst på noe. Jeg har ikke råd til treningsabonnement akkurat nå, og jeg kommer meg ikke ut for å løpe. Kan noen hjelpe meg? Hva skal jeg gjøre? Jeg er så skuffet over meg selv.. Jeg er flau over å vise kroppen min til andre, deriblant kjæresten min. Hva bør jeg spise for å lindre søtsuget? Hvordan kutte colaen? Hvordan sette i gang med treningen? Jeg gruer meg sånn til å se hvordan formen ligger an.. Anonymous poster hash: b72a6...7cd
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #2 Skrevet 4. mars 2015 - Kan du bytte til sukkerfri brus?? Det hjelper hvertfall på kaloriene og sukkeret.. - Samt prøve med frukt/bær og evt. litt vaniljekesam/skyr/yoplait yoghurt om du blir fysen på kvelden? - Spiser du deg mett på skikkelig mat? Det kan hjelpe på søtsuget. Nok fett, karbohydrater og protein. - Drikk nok vann. Pass på å få i deg vann gjennom hele dagen. Hva med å først ta tak i kosten. Så kan du ta treningen som du kommer. Hva med å prøve å få gått deg en tur hver dag? Sånn til å starte med. Jeg syntes ofte det er lettere å komme igang igjen med treningen om jeg har kostholdet på plass Anonymous poster hash: 12644...2f5 2
Gjest Ketchupjenta Skrevet 4. mars 2015 #3 Skrevet 4. mars 2015 Sett deg opp en matplan som du følger, og legg til litt kos i helgen (på planen, og i moderante mengder). Jeg har slitt med akkurat det samme selv, men er på vei ut av den onde sirkelen (noe jeg ikke trodde var mulig). Det er helt jævlig å se kiloene lure seg innpå og få angst over folk som ser hvor mye en har lagt på seg. Det er også fælt å tenke på om man har blitt mye dårligere i formen osv. Jeg forelslår at du starter rolig med treningen. Begynn å gå lange turer, deretter småjogge/rask gange og tilslutt blir du den gamle deg igjen. Kanskje finne en nybegynner løpeplan på nettet? Lykke til
Elanore Skrevet 4. mars 2015 #4 Skrevet 4. mars 2015 Det høres ut som om det har blitt mye søtsug... Blander du de to; sult og søtsug? Prøv å i en dag spise skikkelige måltider basert på ordentlig protein i form av kjøtt, med noe som metter veldig gjennom høyt fettinnhold. Se om du blir mett, men fremdeles har søtsug. I såfall, tror jeg at det å droppe sukker for en periode, kunne vært verdt et forsøk. Det å prøve å gå over på et kosthold som oppfordrer mindre til søtsug, håndterer for øvrig bare dét problemet. Derfor vil jeg også foreslå at du tar tak i de tingene som gjør at du føler for å fortsette med noe som ikke gir deg glede. Siden du opplever at det påvirker deg i forhold til å vise deg for kjæresten; kan det være en idé å få ham med på laget? Si noe om at hva du opplever sånn at han kan hjelpe til med å motivere til endring? Kanskje dere kan finne noe sammen som ikke involverer mat, men hvor du føler deg bedre - gå turer, gjøre noe praktisk sammen etc. Prøve en ny aktivitet? Hvis du klarer å fokuset over på opplevelser og mestring fremfor å fokusere negativt på kroppen din, så vil det heller ikke føles som trening. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #5 Skrevet 4. mars 2015 TS her. Tusen takk for forståelse og gode svar! Jeg skal absolutt prøve med litt frukt og bær og slik som en dessert i stedet for sjokolade. Det er jo ikke det at jeg er sulten som er problemet, som Elanore tar opp - det er søtsuget. Konstant cravings på noe søtt/salt/godt. Og jeg spiser det selv om jeg egentlig er mett.. Ketchupjenta, du har helt rett i det. Tanken på hva andre tenker om deg er slitsom og fæl. Jeg har tenkt mye på det i det siste i garderoben på jobb - at folk skal lure på hva som har skjedd. Tok en lang prat med en venninne nå nettopp, og hun sier som deg Elanore at jeg må prøve å bare komme i gang med en aktivitet jeg liker igjen. Og prøve å ikke fokusere på å mestre noe der i stedet for å dvele over den fæle kroppen min. Jeg skal absolutt ta disse rådene med meg! Tusen takk Tror virkelig jeg bare trengte å få luftet ut litt frustrasjon over meg selv:) Anonymous poster hash: b72a6...7cd
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #6 Skrevet 4. mars 2015 Hvis du lar være å kjøpe cola og godteri osv så har du kanskje råd til treningsmedlemsskap etterhvert Anonymous poster hash: 619db...b1b 1
Gjest The damned Skrevet 5. mars 2015 #8 Skrevet 5. mars 2015 Ja, slik var jeg også Jeg måtte bare være streng med meg selv, og det var den eneste som hjalp. Å erstatte det usunne med noe søtt og sunt hjelper ikke for min del. Har jo fortsatt lyst på det som er usunt uansett hvor mye frukt og bær jeg spiser. I begynnelsen kunne jeg ikke ha noe usunt liggende i skapet, men nå kan jeg det uten at det ligger og omtrent roper på meg Måtte være streng med meg selv på butikken, og når jeg gikk forbi usunne ting så sa jeg nei til meg selv. Fortsatt kan jeg begynne å tenke at jeg får lyst på eller det skader jo ikke å spise en, men da sier jeg bare nei og går videre. Det er det som har fungert for meg, men det kan være vanskelig til tider. Samtidig er det godt å ikke være avhengig av noe godt hele tiden. Jeg unner meg noe godt i helgene, så da vet jeg at jeg får noe da, men jeg er ikke slik jeg var før. Da jeg omtrent ble desperat om jeg ikke fikk noe søtt eller usunt
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #9 Skrevet 5. mars 2015 For meg har det å spise masse, masse grønnsaker og rent kjøtt/fisk hjulpet veldig mot søtsuget. Sunn mat, rett og slett, i gode mengder. Å spise få men store måltider hjelper også for meg. Masse små måltider = alltid sulten, og går konstant og tenker på mat. Og OM søtsuget melder seg lager jeg meg sunne søtsaker som jeg søter med sukrin og/eller stevia. Moser frosne bringebær med litt mager kesam, litt vaniljeekstrakt og stevia, og kanskje noen nøtter på toppen = utrolig digg. Anonymous poster hash: 62013...42c
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2015 #10 Skrevet 5. mars 2015 Kjenner meg litt igjen i det du skriver TS, jeg har også hatt perioder (lange, men med jojo-slanking inni periodene) hvor jeg har spist og spist og lagt på meg. Forstår fortvilelsen din. Synes du har fått gode svar og tips fra mange her Trøst deg med at det som er vanskelig nå litt etter litt vil bli en vane. For meg har det vært sånn at en etter en situasjon/utfordring har forsvunnet. Kanskje du først kan få på plass vanen med å ikkje kjøpe godteri i hverdagene? Så en god og morsom treningsrutine? (Gå 2 mil i uka Feks!) Etter hvert blir du kanskje bedre på å ikke overspise? Så kan du øve deg på hvordan du takler tankene dine NÅR du har "mislykkes" med maten en kveld, altså ikke fortsette etegildet ut i det uendelige. Osvosv. Ta en ting av gangen, jobb for å gjøre det til en rutine og en god vane lykke til!Anonymous poster hash: c35bd...c48
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå