Gå til innhold

Øvelser for vond/sliten rygg (øvre del) ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser mye på skolen for tiden og merker at jeg blir utrolig sliten/får vondt i øvre del av ryggen. Det sitter på en måte på hver side av ryggraden og stråler litt nedover fra skulderbladet. Jeg vet jeg bør bevege meg litt, og prøver å gå noen små turer etter å ha sittet lenge.

Men finnes det noen øvelser jeg kan gjøre underveis som ikke gjør at jeg blir så sliten/får vondt. Jeg sitter på en god stol med ryggstøtte.

Anonymous poster hash: 8ced6...aa6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du bør først og fremst (uansett hvor godt du sitter) endre sittestilling helst hvert kvarter. Uansett hvor behagelig og "riktig" en sitter så oppstår slitasje. Ved å endre stilling sprer du belastningen.

Deretter bør du nok gjøre noen grunnleggende rygg&skulderøvelser. Å rotere først hånd, så arm og deretter skulderleddet er en ok og enkel øvelse som du kan ta på lesesalen. Roter 10 ganger hver vei per øvelse. Roter også nakke/hode på samme vis.

Deretter er det øvelser du kan gjøre hjemme: sittups (100 stk mens du ser tv), planken (5 min mens du venter på at pastaen koker), pushups (25 stk i reklamepausen) og tøyningsøvelser er overkommelig.

Har du i tillegg et par vekter (1-2 kg, de fåes billig på sportsbutikker) får du trent arm/skuldre mer effektivt (det finnes talløse youtubevideoer med helt kurrante øvelser), men enkelt sagt handler stivhet om manglende bevegelse og vondter om manglende muskelstyrke så å bare gå tur vil ikke hjelpe mye. Du må opp i muskelstyrke og holde den oppe.

Anonymous poster hash: a3df6...cbd
AnonymBruker
Skrevet

Pass på hvordan du sitter, at du ikke henger over pulten med skuldrene oppunder ørene og nakken lutet fremover. Sitt rett opp og ned så mye som mulig.

Pass på å tøye nakken og skuldrene i løpet av dagen.

Andre øvelser du kan gjøre hjemme er å stå i armhevingsposisjon, og senke kroppen opp og ned kun ved å la skulderbladene gli opp og ned. Altså du har strake armer hele tiden, bare la kroppen synke ned mellom skulderbladene og opp igjen.

Ro-øvelser, armhevinger og pullups er bra for å trene øvre del av rygg.

Anonymous poster hash: d15ad...7d0
Skrevet

Passiv henging fra stang, ribbevegg, ringer eller slynge er også bra.

I tillegg er det lurt med et par treningstrikk slik at man kan trene face pulls, og drive tøying og bevegelighetstrening av skuldre og rygg.

AnonymBruker
Skrevet

Yoga! Google yoga for upper back eller lignende, og det kommer opp masse bra fra youtube. Det ble min redning da tyngdekraften kødda med ryggen min i graviditeten.

Anonymous poster hash: ae183...508

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...