Gå til innhold

Jeg trenger noen råd.. 2 åring.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg har en (straks) 2 år gammel gutt. Han er ekstremt aktiv, sitter sjeldent i ro og skal klatre/utforske alt hele tiden ;-) så er det slik at jeg syntes han er litt tynn - det er ikke så enkelt å veie han eller måle han, men han veier ca 11.5-12 kg. I følge disse skjemaene (percentil) ligger han et sted mellom 15 og 50, men jeg syntes det er nesten fælt å se ribbeina hans og rygggraden osv som "stikker" ut, fordi han er så tynn. Ser på andre unger i barnehagen at de er mye mer "robuste" og har ekstra fett på kroppen. Min har ingenting å gå på! Han er jo syk i perioder og da mister han i tillegg matlysten helt- og spiser så og si ingenting, og da syntes jeg det er ekstra ille at han ikke har noe å ta av. Han spiser ellers lite til frokost, er ikke særlig intressert i middagsmat og til tider lite til kvelds.. :/ i barnehagen derimot spiser han visst bra.. har forsøkt å lage samme maten de gir der, men virker som at han trenger å se andre barn spise for å spise like mye selv? Andre med erfaringer rundt dette?

Jeg begynner nesten å bli redd for at de i barnehagen (eller andre) skal tro gutten ikke får mat hjemme, så tynn som han er. Han var god og rund frem til ca 1 års alder, da han begynte å gå og ble veldig aktiv.. kan det ha noe med saken å gjøre?

Ikke meningen å virke hysterisk, men..

Anonymous poster hash: 2aa2d...da1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta deg en beroligende samtale med helsesøster.

Barn som vokser i lengden vokser ikke i omkrets, sies det, alle med litt innsikt forstår at barnet ditt ikke sultefores hjemme.

Anonymous poster hash: a3482...1aa

Skrevet (endret)

Det er ikke så mye ekstra som skal til, - hjelper å putte litt ekstra fløte i sausen og litt smør på potetene,eller hva det nå er.

Fikk dette rådet av helsesøster da minstemann hadde gått ned i vekt etter en serie med sykdom og luftveisinfeksjoner.

Endret av absinthia
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så mye ekstra som skal til, - hjelper å putte litt ekstra fløte i sausen og litt smør på potetene,eller hva det nå er.

Fikk dette rådet av helsesøster da minstemann hadde gått ned i vekt etter en serie med sykdom og luftveisinfeksjoner.

Takk for tips! Dette har jeg faktisk forsøkt uten hell:/ har også lagd smoothies med masse avocado o.l, men det hjelper liksom ikke. Har t.o.m lagd rømmegrøt fra bunnen for å fete han opp, men når han ikke er så intr i maten så hjelper det jo ikke..

Jeg forstår jo at unger er ulike og vokser i ulik takt, men som mamma er det alikevel ikke så gøy når ungen din kommer med ribbeina stikkende ut,mens de andre ungene ser ut som små sumobrytere ;-)

TS

AnonymBruker
Skrevet

Gutten min er på samme alder, har samme vekt og ligger akkurat på gjennomsnittet.

Anonymous poster hash: 8db6b...e90

AnonymBruker
Skrevet

Men viktigst: hvor lang er han?

Jeg har en lang 20mnd unge som veier 15-16 kg. Slank.

Anonymous poster hash: b3d5c...932

AnonymBruker
Skrevet

Men viktigst: hvor lang er han?

Jeg har en lang 20mnd unge som veier 15-16 kg. Slank.

Anonymous poster hash: b3d5c...932

Jeg har ikke fått målt han helt nøyaktig på en stund, men han bruker str 92 i klær... Så rundt 90 cm? Hvor lang er din da? 16 kg er mer det jeg hadde forventet at min 2 åring skulle veie, istedenfor de "stusselige" 11,5 - 12 kiloene.

Skrevet

Min datter på 2 veier 11 kg. Bruker 92 i klær. Gutter veier vel stort sett litt mer, men så lenge ungen er aktiv og våken når han skal være det så får han nok i seg nok. Vår er litt småspist. Ikke kresen, hun spiser alt, men i små porsjoner. Jeg trøster meg med at ingen frisk unge sulter i hjel forran en full middagstalerken, så om noen unger er litt tynne og småspiste så er det bare sånn de er. :)

Aktive unger er friske unger.

Vil du at han skal lege på seg så kan du øke næringsinnholdet i det han spiser. Bruk smør, olje og fløte. Det fisk, avokado osv. Kutt ut alle tomme kalorier som saft, juice, kjeks og annet om han får det, og gi 5 næringsrike måltider om dagen.

Og er du bekymret, snakk med helsestasjon og få en time hos ernæringsfysiolog. :)

Skrevet

Angående frokost: vår jente spiser ingenting før det har gått en time siden hun har våknet. Hun snakker godt, så vi spør henne alltid hva hun har lyst på. Gir henne da valg mellom skiver, egg og røykelaks eller havregrøt. Etter vi begynte med dette spiser hun alltid godt til frokost. Nåner vi heldige og kan levere henne såpass sent i barnehagen at vi har tid til å vente en time med frokosten, men uansett tenker jeg at variasjon er en god ting. Ristet skive med smør og et stekt egg syns i alle fall jeg er mer fristende på morgenen enn en skive med leverpostei.

AnonymBruker
Skrevet

Kan 2-åringer spise egg og røkt laks?!

Anonymous poster hash: 5aff3...026

Skrevet

2-åringer kan spise "alt". Fra de er 1 år spiser jo de fleste unger det samme som resten av familien, med litt mindre salt selvfølgelig. Egg kan de spise fra de er 8 måneder (tidligere egentlig, men 8 er vel rådet pga potensiell allergi). Røkt laks er jo litt salt, men i moderate mengder er det helt ok så lenge resten av kostholdet har lite salt.

AnonymBruker
Skrevet

Min datter på 2 veier 11 kg. Bruker 92 i klær. Gutter veier vel stort sett litt mer, men så lenge ungen er aktiv og våken når han skal være det så får han nok i seg nok. Vår er litt småspist. Ikke kresen, hun spiser alt, men i små porsjoner. Jeg trøster meg med at ingen frisk unge sulter i hjel forran en full middagstalerken, så om noen unger er litt tynne og småspiste så er det bare sånn de er. :)

Aktive unger er friske unger.

Vil du at han skal lege på seg så kan du øke næringsinnholdet i det han spiser. Bruk smør, olje og fløte. Det fisk, avokado osv. Kutt ut alle tomme kalorier som saft, juice, kjeks og annet om han får det, og gi 5 næringsrike måltider om dagen.

Og er du bekymret, snakk med helsestasjon og få en time hos ernæringsfysiolog. :)

Angående frokost: vår jente spiser ingenting før det har gått en time siden hun har våknet. Hun snakker godt, så vi spør henne alltid hva hun har lyst på. Gir henne da valg mellom skiver, egg og røykelaks eller havregrøt. Etter vi begynte med dette spiser hun alltid godt til frokost. Nåner vi heldige og kan levere henne såpass sent i barnehagen at vi har tid til å vente en time med frokosten, men uansett tenker jeg at variasjon er en god ting. Ristet skive med smør og et stekt egg syns i alle fall jeg er mer fristende på morgenen enn en skive med leverpostei.

TS her. Takk for svar :) jeg har forsøkt dette med å fete opp maten, som nevnt i innlegg over :) men når han spiser én spiseskje og ikke vil ha mer, hjelper det ikke så mye. Min snakker også godt og sier selv hva han vil ha til frokost f eks, men når jeg da har laget det, spiser han et par biter og så er han "ferdig" som han sier.

Havregryn er han veldig glad i, men han vil helst ha havregryn til frokost, lunsj, mellommåltider og middag og kvelds, og det går jo ikke.. :/ har kjøpt en drøss av oppskriftsbøker med barnevennlige måltider, men neeei, ikke interessert.. noe av maten bare ser han på før han sier "NEI". Ikke skjønner jeg hvordan en 2 åring kan være så bestemt på hva han vil ha og ikke ha men :sjokkert: hadde forventet dette mer i 5-6 års alderen jeg da.. :P

Skrevet

TS her. Takk for svar :) jeg har forsøkt dette med å fete opp maten, som nevnt i innlegg over :) men når han spiser én spiseskje og ikke vil ha mer, hjelper det ikke så mye. Min snakker også godt og sier selv hva han vil ha til frokost f eks, men når jeg da har laget det, spiser han et par biter og så er han "ferdig" som han sier.

Havregryn er han veldig glad i, men han vil helst ha havregryn til frokost, lunsj, mellommåltider og middag og kvelds, og det går jo ikke.. :/ har kjøpt en drøss av oppskriftsbøker med barnevennlige måltider, men neeei, ikke interessert.. noe av maten bare ser han på før han sier "NEI". Ikke skjønner jeg hvordan en 2 åring kan være så bestemt på hva han vil ha og ikke ha men :sjokkert: hadde forventet dette mer i 5-6 års alderen jeg da.. :P

"Ferdig" et er ord vi også hører mye. 😜 Vanskelig med småspiste barn, så kan kun si hva som virker for oss, selv om det kanskje ikke hjelper deg. Her må alt serveres separat. Fullkornspasta på en side av fatet, laks på andre siden og brokkoli unna dette igjen. Aldri skal ting blandes i følge mini. Hjelper også om hun er med og "lager" maten. Putte grønnsaker i vann osv. Får henne også til å hjelpe til med å dekke på bordet, bære inn mat osv. Og så tenner vi lys og lager hele måltidet til en kosestund, selv til frokosten.

Og det teiteste rådet: vi har en "smake-nye-ting"-dans. 😂 Første gang hun får noe uvant gjør vi et poeng ut av at alle sammen spiser det samtidig, og så tar vi en liten dans etterpå for å feire at vi har spist noe nytt. Sikkert ikke pedagogisk riktig, men hun syns det er så gøy at hun da ønsker å fortsette å smake på ting.

Vi opplever ofte at hun sier "ferdig" etter en bit (sjeldnere nå enn før), men da ber vi henne takke for maten og lar henne gå fra bordet om hun ønsker det.

Etter det tilbyr vi ikke mer mat før neste måltid, men da kan det gjerne være noe bi vet hjn er glad i (som havregryn i ditt tilfelle).

Uansett: så lenge sønnen din er aktiv, frisk og glad, så får han nok i seg det han trenger. :) Men vet det er kjedelig å se på tynne unger som spiser lite.

Skrevet (endret)

Min er snart 3 år, og veier litt over 13kg.. Helt sunn og frisk! Følger sin egen kurve perfekt! :) Aldri fått noen tilbakemelding av hverken lege/helsesøster eller barnehagen om at han må legge på seg. Vi har lange slanke gener i begge familier, så dette gjenspeiles såklart i barnet vårt. I tillegg er han ekstremt fysisk aktiv!

Tilby mat ofte, og dropp lettprodukter.

Edit: Et lite tips! Min spiser mer dersom han får hjelpe til med matlaging. Noe så enkelt som å skrelle en gulrot selv, og se den kokes, gjør tydeligvis at den smaker enormt mye bedre i en barnemunn ;)

Endret av LindaM
AnonymBruker
Skrevet

Kan 2-åringer spise egg og røkt laks?!

Anonymous poster hash: 5aff3...026

Hvorfor i all verden skal de ikke kunne spise det? Laks begynte vi med ved 6 mnd alder til middag og egg ved 10 mnd.

Anonymous poster hash: b9a1e...240

Skrevet

Min toåring er 12kg og bruker 86/92 i klær. Har aldri tenkt på han som så veldig tynn. Men han spiser godt da, heldigvis. :)

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke så mange tips anna enn å si at det er veldig normalt at en toåring bastant velger hva de spiser og ikke. Jenta mi har vært altetende frem til to år men nå er det "LIKER IKKE" til masse og liker ikke brukes også som utteykk for noe hun ikke har lyst på. "Liker ikke" melk fordi hun heller vil ha saft (noe hun fikk når hun var syk), liker ikke middag fordi hun heller vil ha skive, og nekter å spise alle former for grønn mat uten å smake. Helt normal toåringsatferd.

Fete opp skiver med majones, havregrøt med olje, middag som aksepteres med olje osv. Men noen må også være i nederste persentil uten at det er unormalt. Variasjon i vekt er normalt, noen er tynne og noen er tykke som barn. Det vintigste er hvilke næringsstoffer de får i seg.

Anonymous poster hash: 95ffe...608

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke så mange tips anna enn å si at det er veldig normalt at en toåring bastant velger hva de spiser og ikke. Jenta mi har vært altetende frem til to år men nå er det "LIKER IKKE" til masse og liker ikke brukes også som utteykk for noe hun ikke har lyst på. "Liker ikke" melk fordi hun heller vil ha saft (noe hun fikk når hun var syk), liker ikke middag fordi hun heller vil ha skive, og nekter å spise alle former for grønn mat uten å smake. Helt normal toåringsatferd.

Fete opp skiver med majones, havregrøt med olje, middag som aksepteres med olje osv. Men noen må også være i nederste persentil uten at det er unormalt. Variasjon i vekt er normalt, noen er tynne og noen er tykke som barn. Det vintigste er hvilke næringsstoffer de får i seg.

Anonymous poster hash: 95ffe...608

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...