Gå til innhold

Hvordan oppmuntre til lekselesing?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en 4.klassing som ikke klarer å jobbe særlig selvstendig med leksene. Må hele tiden få påminnelser og bli pushet på at leksene må gjøres. Han kan godt sette seg ned og gjøre lekser når han kommer hjem fra skolen hvis det er avtalt i forveien, men da ender som regel med at de ikke gjøres skikkelig. F.eks. svarer han ikke i hele setninger, skriver ikke oppgavene i matten osv. Med andre ord ender det da ofte med at vi må viske ut, og at alt må gjøres på nytt.

Det som er frustrerende her er at det ikke er evnene det står på (heldigvis da, men). Han kan hvis han vil; han leser og skriver godt osv. Problemet er at han liksom ikke gidder å ta seg sammen og gjøre en ordentlig jobb. Hver ettermiddag er en kamp for å få ham til å gjøre leksene skikkelig. Han jobber tregt, så alt tar i tillegg veldig lang tid. Han henger ellers med på skolen i timene osv.

Forstår jo at han er trøtt etter lange dager på skolen, men leksene må jo gjøres.

Er så lei av å true og mase, og forstår jo godt at han blir negativt innstilt. Passer på å skryte når det er på sin plass, men likevel føler jeg det blir mest masing.

Er det noen som har gode råd til hvordan vi kan motivere ham, eller lignende?

Anonymous poster hash: 47798...afc
Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Få han til å gjøre leksene på fellesområde der dere kan se at han gjør dem og hjelpe han og oppmuntre underveis om han sliter med å motivere seg når han sitter med leksene alene.

Jeg var veldig selvstendig på det området og regelen var at leksene alltid skulle gjøres rett etter skolen før middag og fritidsaktiviteter. Ble ikke leksene gjort kunne jeg heller ikke gå ut å leke/gjøre fritidsaktiviteter før leksene var unnagjort. Plikter før morro er fint å innarbeide fra ung alder.

AnonymBruker
Skrevet

Jøss, ikke noe mat mellom skole og middag - bare rett på leksene?!

Anonymous poster hash: 73669...da0

AnonymBruker
Skrevet

Han får mat før han må gjøre lekser, så det er ikke der problemet ligger. ;)

Vi sitter også sammen med ham når han skal gjøre lekser, det MÅ vi jo, siden han ikke klarer å jobbe skikkelig når han skal jobbe alene. Men jeg tenker jo at etterhvert bør man klare å jobbe noe selvstendig. Jeg mener ikke at han skal gjøre leksene alene uten at vi hjelper til, men når oppgavene er klare, og jeg vet at han kan det, så bør han jo kunne jobbe litt selvstendig??

Dette har selvsagt ikke oppstått nå nylig, men leksemengden øker for hvert år, og det er jo litt problematisk at alle ettermiddagene skal gå med på masing og trusler.

Gjest Runforit
Skrevet

Jøss, ikke noe mat mellom skole og middag - bare rett på leksene?!Anonymous poster hash: 73669...da0

De fleste spiser ikke middag før i 17-18 tiden. Når man kommer hjem fra skolen pleier en å ta seg et mellommåltid.

AnonymBruker
Skrevet

De fleste spiser ikke middag før i 17-18 tiden. Når man kommer hjem fra skolen pleier en å ta seg et mellommåltid.

Når middagen er så sent, blir det noe kveldsmat da?

Anonymous poster hash: 76227...cfd

AnonymBruker
Skrevet

Når middagen er så sent, blir det noe kveldsmat da?

Anonymous poster hash: 76227...cfd

Det var vel strengt tatt ikke dette som var problemstillingen. Vi har full kontroll på matinntak og andre ytre omstendigheter.

Vi spiser forøvrig middag kl. 15.30, så da er det kveldsmat senere på kvelden. ;)

Gjest Runforit
Skrevet

Når middagen er så sent, blir det noe kveldsmat da?Anonymous poster hash: 76227...cfd

Eh, det er da opp til ungen om den vil ha det. Hvorfor henger du deg opp i mat? Dette handler om lekser. Når jeg gikk på skolen så kom jeg hjem, spiste brødskive og gjorde lekser, så var det middag senere og så evt fritidsaktiviteter. Spiste vel noe kvelds etter det igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør han umotivert? Lite konsentrert? Eller giddalaus? Er noen av oppgavene for enkle for ham?

Og om han er veldig veldig sliten etter skolen? Kunne det gått an å tatt lekser etter middag?

Anonymous poster hash: 052b6...661

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør han umotivert? Lite konsentrert? Eller giddalaus? Er noen av oppgavene for enkle for ham?

Og om han er veldig veldig sliten etter skolen? Kunne det gått an å tatt lekser etter middag?

Han er lite konsentrert etter skolen, men på skolen henger han tydeligvis med i timene i følge læreren.

Han synes det er kjedelig, i følge ham selv. Det er sukking og stønning uten like når han må skrive opp mattestykker før de regnes ut f.eks., (noe jeg egentlig ikke klandrer han for) og hvis han må svare på spørsmål med hele setninger osv. Tror nok ikke det er for lette oppgaver, men det er nok det at han er litt trøtt og sliten og giddalaus.

Jo senere på dagen, jo slappere blir han. Det er derfor vi prøver å få leksene unnagjort snarest mulig.

AnonymBruker
Skrevet

Han er lite konsentrert etter skolen, men på skolen henger han tydeligvis med i timene i følge læreren.

Han synes det er kjedelig, i følge ham selv. Det er sukking og stønning uten like når han må skrive opp mattestykker før de regnes ut f.eks., (noe jeg egentlig ikke klandrer han for) og hvis han må svare på spørsmål med hele setninger osv. Tror nok ikke det er for lette oppgaver, men det er nok det at han er litt trøtt og sliten og giddalaus.

Jo senere på dagen, jo slappere blir han. Det er derfor vi prøver å få leksene unnagjort snarest mulig.

Hva skjer hvis han får litt mer utfordrende oppgaver? Hvor han ikke gjør det på automatikk? Kanskje det blir mindre kjedelig da?

Jeg ville hvertfall prøvd det, og hørt med læreren om han kunne prøve seg noe på litt vanskeligere i timene og få med oppgaver hjem.

Skrevet

Kanskje et dumt forslag, men dog:

Hva med å gjøre leksene før han går på skolen om morningen? Stå opp litt tidligere, hvis han er kvikk på morningen og blir slappere og slappere ut over dagen?

AnonymBruker
Skrevet

Dere må jo rett og slett bare avtale for hver dag at han skal gjøre lekser når han kommer hjem fra skolen, og så ser dere over leksene i fellesskap under middagslagingen. Skriv på et ark hva han må huske og så får han krysse av etterhvert. Minn han på at det vil ta mye lengre tid når dere skal gå over leksene om han ikke gjør det skikkelig første gangen.

Anonymous poster hash: 7bba0...94f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...