Gå til innhold

Jentungen på 4 evner ikke å kjappe seg! Stressa mamma =p

Anbefalte innlegg

Gjest Vena Cava
Skrevet

Jentungen på 4 og et halvt år er fryktelig distre og greier ikke konsentrere seg om en ting i gangen. Det skal ingenting til for å distrahere henne, eller at hun prater seg bort i et tema gud vet hvor hun har fått fra.

For eksempel om morgenen, så ber jeg henne om å kle på seg mens jeg er på do. Klærne ligger rett foran henne, men likevel greier hun å finne på alt mulig annet. Jeg kan finne henne på gulvet liggende på magen med beina til vers og synge. Eller så har hun begynt med et eller annet prosjekt, som å sette seg ned å lese eller noe i den duren.

Det gjelder ikke kun påkledning om morgenen (selv om det er på dette punktet hun er "verst"), men også ting som å gå å pusse tennene, kle på seg uteklær, etc. Egentlig alt jeg ber henne om tar evigheter.

Ting tar virkelig tid her i huset =p

Ikke meningen å virke sytete, men jeg er egentlig bare interessert i å høre om hun er den eneste, regner egentlig ikke med vi er alene om dette :P

Holder på å sprekke om vi har dårlig tid om morgenen, da hun virkelig ikke vet hva det å kjappe seg betyr. Hun hører hva jeg sier, men det virker som det umiddelbart går ut det andre øret.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår på 9 er sånn fortsatt ;)

AnonymBruker
Skrevet

Min er 11, og akkurat det der blir verre for hvert år.

Anonymous poster hash: 1dda1...eae

• Liker 1
Gjest Vena Cava
Skrevet

Hjelpes, hvordan skal dette gå :grine:

AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke alene! Hjerte hjerte hjerte

Anonymous poster hash: 99fdf...234

AnonymBruker
Skrevet

Jentungen på 4 og et halvt år er fryktelig distre og greier ikke konsentrere seg om en ting i gangen. Det skal ingenting til for å distrahere henne, eller at hun prater seg bort i et tema gud vet hvor hun har fått fra.

For eksempel om morgenen, så ber jeg henne om å kle på seg mens jeg er på do. Klærne ligger rett foran henne, men likevel greier hun å finne på alt mulig annet. Jeg kan finne henne på gulvet liggende på magen med beina til vers og synge. Eller så har hun begynt med et eller annet prosjekt, som å sette seg ned å lese eller noe i den duren.

Det gjelder ikke kun påkledning om morgenen (selv om det er på dette punktet hun er "verst"), men også ting som å gå å pusse tennene, kle på seg uteklær, etc. Egentlig alt jeg ber henne om tar evigheter.

Ikke meningen å virke sytete, men jeg er egentlig bare interessert i å høre om hun er den eneste, regner egentlig ikke med vi er alene om dette :P

Holder på å sprekke om vi har dårlig tid om morgenen, da hun virkelig ikke vet hva det å kjappe seg betyr. Hun hører hva jeg sier, men det virker som det umiddelbart går ut det andre øret.

"Jentunge"? ⛔️

Anonymous poster hash: bd9da...65d

• Liker 1
Gjest Vena Cava
Skrevet

"Jentunge"? ⛔️

Anonymous poster hash: bd9da...65d

Jentunge ja... Jentebarn :P

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat om morgenen er 5-åringen min så trøtt at da hjelper jeg henne på med klærne. Gidder ikke krangel og mas om dette om morgenen. Vi går på badet sammen og ordner oss sammen.

Anonymous poster hash: 91ca7...11c
Skrevet

Tror noen bare er sånn. Jeg er veldig glad for at ungene mine har kjappeseggenet. For ellers tror jeg at jeg hadde blitt hårløs.

AnonymBruker
Skrevet

Sånn er min også.

Vi står opp i god tid og jeg kler på han. Gidder ikke å stresse :)

Anonymous poster hash: 32182...b41

AnonymBruker
Skrevet

Jentunge ja... Jentebarn :P

Er det dialekt?

AnonymBruker
Skrevet

Gi korte konkrete beskjeder, kun en om gangen og ikke noe om; nå må du ikke somle osv.

Barn ( og mannfolk ) klarer ikke å oppfatte mer enn én helt klar beskjed om gangen. Når den beskjeden er utført så kan du gi neste. Og husk positive tilbakemeldinger.

Anonymous poster hash: 36413...cd0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det dialekt?

Nei.

Anonymous poster hash: 1898e...c57

AnonymBruker
Skrevet

Min jente på 4,5 år var slik før og rullegardinen min holdt på å gå ned hver morning, selv om vi stod opp lenge før vi skulle ut døren.

Jeg begynte å bli mer bevisst på at hun skulle klare å kle på seg selv, til alle tider. I begynnelsen var jeg med henne slik at hun ikke fant på å gjøre andre ting. Etter kort tid ble det en vane til at hun kledde på seg selv. Jeg hjelper henne selvfølgelig med plagg som kan være litt vanskelig å få på :)

Så hold ut, det er håp! :)

ps, dette snappet jeg opp på nannyhjelpen på tv i en episode hvor noen 5,6 åringer ikke klarte å kle på seg selv :danse::danse:

Anonymous poster hash: 4ee72...252
Skrevet

Hun er 4år.

Ikke 14...

• Liker 1
Skrevet

Søstra mi på 11 kan heller ikke kjappe seg. Etterhvert begynner hun faktisk å kle på seg, men det går så uendelig treigt at jeg ikke klarer å se på engang :P

AnonymBruker
Skrevet

Hun er 4år.

Ikke 14...

Hun kan jo fort bli slik som 14-åring også, hvis ikke mor klarer å snu trenden.. Her er en 14-åring som bokstavelig talt bruker minst 1 time på å få på seg klærne hver eneste dag... Det er kamp hver eneste dag og helt uutholdelig.. H¨n har vært slik alltid.

Anonymous poster hash: 51eb0...096
AnonymBruker
Skrevet

Vi har kanskje brukt feil pedagogikk her, men begynte i fireårsalderen å si "Skal vi se hvor fort du klarer å kle på deg, og hvor langt vi teller" eller "Jeg tror ikke du klarer å kle på deg til jeg har gjort...": DA gikk det fort da, for da ble påkledning en lek. Vi slet selv med samme utfordring, frem til vi startet dette. Nå er barnet seks år og finner frem egne klær (som heldigvis passer sesongen) og trenger kun hjelp med glidelåser på ryggen.

Anonymous poster hash: 66bb7...694
Gjest Keikolina
Skrevet (endret)

Mine lokker jeg med vitaminbjørner og konkurranser hvem som kan kle på seg først. De er 4 og 5. Ikke noe glad i å kle på seg selv.

Endret av Keikolina
Skrevet (endret)

Heh, dette høres veldig kjent ut ;) Min jente, 5,5 år, har bestandig veeldig god tid, og lar seg distrahere av alt mulig. Det er nok ganske vanlig at barn ikke klarer å fokusere på den ene tingen de skal gjøre.

Jeg må fortsatt hjelpe med påkledning/stell om morgenen, ellers rekker vi rett og slett ikke jobb og barnehage. Men prøver å øve i helgene når vi har god tid, men det skal MYE tålmodighet til. Det løsner sikkert til slutt :)

Konkurranse om hvem som kan kle på seg først, det var ingen dum ide. Min jente er veldig opptatt av å vinne og være først, så det kan faktisk funke. Må prøves.

Endret av Harlekin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...