Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke når folk kommenterer: ¨Det er ikke så vanskelig å slanke seg, det er bare å komme seg opp av sofaen og spise sunt!¨ Det går jo an å kose seg selv om man er på slankern?

Jeg teller kalorier, men koser meg for øyeblikket med ei lita skål iskrem. Dette går jo helt fint fordi jeg har kontroll.

Slik jeg har forstått det så er det mengde kcal inn og kcal ut. Er dere enige?

Anonymous poster hash: bb84e...929
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig. Jeg registrerer i Myfitnesspal og det gjør det enkelt å se hvor mye jeg har å "rutte" med, og at en og annen "utskeielse" ikke trenger å ødelegge for langtidsperspektivet. Jeg har lært hva som holder meg mett og i form, og hvor mye av de forskjellige tingene som er passe. Man trenger heller ikke å trene hvis man ikke absolutt vil, mye kan gjøres ved hjelp av hverdagsaktivitet, gå en ekstra tur til butikken, bruk sykkel istedenfor buss hvis mulig, osv.

Jeg mener også at det ikke trenger være noen motsetning mellom god mat og sunn mat. "Slankemat" er et av de verste begrepene jeg vet :fnise: Jeg har gått ned 20 kilo mens jeg har inntatt peanøttsmør og helmelk jevnlig. Men så er det balansen... jeg spiser også ganske store mengder grønnsaker, og bare et lite glass melk/en toppet teskje peanøttsmør om gangen.

Skrevet

Jeg koser meg og, men har byttet ut kosen med sunn kos med mindre kalorier..

Jeg koser meg for eksempel med en appelsin, en Alpen muslibar, dagens middag, strikketøyet, osv

Det er jo en lur vane å endre fra usunne vaner til sunnere...

Jeg spiser og noen smågodtting (typisk 3-4 biter) på lørdagen noen ganger uten at jeg får dårlig samvittighet av den grunn..

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig. Selv spiser jeg 50g potetgull hver dag og det passer fint inn i kaloriregnskapet. Dette er en livsstilsendring for meg.

Anonymous poster hash: 85f6e...db9

Gjest Ketchupjenta
Skrevet

Jeg koser meg og, men har byttet ut kosen med sunn kos med mindre kalorier..

Jeg koser meg for eksempel med en appelsin, en Alpen muslibar, dagens middag, strikketøyet, osv

Det er jo en lur vane å endre fra usunne vaner til sunnere...

Jeg spiser og noen smågodtting (typisk 3-4 biter) på lørdagen noen ganger uten at jeg får dårlig samvittighet av den grunn..

Dette hørtes jo ikke helt bra ut, da. Å få dårlig samvittighet av 3-4 biter, og kose seg med en ussel appelsin. Håper det går fint med deg :)

Skrevet

Nå vil jo jeg legge om til sunnere vaner, jeg har vert veldig avhengig av snop så da er det jo bra å finne erstattere for alle søtsakene, og appelsinen er faktisk kjempegod..

• Liker 1
Gjest Ketchupjenta
Skrevet

Nå vil jo jeg legge om til sunnere vaner, jeg har vert veldig avhengig av snop så da er det jo bra å finne erstattere for alle søtsakene, og appelsinen er faktisk kjempegod..

Det forstår jeg, men å få dårlig samvittighet av 3-4 biter hørres jo litt galt ut for det om ;))

Skrevet

Jeg har absolutt ingen sjans til å kose meg. Jeg er en sukkerslave av dimensjoner og alle sprekker jeg har hatt i årenes løp har kommet når jeg bare har tatt det lille kakestykket eller smakt den isen om sommeren. Nå som jeg har nok engang en vektreduksjon så tør jeg absolutt ikke å "kose" meg med ting som før har bidratt til overspising av snop og brus og kaker og chips.

Tror neppe folk som mener at godteri fint går an har vært i samme situasjon. For noen av oss er "kos" rett og slett noe som må elimineres.

Skrevet

Det forstår jeg, men å få dårlig samvittighet av 3-4 biter hørres jo litt galt ut for det om ;))

det står jo at hun spiser de uten dårlig samvittighet..

Skrevet

Åja, "samvittighet" i forbindelse med spising er også et av de verste begrepene jeg vet om - og ja, også selv om det brukes i negativ form, feks "uten å få dårlig samvittighet", fordi det insinuerer at spising og dårlig samvittighet henger sammen på et vis. Du bør bare få dårlig samvittighet for å spise noe om du har stjålet det, egentlig bare når du har stjålet maten fra et barn :laugh:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har absolutt ingen sjans til å kose meg. Jeg er en sukkerslave av dimensjoner og alle sprekker jeg har hatt i årenes løp har kommet når jeg bare har tatt det lille kakestykket eller smakt den isen om sommeren. Nå som jeg har nok engang en vektreduksjon så tør jeg absolutt ikke å "kose" meg med ting som før har bidratt til overspising av snop og brus og kaker og chips.

Tror neppe folk som mener at godteri fint går an har vært i samme situasjon. For noen av oss er "kos" rett og slett noe som må elimineres.

Da får du tro om igjen. Jeg har slitt med bulimi så jeg vet hva jeg snakker om :)

Måten psykologen min hjelper meg å jobbe på er å eliminere nei-mat, og lære seg å spise i små porsjoner. Det er ikke nei-maten sin feil, men psyken sin.

Gjest Ketchupjenta
Skrevet

det står jo at hun spiser de uten dårlig samvittighet..

Oi! Hahaha nå misforstod jeg :)

Skrevet

Enig. Den eneste måten jeg klarer å slanke meg på er å telle kalorier. Jeg sliter med spiseforstyrrelser av og på (altså, ikke gå apeshit her nå, ikke anoreksi), og ved å telle er det den eneste måten jeg har oversikt på at jeg ikke får i meg alt for mye eller for lite. Jeg har enkelt og greit ikke peiling på hvor mye jeg spiser om jeg ikke veier og kontrollerer.

Det fine med å telle er at jeg kan spise akkuratt det jeg vil, bare i kontrollerte mengder :)

Skrevet

Da får du tro om igjen. Jeg har slitt med bulimi så jeg vet hva jeg snakker om :)

Måten psykologen min hjelper meg å jobbe på er å eliminere nei-mat, og lære seg å spise i små porsjoner. Det er ikke nei-maten sin feil, men psyken sin.

Tror du må spørre psykologen din om alle mennesker er støpt i samme form.

• Liker 2
Gjest Brienne of Tarth
Skrevet

Jeg teller kalorier, så har jeg en dag i uka hvor jeg unner meg det jeg har lyst på. Det gjør at jeg klarer å holde meg resten av dagene uten å sprekke. :)

AnonymBruker
Skrevet

Tror neppe folk som mener at godteri fint går an har vært i samme situasjon.

Hvorfor så spydig? Det var jo du som sa ^

Jeg fortalte bare at jeg har vært i samme situasjon, og kommer meg ut av overspisingen ved å nettopp spise moderat. De fleste merker at å ikke tillate seg det en har lyst på skaper et anstrengt og negativt forhold til den maten, vil jeg tro. Og en kan ikke nekte for at overspising er psykisk.

Skrevet

Hvorfor så spydig? Det var jo du som sa ^

Jeg fortalte bare at jeg har vært i samme situasjon, og kommer meg ut av overspisingen ved å nettopp spise moderat. De fleste merker at å ikke tillate seg det en har lyst på skaper et anstrengt og negativt forhold til den maten, vil jeg tro. Og en kan ikke nekte for at overspising er psykisk.

Ja, og det mener jeg. De har neppe vært meg i min situasjon når de mener det. Hva andre gjør legger jeg meg ikke opp i.

AnonymBruker
Skrevet

Holder oversikt over kaloriene daglig for å passe på at jeg får i meg nok mat. I helgen spiser jeg det jeg vil uten å tenke kalorier. Vekten går gradvis nedover.

Anonymous poster hash: c3f26...2cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...