Gå til innhold

Tror du symptomer i svangerskapet er et godt tegn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er det ikke! Det er ikke et dårlig tegn, det er bare det at alle graviditeter er forskjellige. Hvis du ikke opplever symptomer annet enn voksende mage, er det helt normalt og ufarlig. Hvis du er kvalm, er det normalt også. De aller fleste som har symptomer, opplever å miste symptomene i en kortere eller lengre periode - uten at det betyr noe som helst, det har med hormoner og forandringer i kroppen å gjøre. Du behøver ikke å være engstelig hvis du en dag våkner opp uten kvalme :) og du er ikke mer gravid, dersom du er kvalm. Det eneste man skal bekymre seg over er dersom man blør eller føler seg veldig, veldig syk.

Anonymous poster hash: 60b21...ef6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, jeg tror ikke symptomer er noe godt tegn. Har selv opplevd flere symptomer, for senere å oppdage at det ikke hadde vært liv i magen i de ukene jeg bl a hadde hatt kraftig kvalme

Anonymous poster hash: dd4ee...042
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå har ikke jeg barn selv, men i venninneflokken har de aller fleste to-tre stykker. Alle barna har vært friske og født rundt termin. Likevel har svangerskapssymptomene blant mine venninner vært ekstremt ulike: fra hun som knapt kjente at hun var gravid før magen kom i veien og bevegelsene ble merkbare, til hun som tilbrakte de fire-fem første månedene over do-skåla konstant i sine svangerskap. Hun som opplevde å miste kjente heller ikke spesielle forskjeller på tegn i det mislykkede svangerskapet sammenliknet med de som ble fullgått. Uten å ha lest noe statistikk på det tror jeg i utgangspunktet at symptomer i seg selv verken er gode eller dårlige tegn; kun individuelle.

Anonymous poster hash: 5e494...d6b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Svangerskapet kan være helt normalt uten symptomer, men noen ganger uteblir symptomer fordi svangerskapet og hormonproduksjonen har stoppet opp. Så jeg synes ikke det er riktig å si at symptomer ikke er et godt tegn, selv om det ikke er en garanti. Gynekologen ble veldig oppmerksom da jeg sa at jeg ikke hadde symptomer, og lettet da tidlig ultralyd viste normale funn. Så fikk jeg symptomstigning i 1-1,5 uker, før de avtok igjen. I den perioden har fosteret dødd, men side jeg ikke skulle være hysterisk på grunn av lite symptomer ble det ikke oppdaget før en måned senere.

Anonymous poster hash: 589cb...9dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde ingen symptomer med sønnen min,men tror ikke symptomer eller manglende syntomer er gode eller dårlige tegn. Blødninger kan jo være skummelt,men kjenner mange som blødde litt og fødte velskapte barn:)Prøv å ikke tenke så mye. Det er utenfor ditt kkontrolltårnet uansett. Er det første barnet?:)

Anonymous poster hash: daf3a...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Svangerskapet kan være helt normalt uten symptomer, men noen ganger uteblir symptomer fordi svangerskapet og hormonproduksjonen har stoppet opp. Så jeg synes ikke det er riktig å si at symptomer ikke er et godt tegn, selv om det ikke er en garanti. Gynekologen ble veldig oppmerksom da jeg sa at jeg ikke hadde symptomer, og lettet da tidlig ultralyd viste normale funn. Så fikk jeg symptomstigning i 1-1,5 uker, før de avtok igjen. I den perioden har fosteret dødd, men side jeg ikke skulle være hysterisk på grunn av lite symptomer ble det ikke oppdaget før en måned senere. Anonymous poster hash: 589cb...9dc

En MA vil fortsatt gi symptomer siden kroppen ikke vet at svangerskapet er avsluttet, en normal graviditet vil nesten alltid forløpe slik at man har én eller flere perioder uten symptomer (men mot slutten skal man være obs på at babyen skal sparke i magen).

Synes alle gravide skal lese denne tråden, det er så tydelig at mange er dritbekymra med én gang kvalmen gir seg!

Anonymous poster hash: 60b21...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjennomgått to ukompliserte graviditeter og hadde ikke symptomer i noen av dem før magen begynte å vokse. Det er ganske vanlig.

Men jeg ble faktisk fortalt (!) at jeg hadde større risiko for abort(!) og at jeg kanskje ikke kom til å overleve eventuell kreft senere i livet fordi kroppen min tydeligvis ikke reagerer på fremmedlegemer(!).

Selv var jeg bare glad for å slippe å henge over doskåla og kunne jobbe helt fram til permisjon (dvs jeg ble sykemeldt i slutten av det andre svangerskapet, men det skyldtes andre ting).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært gravid 3 ganger, og for meg er det ingen sammenheng mellom symptomer og godt tegn.

1. Gangen: mye kvalm, veldig trøtt og dårlig form. Var sykmeldt fra jobb to uker. Endte i en MA.

2. Gangen: like ens, dårlig form, ikke fult så kvalm. Veldig trøtt og lite energi. Ømme bryst. Sykmeldt i 2 uker. Endte i SA.

3. Gangen: trøtt, litt kvalm, men jobbet fult uten problem. Gikk bra.

Det er selvsagt veldig individuelt, men det er ikke noen = mellom symptom /ikke symptom og om det går bra eller ikke. Ene gynekologen på sykehuset sa at det er morkaka som produserer hormoner som kan gjøre en kvalm, ikke babyen. Så ved en MA kan jo morkaka fortsette å produsere hormoner selv om det er noe galt med embryoet.

Anonymous poster hash: f9592...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gjennomgått to ukompliserte graviditeter og hadde ikke symptomer i noen av dem før magen begynte å vokse. Det er ganske vanlig.

Men jeg ble faktisk fortalt (!) at jeg hadde større risiko for abort(!) og at jeg kanskje ikke kom til å overleve eventuell kreft senere i livet fordi kroppen min tydeligvis ikke reagerer på fremmedlegemer(!).

Selv var jeg bare glad for å slippe å henge over doskåla og kunne jobbe helt fram til permisjon (dvs jeg ble sykemeldt i slutten av det andre svangerskapet, men det skyldtes andre ting).

Hahaha, sånn idioti har jeg også vært borti!

Jeg er også blant dem som ikke har noen graviditetssymptomer overhodet (bortsett fra etter hvert voksende mage). Jeg har heller aldri vært bilsyk, sjøsyk eller fyllesyk, og jeg har aldri kjent noe til menssmerter. Det er flere som mener at det vil gå dårlig med meg i livet på grunn av dette - selv er jeg bare veldig takknemlig for at jeg slipper slike plager!

Anonymous poster hash: 708ba...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flere leger, ul-gyn og jordmor jeg har vært hos har sagt det er positivt når jeg har sagt jeg har hyperemesis. Har jo vært deres første reaksjon, sånn " uff, det er grusomt ja, men et veldig bra tegn". Fikk forklart at det betyr velfungerende morkake, mindre fare for spontanabort og at evulosjonen foretrakk disse kvinnene for å få friske barn grunnet alt man unngår å få i seg osv. Går sikkert like bra uten symptomer men for meg var dette er stor trøst og fikk meg gjennom den verste kvalmen når jeg følte det faktisk var godt for noe.

Anonymous poster hash: 7a6e9...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flere leger, ul-gyn og jordmor jeg har vært hos har sagt det er positivt når jeg har sagt jeg har hyperemesis. Har jo vært deres første reaksjon, sånn " uff, det er grusomt ja, men et veldig bra tegn". Fikk forklart at det betyr velfungerende morkake, mindre fare for spontanabort og at evulosjonen foretrakk disse kvinnene for å få friske barn grunnet alt man unngår å få i seg osv. Går sikkert like bra uten symptomer men for meg var dette er stor trøst og fikk meg gjennom den verste kvalmen når jeg følte det faktisk var godt for noe.

Høres jo egentlig merkelig ut med tanke på at enkelte blir så dårlige at de må inn på sykehus for å få intravenøst. Evolusjonsmessig ville jo disse kvinne ligget tynt an.

Anonymous poster hash: ca0d6...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres jo egentlig merkelig ut med tanke på at enkelte blir så dårlige at de må inn på sykehus for å få intravenøst. Evolusjonsmessig ville jo disse kvinne ligget tynt an.

Anonymous poster hash: ca0d6...7b8

Ja, vet. Har googlet litt om emnet og fant om det samme der, men tror ikke det var snakk om de mest ekstreme tilfellene hvor, for da døde man vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...