AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #1 Skrevet 4. mars 2015 Om jeg velger å spise 2 bananer eller 40 gram sjokolade til mellommåltid så vil kcal innholdet være ca 200. Legger jeg mer på meg av å velge 40 gram sjokolade enn bananene til mellommåltid fordi bananene i og for seg er sunnere selv om de har samme kcal? NB: Selv om sjokoladen gir mindre metthet enn bananene så spiser jeg ikke noe mer de dagene jeg velger det mindre sunne alternativet, så kcal inntaket disse dagene blir det samme. Anonymous poster hash: e592b...b7b
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #2 Skrevet 4. mars 2015 Nei, du legger ikke på deg mer, du taper bare de sunne vitaminene o.l. som er i bananen. Anonymous poster hash: 4a32d...ce9 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #3 Skrevet 4. mars 2015 Nei, så lenge kaloriinnholdet er det samme, utgjør det ingen forskjell på vektoppgangen din Anonymous poster hash: 34894...49f
Pringle Skrevet 4. mars 2015 #4 Skrevet 4. mars 2015 Nei, kalorier er kalorier og 200 kalorier påvirker vekta på samme måte uansett om de kommer fra banan eller sjokolade, men banan og sjokolade har forskjellig næringsprofil - mer vitaminer og fiber i bananen, mer fett i sjokoladen. Det som er best for deg avhenger av dine behov og hva du ellers har spist den dagen. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #5 Skrevet 4. mars 2015 Men er det ikke noen som tåler karbo dårligere enn andre? Og det er vel mer usunne karbo i sjoko enn i banan? At karbo i sjoko påvirker blodsukkeret dårligere enn karbo fra banan og at det kan gjøre noe med vekta? Anonymous poster hash: e592b...b7b
Pringle Skrevet 4. mars 2015 #6 Skrevet 4. mars 2015 Men er det ikke noen som tåler karbo dårligere enn andre? Og det er vel mer usunne karbo i sjoko enn i banan? At karbo i sjoko påvirker blodsukkeret dårligere enn karbo fra banan og at det kan gjøre noe med vekta? Anonymous poster hash: e592b...b7b Karbohydrat er karbohydrat, med undergruppene sukker, stivelse og fiber, osom igjen har undergrupper. Det er de samme karbohydratene i banan som i sjokolade, men i noe forskjellige mengdeforhold. Fiber og fett sinker (OBS, "sinker", ikke "senker") opptaket av sukker. Raskt opptak av sukker fører til rask blodsukkerstigning med påfølgende raskt blodsukkerfall. Dette droppet opplever mange mennesker som sultfølelse. Den søte smaken kan også i seg selv virke appetittfremmende og vanendannende, og jo mer søtsmak, jo mer søtsug etterpå. Men det er forskjellig fra person til person hva som gir disse opplevelsene, og hvordan man handler ut fra dem. Men dette gjelder for alle: hvis man spiser flere kalorier enn man trenger, legger man på seg.
Elanore Skrevet 4. mars 2015 #7 Skrevet 4. mars 2015 Nei, kalorier er kalorier og 200 kalorier påvirker vekta på samme måte uansett om de kommer fra banan eller sjokolade, men banan og sjokolade har forskjellig næringsprofil - mer vitaminer og fiber i bananen, mer fett i sjokoladen. Det som er best for deg avhenger av dine behov og hva du ellers har spist den dagen. Jeg er med på notene på det meste du skriver, men vil sitere deg for å utfordre ett aspekt ved kalorier ut vs kalorier inn... Hvis man spiser 200 kcal i sjokolade, vil dette medføre mer insulin skilt ut i blodet. Insulin sørger for at energi omdirigeres til muskelcellene for å fylle opp lagrene. Er disse derimot fulle, så vil karbohydratene i sjokoladen som vanlig omdannes til fett. Uavhengig av om denne ene sjokoladen har mye å si eller ikke, så har insulin den uheldige virkningen (sett i lys av dagens overflod av sukker) at fett ikke slipper ut av fettcellene dine - selv når du er lav på energi. Om du spiser nok sukker over tid, vil insulinet øke tilsvarende, og det vil for noen innebære begynnende insulinresistens - som medfører at man får mer insulin i blodet jevnt over. Jeg vil ikke si at 200 kcal sjokolade trenger å være ille, men det er definitivt ikke bare kalorier og sultfølelse som gjør det til et mindre bra valg sammenlignet med den bananen.
Pringle Skrevet 4. mars 2015 #8 Skrevet 4. mars 2015 Jeg er med på notene på det meste du skriver, men vil sitere deg for å utfordre ett aspekt ved kalorier ut vs kalorier inn... Hvis man spiser 200 kcal i sjokolade, vil dette medføre mer insulin skilt ut i blodet. Insulin sørger for at energi omdirigeres til muskelcellene for å fylle opp lagrene. Er disse derimot fulle, så vil karbohydratene i sjokoladen som vanlig omdannes til fett. Uavhengig av om denne ene sjokoladen har mye å si eller ikke, så har insulin den uheldige virkningen (sett i lys av dagens overflod av sukker) at fett ikke slipper ut av fettcellene dine - selv når du er lav på energi. Om du spiser nok sukker over tid, vil insulinet øke tilsvarende, og det vil for noen innebære begynnende insulinresistens - som medfører at man får mer insulin i blodet jevnt over. Jeg vil ikke si at 200 kcal sjokolade trenger å være ille, men det er definitivt ikke bare kalorier og sultfølelse som gjør det til et mindre bra valg sammenlignet med den bananen. Men hvordan i all verden vet insulinet at karbohydratene kommer fra sjokolade eller fra banan?
Elanore Skrevet 4. mars 2015 #9 Skrevet 4. mars 2015 (endret) Men hvordan i all verden vet insulinet at karbohydratene kommer fra sjokolade eller fra banan? Det er ikke dér problemet ligger, såvidt jeg har forstått. Kommer an på hva slags sjokolade det er, men om det er mye sukker i sjokoladen, så vil bananen ha lavere GI [enn sjokoladen] selv om bananer fordøyes relativt raskt. Øvrig næringssammensetning påvirker hvor fort kroppen omdanner karbohydrater til glukose, noe som igjen vil være avgjørende for hvor mye insulinet stiger. Jevnere glukosenivåer fører igjen til lavere insulinnivåer, og man ønsker å ha behov for lite insulin når man skal ha forbrenning av kroppsfett. TS snakker om vektøktning, så derfor tenker jeg at det blir relevant. Endret 4. mars 2015 av Elanore 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå