Gå til innhold

Hvor få refinansiert smålån?!

MissAnema

Anbefalte innlegg

Har forsøkt å refinansiere smålån, altså samle alt på et sted slik at jeg kun betaler ET lån hver mnd. Dette vil jeg spare masse penger på hver mnd, MEN: ingen godkjenner søknaden min! Ikke min egen bank en gang.. :( Jeg har ikke egen bolig, så må være et forbrukslån jeg tar opp, siden jeg ikke kan stille med noen pant i feks hus..

Jeg har ingen betalingsannmerkninger, fast jobb, inntekt på 310 000 i året.. så skjønner ikke hvorfor jeg får avslag fra absolutt ALLE?!

Noen som har vært borti noe lignende, eller som kan tipse meg litt om hva jeg skal gjøre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er ikke stort annet her enn å sette en streng nedbetalingsplan for seg selv og bli kvitt gjelden. Har du ingenting å ta pant i finnes det ingen grunn for at noen skulle gi deg bedre vilkår.

Anonymous poster hash: 2115a...c0b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har forsøkt å refinansiere smålån, altså samle alt på et sted slik at jeg kun betaler ET lån hver mnd. Dette vil jeg spare masse penger på hver mnd, MEN: ingen godkjenner søknaden min! Ikke min egen bank en gang.. :( Jeg har ikke egen bolig, så må være et forbrukslån jeg tar opp, siden jeg ikke kan stille med noen pant i feks hus..

Jeg har ingen betalingsannmerkninger, fast jobb, inntekt på 310 000 i året.. så skjønner ikke hvorfor jeg får avslag fra absolutt ALLE?!

Noen som har vært borti noe lignende, eller som kan tipse meg litt om hva jeg skal gjøre??

Fordi du, med din inntekt og alle lånene ikke er kredittverdig.

Anonymous poster hash: add5d...6bc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilsammen med lån og kredittkort skylder jeg rundt 140 000,-

Betaler som jeg skal hver mnd, har ingen betalingsanmerkninger. Klarer fint å betale, men er så kjedelig at jeg må betale mye mer nå enn hvis jeg fikk tatt opp et nytt lån. Ville i hvert fall spart 2000 kr i mnd på det, noen steder mer også, varierer fra sted til sted.

Når jeg har fått gjenpart av kredittvurderingsbrevet står det mindre inntekt der enn det som faktisk stemmer, og som står i selvangivelsen min. Kan det være årsaken?? I såfall: hvordan retter jeg opp i det, og hvem henvender jeg meg til??

Noen som har gode erfaringer med å refinansiere smålån som kan tipse meg om et sted? Har forsøkt alle de "kjente" som reklameres for hele tiden uten hell der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ringe til de forskjellige stedene og forklare situasjonen. Kanskje du møter mer vilje i kontakt med en saksbehandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo ringe til de forskjellige stedene og forklare situasjonen. Kanskje du møter mer vilje i kontakt med en saksbehandler.

Ja, det kan nok være lurt.. :) Problemet er bare at jeg ikke tør å ringe, har skikkelig telefonskrekk, så tror ikke jeg fikser den telefonen. Og har IKKE lyst til å få andre til å ringe for meg heller, for det vil ikke se bra ut..

Måtte sendt de et brev, evnt en mail i så tilfelle da, og forklart situasjonen der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring!

En annen ting kan være at om du har litt penger til overs så kan du bruke dem til at betale ut de dyreste lånene fortere. Da blir du kvitt dem og enklere å få refinansiering på f.eks 8 enn 11 lån :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok ringe selv om du har telefonskrekk, eller finne deg i å ha de dyre lånene du har nå.

Alternativet er som ble nevnt over her. Betalt minstebeløp på de billigste lånene og betal mer på de dyre så du får de ferdig først.

Så tar du ikke opp flere forbrukslån eller kredittkort før du lærer deg hvordan det skal brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tilsammen med lån og kredittkort skylder jeg rundt 140 000,-

Betaler som jeg skal hver mnd, har ingen betalingsanmerkninger. Klarer fint å betale, men er så kjedelig at jeg må betale mye mer nå enn hvis jeg fikk tatt opp et nytt lån. Ville i hvert fall spart 2000 kr i mnd på det, noen steder mer også, varierer fra sted til sted.

Når jeg har fått gjenpart av kredittvurderingsbrevet står det mindre inntekt der enn det som faktisk stemmer, og som står i selvangivelsen min. Kan det være årsaken?? I såfall: hvordan retter jeg opp i det, og hvem henvender jeg meg til??

Noen som har gode erfaringer med å refinansiere smålån som kan tipse meg om et sted? Har forsøkt alle de "kjente" som reklameres for hele tiden uten hell der..

Selvsagt vil ingen ta på seg å låne deg 140.000 for å dekke kredittgjeld. Du har satt deg selv i denne situasjonen, og da må du også rydde opp. Så enkelt er det. Når du har levd over evne og skylder 140K til flere kreditorer i form av kredittkort og forbruksgjeld kan du ikke regne med å bare knipse med fingrene og vips så er alt løst med et nytt lån. 140K i forbruksgjeld er mye med den inntekten du sitter på. Og bankene har ingen garanti for at du ikke suller bort også dette på tant og fjas. Du får sette tæring etter næring å betale ned. Lev på et minimum til du har betalt ned. Så kanskje du lærer at manskal ikke bruke penger man ikke har.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret over er dessverre sant.

Pengene du har lånt skal betales tilbake, og de skal også ha igjen tapte renter. Noe annet er urimelig. Det finnes ingen god grunn til at andre skulle ta på seg risiko for at du skal spare penger hver måned.

Ved refinansiering av bolig er det en annen sak rett og slett fordi de får pant i noe av verdi. Har du ingen verdier å stille til rådighet, er det naturligvis ingen som som vil ta på seg risiko for deg.

Er alle disse summer som betales direkte til kredittkortfirma eller er noe nedbetalingsplaner via inkassofirma?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Inntekten på gjenpartsbrevene er nettoinntekt hentet fra ligningen din og da er renter og andre fradrag trukket fra.

Du har nær halvparten av bruttoinntekten din i dyre forbrukslån, og med en lav inntekt, derfor får du ingen refinansiering.

Det smarteste her er å betale ned et og et lån, og betale minimums beløpet på de andre. Jeg ville prioritert det lånet med lavest restbeløp først for å oppleve gevinsten av at det ble borte raskt.

Jeg går ut fra at du har lært nå og klippet alle kredittkortene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så mye hissige folk da :D

Jeg har ingen inkassogjeld, skrev jo også over at jeg ikke har betalingsanmerkninger.

Ikke har jeg mange lån heller, jeg har 2, samt 1 kredittkort. Hadde jeg fått samlet dette kunne jeg betalt EN giro i stedet for 3, og spart penger hver mnd, i tillegg til at jeg hadde blitt fortere kvitt gjelden. Det er jo nesten bare renter som betales slik som jeg har det nå..

Ikke at noen har noe med det, men blir litt provosert når noen skriver at jeg bruker penger over evne, og på tant og fjas.. Jeg hadde en ganske solid inntekt, jobbet masse og tok opp et par forbrukslån da jeg trengte penger til noe raskt og så at jeg ikke hadde noen problemer med å betale det tilbake. Betalte ut lånene uten problemer i god tid før lånefristen var ute.

Etter noen år tok jeg igjen opp forbrukslån + brukte penger fra kredittkortet jeg hadde fra før. Dette gikk det også veldig lett å betale ned på, men så havnet jeg i en ulykke som gjorde at jeg kunne se langt etter den tidligere jobben min. Jeg prøvde, men hadde ikke sjans, så måtte si opp og finne noe annet å drive med. Ville jo ikke bli uføretrygdet, så jeg brukte alt jeg hadde av krefter på å komme meg på beina igjen og ut i jobb. Borte ble all kveldsjobbingen og overtidsbetaling..

Jeg biter tenna sammen og kommer meg på jobb hver eneste mandag til fredag. Er helt ødelagt når helgen kommer, det er rimelig pyton.. men samtidig gjør det godt for mestringsfølelsen :)

Men lønna er jo som dere ser ikke så mye å skryte av lenger. Drøye 300 000 er ikke masse penger når man har gjeld å betale på, og i tillegg skal ha penger til å leve.

Jeg skjønner at det er lett å dømme folk som har forbruksgjeld, jeg tar meg i å gjøre det samme selv jeg.. spesielt hvis jeg ser på Luksusfellen på TV3 ;) Dit skal jeg aldri, og den gjelden jeg har nå den forsvinner. Ser bare ut til at jeg må godta at det tar lenger tid enn jeg først hadde regnet med at det skulle ta.. Ting går ikke alltid etter planen - men sånn er livet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen inkassogjeld, skrev jo også over at jeg ikke har betalingsanmerkninger.

Ingen i denne tråden har svart deg hissig.

Inkasso er heller ikke synonymt med betalingsanmerkninger, det er vanlig å ha betalingsplaner via inkasso og det er kun når disse brytes det blir til anmerkninger. Det er derfor helt legitimt å lure på om noe er gått til inkasso. Mange lånegivere og kredittkort bruker også de samme inkassofirmaene, og da hadde det oppstått en mulighet til å samle nedbetalingsplanene under ett. Det var årsaken.

Du trenger ikke gå i forsvar og utbrodere hvorfor du har forbruksgjeld. Jeg har selv hatt det, og Blondie har tidligere skrevet at hun selv har hatt det. Det er helt greit å begå feil, dersom man aksepterer det og tar til seg hva som er gått galt.

Om folk reagerer på noe her, så er det din holdning der du skriver at du ikke "forstår" hvorfor ingen gir deg ett samlet lån, som om det var noe du skulle fått. I realiteten er det ganske logisk hvorfor du blir avslått. Det finnes ingen logisk grunn til at du skulle få bedre betingelser. Og det sier jeg rolig og konkret, ikke "hissig".

Endret av Neeli00
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det greieste er jo bare å ta tak i dette selv.

140.000 er ikke mer enn at du bør klare å betale det ned selv over litt tid.

Surt, ja,kjedelig, ja, men dette har du jo valgt helt fullstendig frivillig, og er tydeligvis slik du ønsket å bruke pengene dine. På forhånd.

Les om snøballmetoden her: http://pengebingen.blogspot.no/2012/05/veien-ut-av-luksusfellen-del-3.html

Den er nevnt over, og er en effektiv metode for å bli kvitt gjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkasso er heller ikke synonymt med betalingsanmerkninger, det er vanlig å ha betalingsplaner via inkasso og det er kun når disse brytes det blir til anmerkninger. Det er derfor helt legitimt å lure på om noe er gått til inkasso. Mange lånegivere og kredittkort bruker også de samme inkassofirmaene, og da hadde det oppstått en mulighet til å samle nedbetalingsplanene under ett. Det var årsaken.

Okay, det visste jeg ikke. Misforsto jeg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det greieste er jo bare å ta tak i dette selv.

140.000 er ikke mer enn at du bør klare å betale det ned selv over litt tid.

Surt, ja,kjedelig, ja, men dette har du jo valgt helt fullstendig frivillig, og er tydeligvis slik du ønsket å bruke pengene dine. På forhånd.

Les om snøballmetoden her: http://pengebingen.blogspot.no/2012/05/veien-ut-av-luksusfellen-del-3.html

Den er nevnt over, og er en effektiv metode for å bli kvitt gjeld.

Den linken var veldig fin! Skal se nærmere på dette når jeg kommer hjem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke har jeg mange lån heller, jeg har 2, samt 1 kredittkort. Hadde jeg fått samlet dette kunne jeg betalt EN giro i stedet for 3, og spart penger hver mnd, i tillegg til at jeg hadde blitt fortere kvitt gjelden. Det er jo nesten bare renter som betales slik som jeg har det nå..

Ikke at noen har noe med det, men blir litt provosert når noen skriver at jeg bruker penger over evne, og på tant og fjas.. Jeg hadde en ganske solid inntekt, jobbet masse og tok opp et par forbrukslån da jeg trengte penger til noe raskt og så at jeg ikke hadde noen problemer med å betale det tilbake. Betalte ut lånene uten problemer i god tid før lånefristen var ute.

Etter noen år tok jeg igjen opp forbrukslån + brukte penger fra kredittkortet jeg hadde fra før. Dette gikk det også veldig lett å betale ned på, men så havnet jeg i en ulykke som gjorde at jeg kunne se langt etter den tidligere jobben min. Jeg prøvde, men hadde ikke sjans, så måtte si opp og finne noe annet å drive med. Ville jo ikke bli uføretrygdet, så jeg brukte alt jeg hadde av krefter på å komme meg på beina igjen og ut i jobb. Borte ble all kveldsjobbingen og overtidsbetaling..

Jeg biter tenna sammen og kommer meg på jobb hver eneste mandag til fredag. Er helt ødelagt når helgen kommer, det er rimelig pyton.. men samtidig gjør det godt for mestringsfølelsen :)

Men lønna er jo som dere ser ikke så mye å skryte av lenger. Drøye 300 000 er ikke masse penger når man har gjeld å betale på, og i tillegg skal ha penger til å leve.

Jeg skjønner at det er lett å dømme folk som har forbruksgjeld, jeg tar meg i å gjøre det samme selv jeg.. spesielt hvis jeg ser på Luksusfellen på TV3 ;) Dit skal jeg aldri, og den gjelden jeg har nå den forsvinner. Ser bare ut til at jeg må godta at det tar lenger tid enn jeg først hadde regnet med at det skulle ta.. Ting går ikke alltid etter planen - men sånn er livet... :)

Uforutsatte ting kan skje alle. Derfor skal man holde seg unna dyre forbrukslån og kredittgjeld uten sikkerhet, NETTOP fordi dette er svindyrt om man må ned i inntekt.

Det er derfor man ikke bør ta opp slike lån. Og sørge for en bufferkonto til uforutsatte utgifter. Ingen er er hissige, vi forklarer deg realitetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du foreldre som kan stille med sikkerhet/ kausjonist for et lån? Da vil du få lån i bank med mye lavere rente enn et forbrukslån.

Anonymous poster hash: b4346...087
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen i denne tråden har svart deg hissig.

Du trenger ikke gå i forsvar og utbrodere hvorfor du har forbruksgjeld. Jeg har selv hatt det, og Blondie har tidligere skrevet at hun selv har hatt det. Det er helt greit å begå feil, dersom man aksepterer det og tar til seg hva som er gått galt.

Om folk reagerer på noe her, så er det din holdning der du skriver at du ikke "forstår" hvorfor ingen gir deg ett samlet lån, som om det var noe du skulle fått. I realiteten er det ganske logisk hvorfor du blir avslått. Det finnes ingen logisk grunn til at du skulle få bedre betingelser. Og det sier jeg rolig og konkret, ikke "hissig".

Bare for å utdype litt her om noen skulle missforstå deg. Det er ikke anbefalt å la lån/kort gå til inkasso for å få det samlet ett sted, dette vil bli enda dyrere enn slik TS har det nå. Vet det ikke var dette du skrev, men bare for å utdype :D

For at en skal få betalingsanmerkning må inkassoselskapet ta saken videre å få dom i saken, først da blir det betalingsanmerkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...