AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #1 Skrevet 4. mars 2015 Jeg har nesten alltid grønnsaker til middag. Men jeg får av en eller annen grunn litt dårlig samvittighet når jeg heller ut kokevannet fra brokkolien eller andre grønnsaker jeg har kokt rett i sluket! Er det noen som vet om dette kokevannet er sunt? Og i så fall hvordan kan man bruke det? Avkjøle det og drikke det, rett og slett? Anonymous poster hash: 165e0...243
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #2 Skrevet 4. mars 2015 Du kan bruke det som grønnsaksbuljong i for eks. grønnsakssuppe Anonymous poster hash: 410ff...fe4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #3 Skrevet 4. mars 2015 Du kan bruke det som grønnsaksbuljong i for eks. grønnsakssuppe Anonymous poster hash: 410ff...fe4 Men når man lager grønnsakssuppe så får man jo et eget kokevann Anonymous poster hash: 165e0...243
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #4 Skrevet 4. mars 2015 Jeg bruker gjerne kokevannet til å lage brun saus Anonymous poster hash: 59d9a...b08
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #5 Skrevet 4. mars 2015 Men når man lager grønnsakssuppe så får man jo et eget kokevann Anonymous poster hash: 165e0...243 Ja, men da blir det på en måte litt ekstra Er jo en grunn til at de fleste oppskrifter på nett på grønnsakssuppe sier "tilsett en buljongterning" Anonymous poster hash: 410ff...fe4 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #6 Skrevet 4. mars 2015 Kan du wokke grønnsakene i stedet? Da unngår du jo hele problemet Anonymous poster hash: 59d9a...b08
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #7 Skrevet 4. mars 2015 Ja, men da blir det på en måte litt ekstra Er jo en grunn til at de fleste oppskrifter på nett på grønnsakssuppe sier "tilsett en buljongterning" Anonymous poster hash: 410ff...fe4 Hm ja, men en buljongterning har jo veldig mye mer smak enn dette kokevannet mitt Kanskje hvis jeg lar det koke så det reduseres til en mer konsentrert væske? Men da kokes vel alt det sunne bort uansett. Hmmmm... Anonymous poster hash: 165e0...243
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #8 Skrevet 4. mars 2015 Jeg bruker kokevannet etter kokte grønnsaker i brøddeigen, brødet holder seg lengre Anonymous poster hash: 30276...659 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #9 Skrevet 4. mars 2015 Jeg bruker kokevannet etter kokte grønnsaker i brøddeigen, brødet holder seg lengre Anonymous poster hash: 30276...659 Oi det var lurt! Anonymous poster hash: 3530f...50b
Atea Skrevet 5. mars 2015 #10 Skrevet 5. mars 2015 Bruker drikke det kaldt eller ha i f.eks. gryterett. Har ikke frysekapasitet til å fryses alt av kokevann. Var lurt å ha det i brød.
Tvist Skrevet 5. mars 2015 #11 Skrevet 5. mars 2015 Smaker det som vanlig vann da? Eller bør man bruke det til f. eks te?
Sølvrosen Skrevet 5. mars 2015 #12 Skrevet 5. mars 2015 Smaker det som vanlig vann da? Eller bør man bruke det til f. eks te? Neineinei, ikke bruk det til te, din blasfemiske tespotter! Hvordan våger du å foreslå å lage te på noe annet enn rent, nykokt springvann! Når potet og grønnsaker kokes går noe smak, næringsstoffer og andre stoffer over i vannet, spesielt dersom grønsakene er delt opp i biter. Det er pga næringsstoffene en gjerne vil bruke kokevannet til noe, f.eks suppe eller drikke. Smaken avhenger av hvilke grønnsaker som er brukt og hvor mye vann det er i forhold til grønnsaker. Kokevannet kan brukes i supper, sauser og brøddeig, eller drikkes kald eller varm som drikke i stedet for vann. Det er lurt å vaske grønnsakene hvis kokevannet skal brukes for å slippe sand og slikt i suppa. 1
Tvist Skrevet 5. mars 2015 #13 Skrevet 5. mars 2015 Ja, vet jo det. Men smaker vannet godt da? Drikkevann med ertesmak?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå