Gå til innhold

Eldstejenta har blitt avhengig av å lese..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eldste jenta i huset (12 år) har blitt helt avhengig av å lese! Akkurat nå leser hun Harry Potter på norsk, tror hun begynte for en månede siden, og hun har omtrent 200 sider igjen i siste boka.. Hun leser hele tida; på ettermiddagene (hun går ikke på noen fritidsaktiviteter), morgenene, nettene, gikk nettopp innom for å sjekke om hun hadde sovnet, men hun lå oppe og leste fortsatt, og hun la seg kl. 21.00.. Nå har hun også fått far (vi er skilt) til å bestille Harry Potter på engelsk, twilight-bøkene på norsk og engelsk, og en hel masse andre bøker på norsk og engelsk, som har (store) planer om å lese før 2015 er over. Nå vil hun også se Harry Potter og Twilight filmene, men hun har jo ikke tid til det, når hun leser hele tiden.. Har også sett at hun får dårligere resultater på prøver, så jeg har nå begynt å passe på at hun gjør lekser og pugger til prøver før hun begynner å lese, men alt dette er jo glemt når hun setter seg ned og tar opp boka.. Har også prøvd å ikke la henne få lov til å lese på kvelden/nettene, men da blir jo plutselig søvnrutinene enda mer forskyvd.. Har lest alle disse bøkene selv mange ganger (har bare Harry Potter på norsk her i huset, resten har jeg lånt på biblioteket), så tenkte å spørre henne ut litt å finne ut hvor mye hun får med seg av innholdet. På forrige konferansetime sa de også at hun leste noe med 130 or i min., og at hun fikk 8/20 på understrekingene, altså hun fikk ikke med seg mye av innholdet..

Noen som har tips til hvordan jeg kan stoppe det? Hun virker som hun koser seg veldig når hun leser, og slapper godt av, men kjenner jeg begynner å bli litt lei av at hun skal lese hele tiden, og det ikke er tid til en koselig familiestund, eller tid til å finne på noe gøy..

Anonymous poster hash: bd0a2...515

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

At hun ikke tar seg tid til å gjøre lekser og at hun ligger å leser til langt på natt er jo ikke greit, da må du heller ta fra henne boken til hun har gjort leksene sine og når det er leggetid. Men bortsett fra det syns jeg du skal være glad hun koser seg med bøkene! Hun syns jo tydeligvis det er gøy, så skjønner ikke hvorfor du vil hun skal stoppe med noe hun syns er kjekt bare fordi du ikke syns det er gøy nok!

Anonymous poster hash: 33d21...524
  • Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo passe på at hun gjør lekser og øver til prøver, og hun burde absolutt ikke ligge våken halve natta! At hun finner glede i å lese er en positiv ting og det er ikke noe du trenger å få henne til å slutte med!

Anonymous poster hash: 54901...72c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hun driver i det minste ikke på med rusmidler, dataspill eller eldre menn!

Anonymous poster hash: b5c39...bde
  • Liker 13
Gjest Timber
Skrevet

Lekser og lesing til prøver skal hun selvfølgelig prioritere.

Men ellers får dere la henne lese som hun ønsker. :)

Skrevet (endret)

Kan dette bunne i at hun sliter med noe annet og trenger en virkelighetsflukt, på samme måte som noen blir sittende ved datamaskinen hele dagen?

Må du virkelig stoppe det? Kan du bruke denne lesingen til noe som er positivt for det andre skolearbeidet? På natta bør hun jo selvfølgelig ikke lese, da man trenger søvn. Dette kan være vanskelig å kontrollere, husker selv at jeg snek meg til å lese på nattestid på alle mulige måter. .

Selv leste jeg gjerne en bok elsker to på 150- 250 sider om dagen fra jeg var 7 til jeg var kanskje 13 og periodevis senere. De voksne var innimellom rimelig bekymret for at jeg satt så mye inne og leste, men hadde de tenkt seg mer om, så hadde de lagt merke til at jeg også var mye på farta, både i stallen og andre steder. Jeg leste omtrent alt jeg kom over og hadde begynt på bøker i pedagogikk og psykologi før 7.klasse.

Har ikke fått noen varige men av all lesingen.

Endret av absinthia
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sørg for at jenta får gjort leksene og lag regel på hvor lenge hun får lov til å lese.

Barn som leser mye får et større ordforråd og de klarer seg ofte godt på skolen. Å lese gir henne mestringsfølelse og hun får mange 'opplevelser'.

Av mine søsken og meg var vi tre lesehester og en som knapt har åpnet noen bok. Lesehestene tok universitetsutdannelse, mens ikke-lesehesten har en ok jobb i et flyselskap.

Det at det blir lite fellesaktiviterer kan dere gjøre noe med- les høyt for hverandre. La hun lese for deg, så leser du ei bok for henne. Det er morsomt og spennende å tolke historier sammen med barn :)

Anonymous poster hash: e919f...e4c
  • Liker 4
Skrevet

Det er veldig bra at jenta liker å lese, det må du ikke ta fra henne! Å lese Harry Potter på både norsk og engelsk gir henne et godt ordforråd.

Jeg er veldig glad for at ingen hindret meg i å lese som barn og tenåring. Hvem har ikke ligget og lest en spennende bok når de egentlig skulle sovet?

• Liker 5
Skrevet

Hva blir det neste, idrett? Ungdommen nå til dags ass! Takke meg til kortspill og rusmidler

• Liker 9
Skrevet

Okey jeg skjønner at du reagerer på at det går utover søvn og lekser.

Men har det slått deg at datteren din kanskjeer introvert? Altså, hun trives på i sitt eget selskap.

Du kan jo prøve å legge opp til at når dere gjør noe gøy sammen, så legg vekk boka.

Eventuelt les en bok sammen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når hun leser såpass sakte som hun gjør bør du jo være sjeleglad for at hun vil lese :) Da vil jo de problemene løsne av seg selv.

Anonymous poster hash: 9a50d...002
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eldste jenta i huset (12 år) har blitt helt avhengig av å lese! Akkurat nå leser hun Harry Potter på norsk, tror hun begynte for en månede siden, og hun har omtrent 200 sider igjen i siste boka.. Hun leser hele tida; på ettermiddagene (hun går ikke på noen fritidsaktiviteter), morgenene, nettene, gikk nettopp innom for å sjekke om hun hadde sovnet, men hun lå oppe og leste fortsatt, og hun la seg kl. 21.00.. Nå har hun også fått far (vi er skilt) til å bestille Harry Potter på engelsk, twilight-bøkene på norsk og engelsk, og en hel masse andre bøker på norsk og engelsk, som har (store) planer om å lese før 2015 er over. Nå vil hun også se Harry Potter og Twilight filmene, men hun har jo ikke tid til det, når hun leser hele tiden.. Har også sett at hun får dårligere resultater på prøver, så jeg har nå begynt å passe på at hun gjør lekser og pugger til prøver før hun begynner å lese, men alt dette er jo glemt når hun setter seg ned og tar opp boka.. Har også prøvd å ikke la henne få lov til å lese på kvelden/nettene, men da blir jo plutselig søvnrutinene enda mer forskyvd.. Har lest alle disse bøkene selv mange ganger (har bare Harry Potter på norsk her i huset, resten har jeg lånt på biblioteket), så tenkte å spørre henne ut litt å finne ut hvor mye hun får med seg av innholdet. På forrige konferansetime sa de også at hun leste noe med 130 or i min., og at hun fikk 8/20 på understrekingene, altså hun fikk ikke med seg mye av innholdet..

Noen som har tips til hvordan jeg kan stoppe det? Hun virker som hun koser seg veldig når hun leser, og slapper godt av, men kjenner jeg begynner å bli litt lei av at hun skal lese hele tiden, og det ikke er tid til en koselig familiestund, eller tid til å finne på noe gøy..Anonymous poster hash: bd0a2...515

Er ikke det egentlige 'problemet' her at din din datter leser sakte og får med seg under halvparten av det hun leser? Ikke at hun leser mye; er ikke det bare positivt?

Da er det vel bare bra at hun er såpass fokusert og øver på noe som for henne åpenbart er en utfordring. Snakk med skolen og hør med dem om det er noe de kan hjelpe med for å gjøre denne treningen mer effektiv. Høytlesing sammen er kanskje en god ide?

Anonymous poster hash: 47ab7...cd4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Lag noen enkle regler:

Først må hun gjøre leksene. Du sjekker at hun har gjort dem. Og du tilbyr deg å hjelpe henne.

Etter at leksene er gjort, så kan hun lese. Men når det er middag, så skal dere spise i lag (da får dere tid sammen).

Du som mor kan vise interesse for det hun leser. Be henne fortelle hva som skjer i bøkene, selv om du har lest noen av de selv.

Vær bestemt om når lyset på rommet hennes skal slukkes. Si at du forstår at det er spennende og at hun gjerne vil lese mer, men at nå er det natt og hun må sove.

Dersom skolen mener at hun har problemer med lesehastighet og språk så kontakter dere spesialpedagog og ber om hjelp der. At hun viser interesse for lesing er positivt, og ikke noe man skal få henne til å slutte med.

Anonymous poster hash: 5603a...441
  • Liker 5
Skrevet

Er ikke det egentlige 'problemet' her at din din datter leser sakte og får med seg under halvparten av det hun leser? Ikke at hun leser mye; er ikke det bare positivt?

Da er det vel bare bra at hun er såpass fokusert og øver på noe som for henne åpenbart er en utfordring. Snakk med skolen og hør med dem om det er noe de kan hjelpe med for å gjøre denne treningen mer effektiv. Høytlesing sammen er kanskje en god ide?

Anonymous poster hash: 47ab7...cd4

Er 130 så langsomt for en tolvåring, da? Jeg leste det mer som at hun leser så fort at hun ikke får med seg alt.

Ellers, TS, høres det bare ut som at jenta har kommet i bokslukerfasen, det er vel noe de aller fleste av oss går gjennom i større eller mindre grad? Tror det er en del av den normale utviklingen. Men kjør på med regler om lekser og søvn. Det er jo viktig.

AnonymBruker
Skrevet

Enig med flere her, begrens lesingen men ikke ta det fra henne. Hun burde kanskje vært litt mer fysisk aktiv? Ta henne med på en gårtur eller to i helgene? Om hun absolutt vil lese på sengen så ser jeg ikke problemet om dere da lager en avtale. Eks at hun da må legge seg tidligere, eks 30 min tidligere, og etter 30 min så kommer du inn, sier god natt, slår av lyser og du får boken.

Anonymous poster hash: 99491...f69

Skrevet

Null tid til venner på fritiden?

Skrevet

Husker når jeg var yngre og fant Harry Potter-bøkene. Greide ikke legge de fra meg, det ble en dyp fascinasjon og kanskje en flukt fra virkeligheten inn i de spennende livene på Galtvort.

Det finnes absolutt verre ting å være avhengig av, og det er helt normalt. Du kan vel prøve å begrense det til en viss grad, viktig med et balansert liv. Støtt opp under både lesingen og skolearbeidet.

Forøvrig, at ei jente på tolv år ikke får full pott på noen prøver pga andre interesser i en periode på noen uker, nei det er ikke krise :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som meg :) Jeg eeelsket å lese da jeg var på den alderen (Liker det forstatt, men med fire barn strekker tiden liksom ikke helt til... hehe)

Ta en alvorsprat med henne når det gjelder lekser og soving, ellers bør du la henne lese for at det er verdt.

Anonymous poster hash: f69d7...e24
AnonymBruker
Skrevet

Som flink pike er ofte å lese etter at lyset skulle vært slukket det eneste rebelske man gjør, og jeg kjenner ingen som ikke elsket det! La nå jenta lese så mye hun ønsker etter at hun har gjort lekser!

Anonymous poster hash: 5fdd2...a77
  • Liker 3
Skrevet

Kjenner meg svært godt igjen i datteren din. Jeg har elsket å lese fra jeg var ganske liten, og i perioder gjorde jeg omtrent ikke annet. Synes du burde være glad for at hun leser, det vil hun få godt utbytte av senere! Så lenge du klarer å passe på at hun gjør lekser og får gjort det som skal gjøres ellers, så ser jeg ikke det helt store problemet i at hun har funnet en fritidsinteresse som engasjerer såpass mye! Og alle barn (og voksne, hehe) ligger gjerne lenge og leser om natten hvis boka er oppslukende nok, hun finner nok fort ut at det blir slitsomt i lengden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...