AnonymBruker Skrevet 3. mars 2015 #1 Skrevet 3. mars 2015 Kan noen forklare på en litt enkel måte hva det er? Hva har det med lavkarbo å gjøre osv? Er man syk om man er i ketose? Anonymous poster hash: f9b95...00f
minister-mio Skrevet 3. mars 2015 #2 Skrevet 3. mars 2015 Man er ikke syk, men kroppen begynner å bruke av "reservelagrene" og man vil gå ned i vekt
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2015 #3 Skrevet 3. mars 2015 Man er ikke syk, men kroppen begynner å bruke av "reservelagrene" og man vil gå ned i vekt Åja, så enkelt ja Takk Anonymous poster hash: f9b95...00f
snurk Skrevet 3. mars 2015 #4 Skrevet 3. mars 2015 http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2092 Du kan lese mer om ketose her :-) 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2015 #5 Skrevet 3. mars 2015 Er du i ketose over lengre tid kan du utvikle diabetes.Anonymous poster hash: 898d1...e4c 1
Sugerøret Skrevet 3. mars 2015 #6 Skrevet 3. mars 2015 Er du i ketose over lengre tid kan du utvikle diabetes.Anonymous poster hash: 898d1...e4c Tull.. Finn dokumentasjon på det,så er du flink 5
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #7 Skrevet 4. mars 2015 Tull.. Finn dokumentasjon på det,så er du flink Legen min er dokumentasjon på det. Holdt på å få diabetes og ødelagt bukspyttkjertel fordi jeg hadde vært i ketose for lenge. Introduserte karber igjen og fikk igjen blodprøvene idag, og jeg greide heldigvis å snu i tide. Nå hadde jeg riktignok vært i ketose svært lengeAnonymous poster hash: 898d1...e4c 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #9 Skrevet 4. mars 2015 Mao en lege som ikke vet Hah ja, helt klart:)Anonymous poster hash: 898d1...e4c
FitnessIna Skrevet 4. mars 2015 #10 Skrevet 4. mars 2015 Ketose er at du spiser så pass lite karbohydrater at kroppen kommer i ketogen tilstand - da forbrenner du fett, fordi kroppen ikke har karbo tilgjengelig. Triglyserider spaltes til glyserol og fri fettsyrer, og vil videre oksideres til kortere karbonforbindelser - gjennom pust og urin skiller kroppen ut ketoner, i form av aceton, dvs at du kan bli luktende litt som neglelakkfjerner (ja, jeg er seriøs.). 2
Dolly82 Skrevet 4. mars 2015 #11 Skrevet 4. mars 2015 Du kan og komme i ketose av å spise lite generelt, selv om du spiser nok karbohydrater, jeg kom noen ganger i ketose når jeg var gravid, og spiste ikke lavkarbo..
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #12 Skrevet 4. mars 2015 Du kan og komme i ketose av å spise lite generelt, selv om du spiser nok karbohydrater, jeg kom noen ganger i ketose når jeg var gravid, og spiste ikke lavkarbo.. Signerer denne, tror jeg kom i ketose i går da jeg spiste 500 kcal (5:2dietten), tror jeg spiste litt lite karbo også Anonymous poster hash: 5e3ab...79e
Supraspinatus Skrevet 4. mars 2015 #13 Skrevet 4. mars 2015 Legen min er dokumentasjon på det. Holdt på å få diabetes og ødelagt bukspyttkjertel fordi jeg hadde vært i ketose for lenge. Introduserte karber igjen og fikk igjen blodprøvene idag, og jeg greide heldigvis å snu i tide. Nå hadde jeg riktignok vært i ketose svært lengeAnonymous poster hash: 898d1...e4c Hvis dette er samme person som jeg har diskutert i en tråd med en tidligere gang så er det lite tvil om at du enten er et spesielt tilfelle eller holder tilbake underliggende sykdom. Normale mennesker vil ikke utvikle diabetes av å være i kostindusert ketose (karbohydratrestriksjon). Ketose er at du spiser så pass lite karbohydrater at kroppen kommer i ketogen tilstand - da forbrenner du fett, fordi kroppen ikke har karbo tilgjengelig. Triglyserider spaltes til glyserol og fri fettsyrer, og vil videre oksideres til kortere karbonforbindelser - gjennom pust og urin skiller kroppen ut ketoner, i form av aceton, dvs at du kan bli luktende litt som neglelakkfjerner (ja, jeg er seriøs.). Grensen for hva som er ketose er egentlig ikke helt definert. Kroppen bruker alltid fett som energi, men ikke nødvendigvis via ketogenese. En kan lese mer om det her: http://en.wikipedia.org/wiki/Ketogenesis Ketonlegemer brukes som erstatning for glukose når sirkulerende nivåer av glukose er lavt. Det er helt klart en bra mekaniske tilpasset en organisme som skulle kunne gå i lengre tid uten tilførsel av mat (eller glukose). Typisk om vinteren. 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #14 Skrevet 4. mars 2015 Hvis dette er samme person som jeg har diskutert i en tråd med en tidligere gang så er det lite tvil om at du enten er et spesielt tilfelle eller holder tilbake underliggende sykdom. Normale mennesker vil ikke utvikle diabetes av å være i kostindusert ketose (karbohydratrestriksjon). Grensen for hva som er ketose er egentlig ikke helt definert. Kroppen bruker alltid fett som energi, men ikke nødvendigvis via ketogenese. En kan lese mer om det her: http://en.wikipedia.org/wiki/Ketogenesis Ketonlegemer brukes som erstatning for glukose når sirkulerende nivåer av glukose er lavt. Det er helt klart en bra mekaniske tilpasset en organisme som skulle kunne gå i lengre tid uten tilførsel av mat (eller glukose). Typisk om vinteren. Er nok ett helt alminnelig menneske som ellers er frisk og rask.Anonymous poster hash: 898d1...e4c
Elanore Skrevet 4. mars 2015 #15 Skrevet 4. mars 2015 Kan noen forklare på en litt enkel måte hva det er? Hva har det med lavkarbo å gjøre osv? Er man syk om man er i ketose? Anonymous poster hash: f9b95...00f Nei, kroppen er i utgangspunktet laget for å kunne fungere med ketoner når man er lav på glukose. Det finnes imidlertid en tilstand som kalles ketoacidose, noe diabetikere gjerne får, som noen ganger forveksles med det man snakker om i forhold til ketose av kostholdsendring. Ketoacidose kan bli svært farlig, men det er ikke dét du oppnår ved å forbrenne fett og protein, så det er viktig å skille mellom de to. Du skal være ganske feilernært for å få ketoacidose av kostholdsendringer. 1
Supraspinatus Skrevet 4. mars 2015 #16 Skrevet 4. mars 2015 Nei, kroppen er i utgangspunktet laget for å kunne fungere med ketoner når man er lav på glukose. Det finnes imidlertid en tilstand som kalles ketoacidose, noe diabetikere gjerne får, som noen ganger forveksles med det man snakker om i forhold til ketose av kostholdsendring. Ketoacidose kan bli svært farlig, men det er ikke dét du oppnår ved å forbrenne fett og protein, så det er viktig å skille mellom de to. Du skal være ganske feilernært for å få ketoacidose av kostholdsendringer. eller alkoholiker... 1
Elanore Skrevet 4. mars 2015 #17 Skrevet 4. mars 2015 (endret) eller alkoholiker... Eller fastende av politiske grunner uten å innse at sulting innebærer lidelse gjennom ketoacidose før eller siden... Du skjønner hva jeg mener. Alkoholikere er jo gjerne feilernærte generelt... Er stort sett den gruppen som får folatmangel, f.eks. - hvis man ser bort fra gravide. Endret 4. mars 2015 av Elanore 1
Supraspinatus Skrevet 4. mars 2015 #18 Skrevet 4. mars 2015 Eller fastende av politiske grunner uten å innse at sulting innebærer lidelse gjennom ketoacidose før eller siden... Du skjønner hva jeg mener. Alkoholikere er jo gjerne feilernærte generelt... Er stort sett den gruppen som får folatmangel, f.eks. - hvis man ser bort fra gravide. Haha. Ja. Kan sikkert ramse opp et par andre tilfeller og. Jeg nevnte det spesifikt fordi det er i boken alltid nevnt som en egen diagnose "alkoholisk ketoacidose". Ketose-bivirkningene (ikke ketoacidose) kjenner man også når man forbrenner alkohol som energi. Gjerne i sene nattetimer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå