Gå til innhold

Oppskrift på sitronpai?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På ferie i Frankrike - o lykke! - smakte jeg en helt himmelsk dessert. :sikle: Sitronpai bestående av paibunn, et syrlig/søtt fyll som virkelig smakte av ferske sitroner og en veldig luftig og myk marengsliknende masse på toppen. På fatet var det også litt vaniljesaus og striper av bringebærsaus (?). Denne var fantasisk god, og nå lurer jeg på om noen av dere har oppskrift på noe liknende? På menyen ble den kalt "lemon pie" eller "tarte citron" (er ikke helt stø i fransk). Paibunn kan jeg lage, og marengs skal jeg vel ogå klare, men det sitronfyllet... Jeg venter i spenning!

Skrevet

Kanskje noen av disse ligner?

Sitronmarengspai

3 dl hvetemel

150 g smør

1 eggeplomme

1 ss kaldt vann

3 dl vann

2 dl sukker

saften av 2 sitroner (1 dl)

4 strøkne ss maisenna

4 eggeplommer

revet skall av 2 sitroner

2 ss smør

5 eggehviter

1 ts vaniljesukker

1,5 dl sukker

Smuldre sammen mel og smør, tilsett eggeplomme og vann og bland raskt sammen. La hvile kjølig minst ½ time.

Bland vann, sukker, sitronsaft og maisenna. Kok opp under omrøring og la koke et par minutter. Ta kjelen av varmen og pisk i en eggeplomme av gangen. Sett kremen tilbake på platen og kok opp under omrøring, kremen skal tykne, ikke koke. Ta av platen og rør i sitronskall og smør, la avkjøles.

Trykk deigen ut i en usmurt 24 cm paiform. Prikk med en gaffel og stek ved 225 grader i ca 15 minutter. Avkjøl. Fyll med kremen og sett i kjøleskap til kremen er stivnet. Så langt kan kaken forberedes.

Pisk eggehvitene stive. Tilsett sukker og vaniljesukker og pisk videre til en tykk og seig marengs. Smør på paien og lag mønster med en gaffel. Stek ved 150 grader i 15-18 minutter. La avkjøles før servering.

Sitronterte I

175 g hvetemel

40 g melis

75 g mykt smør

en klype salt

1 stort egg, delt i plomme og hvite

6-8 sitroner

6 store egg

175 g sukker

2 dl kremfløte

Bland mel, sukker, smør, salt og eggeplomme i en foodprocessor. Kna litt og la stå i kjøleskap 30 minutter. Kjevle ut til en paiform, prikk bunnen med en gaffel og pensle alt med lettvispet eggehvite. Stek ved 200 grader i 20 minutter.

Riv skallet av 6 sitroner, og press nok saft til å gi 2,75 dl. Visp egg med sukker, men ikke til eggedosis. Tilsett sitronsaft og skall og så fløten, visp lett. Fyll i paiformen (gjerne etter at den er satt i ovnen, så man slipper søl siden fyllet er ganske flytende). Stke ved 180 grader i ca 30 minutter. La avkjøles minst 30 minutter før servering, gjerne også kald. Dryss melis på og server med crème fraîche.

Sitronterte II

125 g hvetemel

75 g smør

1 eggeplomme

2 ss melis

3 egg

2 eggeplommer

185 g sukker

1¼ dl kremfløte

ca 2 dl sitronsaft

1½ ss finrevet sitronskall

2 små sitroner

160 g sukker

Sikt mel og en anelse salt i en bolle. Ha i sukker, eggeplomme og melis. Smuldre i smøret. Dekk med plast og sett kaldt 20 minutter. Kjevle ut deigen så den dekker bunn og sider av en 21 cm (2 cm dyp) terteform med løs bunn. Sett kaldt 10 minutter. Ha i bakepapir og tørre bønner og stek ved 200 grader i 10 minutter, ta ut bønner og stek 6-8 minutter til. Avkjøl.

Pisk egg, eggeplommer og sukker. Tilsett fløte og sitronsaft. Sil over i en kanne og tilsett sitronskall. Sett terteformen på et stekebrett midt i ovnen og hell forsiktig i fyllet. Stek ved 150 grader i 40 minutter, til den er såvidt stivnet (skal skjelve i midten). La avkjøles før den tas ut av formen. Skrubb sitronene godt og skjær dem i helt tynne skiver. Bland sukker og 2 dl vann i en panne og rør over svak varme til sukkeret er oppløst. Legg i sitronskivene og la surre 40 minutter. Ta opp og la renne av på bakepapir. Dekk overflaten med sitronskivene og server straks.

Skrevet

Eller denne?

Tarte au citron (6-8 pers.)

125 g hvetemel

75 g smør

1 eggeplomme

2 ss siktet melis

3 egg

2 eggeplommer

200 g sukker

1,25 dl fløte

1,25 dl sitronsaft

1½ ss finrevet sitronsaft

3 små sitroner

150 g sukker

Sikt mel og en klype salt i en bolle. Rør inn mykt smør, eggeplomme og melis som smuldres sammen. Elt til en ball, du kan få behov for å tilsette ørlite vann. Dekk med plast og sett i kjøleskap 20 minutter, Kjevle ut til en leiv stor nok til å dekke en smurt 21 cm terteform med løs bunn, evt lav springform. Avkjøl 10 minutter. Dekk med bakepapir og tørre bønner og forstek ved 200 grader i 10 minutter. Fjern papiret og stek 6-8 minutter til. Avkjøl.

Pisk egg, eggeplommer og sukker sammen. Tilsett fløte og sitronsaft og bland. Sil og tilsett sitronsaft. Fordel i paiskallet og stke ved 150 grader i 40 minutter. Avkjøl litt før den tas ut av formen. Skjær sitronene i svært tynne skiver. Forvell dem i småkokende vann i 5 minutter. Bland sukker og 2 dl vann, kok opp under omrøring til sukkeret er oppløst. Tilsett sitronskivene og la småkoke 40 minutter. Ta opp og avkjøl på kjøkkenpapir. Hvis terten skal serveres straks dekkes overflaten med sitronskivene. Hvis ikke opbevares sitronskivene under klede og terten pyntes rett før servering.

Skrevet

Tusen takk Arkana! Disse hørtes gode ut!

Jeg skal se litt nærmere på disse oppskriftene og prøve meg en helg jeg har tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...