Gå til innhold

vondt i kne når jeg løper -fortsette eller pause?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja...som overskriften sier: nårnjegnhar løpt et par kilometer får jeg smerter under kneskålen inn mot innsiden av kneet. Smerten blir gradvis verre jo lengre jeg løper. Etterpå er jeg litt øm og hoven. Løper tre-fire dager i uka. Fra 6-10 km. Nå er det isete ute så underlaget er litt hardt. Har googlet litt ... og noen sider står det at det ikke er farlig og man kan fortsette løpingen andre sider står det at man bør ta pause og la vevet lege seg... hva er rett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

...lege er forresten ikke noe særlig alternativ. Lite tettsted og over tre ukers ventetid på time hos fastlegen min nå:-S

Gjest Daenerys
Skrevet

Tror nok jeg hadde stoppet å løpe med en gang, og ventet på den legetimen. Regner med du ikke ønsker å skade kneene varig, og da bør du høre på kroppen din.

Skrevet

Runners knee står er på "utsiden" av kneet, står det. Jeg har på innsiden i skillet kne/ øvre del av legg. Så høres ikke helt ut som det samme. Men kompresjon var jo et godt tips. Skal kjøpe meg en "støttegreie" å prøve utenpå kneet for å støtte opp.

AnonymBruker
Skrevet

Smerter er kroppens svar på at noe ikke stemmer og du skal ikke fortsette å løpe når du har vondt! Ta en pause, om det ikke går over bør du se etter andre og mindre belastende treningsformer enn løping.

Anonymous poster hash: 7e942...6d7

• Liker 2
Skrevet

Jeg løper mye, og endte opp med et tretthetsbrudd i kneet. Fikk sterke smerter i kneet over tid, men valgte å overse det å løpe som vanlig likevel. Helt til det plutselig under ei treningsøkt ble så vondt at det var umulig å overse det.

Var på MR og der ble det da konstantert brudd. Legen sa han ofte ser det hos folk som løper mye på tredemølle og hardt underlag.

Så, hadde jeg vært deg så hadde jeg bestilt den legetimen og fått henvisning til MR for å finne ut hva det er. Er jo såklart ikke sikkert det samme som jeg hadde, men greit å sjekke det ut før det går så langt.

Ble 6 uker med skinne fra ankelen og opp til rumpa, full avlastning og krykker.

Løper fortsatt på mølle, men jeg varierer litt mere og prøver å løpe litt i skauen også.

Skrevet

Hvordan er løpeteknikken din? Har du gått fra veldig lite løping til veldig mye, eller har du trappet forsiktig opp? Trener du noe styrke? Har du gode løpesko?

• Liker 1
Skrevet

Hvordan er løpeteknikken din? Har du gått fra veldig lite løping til veldig mye, eller har du trappet forsiktig opp? Trener du noe styrke? Har du gode løpesko?

hoi...er temmelig uerfaren løper. Begynte i sommer og har fått litt dilla. Aner ikke om jeg har bra løpsteknikk, tror den er helt grei. Har gradvis løpt oftere og lengre og raskere... løper bare ute. Har slitt bort piggene på et par salomopiggjoggesko jeg fikk i oktober, og har forrige uke løpt med brodder siden det er så glatt. Kanskje jeg trenger nye sko ja? -og desverre...trener ingenting styrke. :-( Bør muligens begynne med det...men det har bare ikke blitt til det. Er liksom enklere bare å hive på seg skoene og "stikke av". Begynner jeg med styrkeøvelser hjemme så har jeg en haug med unger som skal "være med" og det bare blir tull. Men må kanskje begynne med litt styrke. Har ikke løpt i dag, men gått rolig på ski med en knebeskytter over. Ikke like vondt som ved løping.
Gjest Tigress
Skrevet

Du har altså sprunge i eit drøyt halvår? Dette luktar overbelastning. Du bør gå til lege, tre veker er ingenting i forhold til å måtte ta eit halvt års pause. Ting legetime og høyr med han.

Skrevet

Jeg sliter en del med kne-smerter, og var hos fysio for noen uker siden. Tipsene jeg fikk var at om det gjør vondt når man lander på foten bør man være veldig forsiktig, kommer smertene når man løfter beinet (som er tilfelle hos meg) så er det ikke farlig å fortsette. Får man hevelser etter treningen bør man være litt forsiktig, da har man en irritasjon/betennelse og bør helst ta det rolig til hevelsen er borte i alle fall. Jeg fikk også beskjed om at det er VELDIG VIKTIG Å GÅ I STARTEN AV TUREN, ikke bare løpe avgåde. Rolig oppvarming er veldig viktig for å unngå skader. Der har jeg syndet veldig...

Jeg fikk forresten også gode råd til opptrening av kne. Øvelsene var ikke nye for meg, men jeg fikk påpekt noen feil jeg gjorde som jeg ikke var klar over. Så en prat med fysio, gjerne en som også er treningsveileder e.l., er et godt tips!

Skrevet

Tusen takk for godt svar!!! Har enda ikke løpt etter "supersmellen". Men vært på ski i stedet. Skal prøve å begynne rolig neste gang og så legge merke til om det er mest vondt når jeg trør ned eller løfter opp beinet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...