Gå til innhold

foreldrerett rettsak

Anbefalte innlegg

Gjest caspina
Skrevet

min samboer har et barn fra et tidligere forhold på 9 år. nå ønsker han å gå til rettsak for å få hovedansvaret for ungen da barnets mor har planer om å flytte helt til andre enden av landet. de kan da selvsagt fortsatt ha samvær men blir slitsomt og stressende og dyrt for alle parter når barnet må fly alene den lange veien bare for å besøke far 1 helg midt i en skoleuke. begge to er like mye skikket til å ta seg av barnet. de har nå delt foreldreansvar men moren har ungen mest. grunnene til at han vil ha hovedansvar er fordi da får han se ungen oftere og det er her vi bor at ungen har all familien og vennene sine. der moren hans vil flytte kjenner han ingen bortsett fra morens nye kjærestes familie. han har riktignok tilbrakt et par ferier sammen med dem så de har blitt litt kjent.

kjenner dere noen andre som har gått gjennom slik rettsak, eller har dere selv gjort det, og hva ble isåfall utfallet? hvem fikk hovedansvar, den som flytter bort eller den som blir boende?

Videoannonse
Annonse
Gjest Far til 2
Skrevet

Kontakt Foreningen 2 Foreldre. Du finner tlf. nr på hjemmesiden f2f.no.

Problemet er kjent for tusenvis av barn og samværsforeldre. Ihht en undersøkelse som er gjort av Barne- og Familiedeoartementet (St.meld. 29 2002-2003) er det flere titusner av barn som savner samvær med en av foreldrene. Enten fordi bostedsforelder flytter slik som i dette tilfellet, men også fordi en del samværsforeldre ikke tar det ansvaret de burde. Det er desverre ingenting i barneloven som sikrer barn retten til samvær med 2 oppegående foreldre om en av dem overser barents behov.

Når en forelder fjerner barnet fra sitt nærmiljø med skole og venner bør det ligge til grunn gode argumenter synes jeg. Når barnet samtidig blir fratatt mesteparten av muligheten til samvæer med samværsforelder blir det alvorlig. Når barnet også mister kontakten med resten av familien blir hele saken tragisk.

I april i år kom det en ny lov som tilsa at barn ned til 7 år skal høres. Om barnet ønsker på beholde kontakten med sitt opparbeidede nærmiljø samt samværsforelder og resten av familien, skal det langt mer til å overse barnets ønsker enn det det var tidligere. Det vil derfor muligens være BARNETS mening som blir avgjørende i saken.

Pass på at dere velger en advokat som er spesialist på familierett. Muligens kan Foreningen 2 Foreldre ha noen råd om hvordan dere kan sikre barnet det samværet dere har krav på ved å henvise til en GOD advokat på dette området.

Lykke til.

Far til 2

Gjest Caspina
Skrevet

jaja men ønsker fortsatt svar fra folk som har gått igjennom slik rettsak og hva utfallet ble.

Skrevet

Min onkel gikk til rettsak mot min fetters mor for snart 5 år siden. Da var gutten 7 år gammel. De hadde aldri vært gift, men hun gikk ut av forholdet. Traff ny mann og fikk barn med han.

Opprinnelig ønsket min onkel delt foreldrerett. Men slik saken utviklet seg endte han opp med full foreldrerett og barnets mor fikk vanlig samvær (annenhver helg, 1 dag i uken, 3 uker om sommeren og annenhver jul og påske). Han vant i byretten og hun anket til Lagmansretten. Han vant der også. Hun anket til Høyesterett. Han vant der også.

Vi lever i 2004. Det er ikke lenger en selvfølge at barnets mor får foreldrerett ved et brudd. Ihvertfall ikke om de er like skikket.

Lykke til!

Skrevet

Så vidt meg bekjent har ikke moren lov til å flytte så langt av gårde uten farens samtykke så lenge de har delt ansvar.

Jeg ville sjekket opp i dette.

Uansett er reglene nå at hvis en av foreldrene flytter langt, må BEGGE betale reise for at barnet skal få se den andre av foreldrene. Det vil si at moren må betale halvparten av utgiftene...

Håper det ordner seg, og at mor og far kan finne frem til en løsning som er til barnets beste.

Skrevet

Noe å tenke på hvis man vurderer rettssak;

Så lenge moren er bra skikket tror jeg neppe noen domstol tar fra henne barnet bare fordi hun skal flytte til en annen by. Jeg har en kamerat som har vært igjennom det samme, og han innså til slutt at en rettssak ville gjøre det verre for dem alle sammen. Tenk på hva dette vil gjøre mot barnet.. Krig mellom mor og far, barnevern og psykologer vil gjerne bli koblet inn og blande seg i livene deres.

Hadde barnet hatt det fælt hos mor, ville jeg ikke stusset og kontaktet advokat, men det er ikke tilfellet her. Et barn får seg fort nye venner og tilpasser seg fort nye miljø.

Tenk hvis du hadde hatt et eget barn og du ville flytte til en annen by.. hadde det vært rimelig at du hadde måttet overgi ham til faren???

Her må nok begge foreldre snakke sammen om barnets ve og vel, og gjøre en avtale om samvær som gagner alle parter best.

Lykke til...

• 4 år senere...
Gjest Lalowlow
Skrevet
Så vidt meg bekjent har ikke moren lov til å flytte så langt av gårde uten farens samtykke så lenge de har delt ansvar.

Jeg ville sjekket opp i dette.

Joda, det kan man. Det har vært oppe til vurdering om det skulle komme et slikt forbud, men såvidt meg bekjent utgikk dette, da det går litt for langt inn på råderetten over eget liv for foreldrene sin del. Har også hørt et rykte om at rettspraksis har beveget seg bort fra å idømme delt omsorg der det er temaet. Dette krever jo en høy grad av samarbeid mellom foreldrene, og det er jo ikke noe en dom kan garantere.....

Skrevet
Joda, det kan man. Det har vært oppe til vurdering om det skulle komme et slikt forbud, men såvidt meg bekjent utgikk dette, da det går litt for langt inn på råderetten over eget liv for foreldrene sin del. Har også hørt et rykte om at rettspraksis har beveget seg bort fra å idømme delt omsorg der det er temaet. Dette krever jo en høy grad av samarbeid mellom foreldrene, og det er jo ikke noe en dom kan garantere.....

Loven tillater ikke at man dømmer delt omsorg.

Skrevet

Syntes det er egoistisk å lage noe rettsak ut av dette hvis begge to er skikket. Hun har bodd hos mor i 9 år. I tilegg har ikke far hatt barnet like mye som mor. Jeg er nesten 100% sikker på at far ikke kommer til å få den dagelig omsorgen. Men så lurer jeg VELDIG PÅ har barnet noe det skulle sagt her eller? Har barnet sagt noe om hvor det vil bo? Selv om barnet ennå ikke er 12 år å kan velge selv er det såpass gammelt at det kan reflektere selv over hvem av foreldrene det vil bo hos, å i en rettsak vil dette spille veldig inn.

Skrevet

Nå er vel barnet 14 år, i og med at tråden er fra 2004...

...og da kan man vel gå ut fra at saken er løst for lenge siden.

Skrevet
Når en forelder fjerner barnet fra sitt nærmiljø med skole og venner bør det ligge til grunn gode argumenter synes jeg. Når barnet samtidig blir fratatt mesteparten av muligheten til samvæer med samværsforelder blir det alvorlig. Når barnet også mister kontakten med resten av familien blir hele saken tragisk.

I april i år kom det en ny lov som tilsa at barn ned til 7 år skal høres. Om barnet ønsker på beholde kontakten med sitt opparbeidede nærmiljø samt samværsforelder og resten av familien, skal det langt mer til å overse barnets ønsker enn det det var tidligere. Det vil derfor muligens være BARNETS mening som blir avgjørende i saken.

Far til 2

Men TS skriver jo her at far ikke har hatt gutten like mye som mor. Noe jeg regner med er annenhver helg, ferier ol. Noe som virker som mor vil skal fortsette, selv om hun flytter. Tviler på at et barn har noe problem med å sitte 1t på et fly. Det er nå mer luxus å sitte en 1t på et fly enn en buss, bil ol. Tror du far hadde gått til rettsak om mor hadde flyttet en 1t fra far? :blush: Nei mest sansynelig ikke. På meg virker dette som et spm om penger ( mer utgifter på reise ) enn barnets beste. Jeg vil nå påstå at å flytte fra mor som han har bodd med i 9 år er en større belastning enn å flytte til en annen by, sammen med mor ( og samtidig kunne besøke far som vanelig) . Tror ikke du også en moren kommer til og besøke sin egen familie der de bor nå å motta besøk av dem der de skal flytte? Syntes dette er tullete å lage noe rettsak ut av. Når man enkelt å greit mor, far og barnet heller kan sitte seg ned å snakke med barnet om hva det vil!

Skrevet
Nå er vel barnet 14 år, i og med at tråden er fra 2004...

...og da kan man vel gå ut fra at saken er løst for lenge siden.

Oi det så jeg ikke :fnise: Lurer på hvorfor tråden er da så langt fremme i forum rekka :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...