Gå til innhold

må jeg erstatte mølla? såfall med hva?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å slanke meg litt, og har de siste to ukene ca jogget på tredemølle. Føler det har ganske grei effekt, for merker at jeg har blitt litt mindre sålangt. ikke sånn at andre ser det, men merker det litt selv. og det gjør jo selvfølgelig motivasjonen bare enda større og jeg vil ut å jogge hele tiden nesten. haha.

MEN så har det seg sånn at jeg har begynt å få vondt i hofta (halter litt når jeg går. men det går seg til etter jeg har gått en stund) og i dag har jeg kjent det litt i det ene kneet. er ikke direkte vondt, men er ikke så behagelig heller. Merker ikke noe av dette under trening, men kjenner det når jeg ikke er varm i kroppen og de dagene jeg ikke trener.. og særlig når jeg står opp / etter jeg har sitti lenge.

I dag har jeg kjøpt meg nye joggesko, for de jeg hadde fra før var altfor gamle og slitt. men er litt redd jeg må roe ned på mølla likevel?

så, noen som har tips til hva annet jeg kan trene for å fortsatt gå ned i vekt? trener på treningssenter..

Anonymous poster hash: ea3ac...ef3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du kan spørre en av trenerne på treningssenteret? De har sikkert erfaring med hvilke treningsmetoder som passer ved diverse treningsskader :)

Skrevet (endret)

Styrketrening er fantastisk for å gå ned i vekt! Tung styrketrening øker forbrenningen i timene etter økten, og muskler forbrenner mer energi i hvile enn hva fett gjør - så mer muskler gir høyere hvileforbrenning. For å opprettholde motivasjon, og får å få opp pulsen litt, så er sirkeltrening også et supert alternativ.

Jeg ville anbefalt å tatt en prat med en PT på senteret ditt :)

Ang der du har vondt - hvor i kneet er det vondt? Hvordan er løpeteknikken din? Har du løpt mye før? Hvordan smerter opplever du i hofta?

Kan også si, som en generell anbefaling, å ha litt helling på mølla (typ 2-3% inchline) når du løper. Dette litt mer forsiktig belastning på hofte og knær. :)

Endret av FitnessIna
Skrevet

Nye og riktige sko er absolutt en fordel når du begynner å jogge, og dårlige sko alene kan være grunn til vondter. Løplabbets løpsanalyse (eller tilsvarende andre steder) er faktisk en god investering.

Du skriver ikke noe om hvor mye du jogger, men når du starter med løping er det viktig å holde litt igjen, og øke mengden gradvis. Som med så mye annet. dette gjelder også rutinerte løpere som skal øke lengden eller har hatt et opphold i treningen... . Å variere løpeøkten er også en fordel; av og til ha intervaller, andre ganger mer rolige økter. Og på mølle så bør man ofte ha noe stigning (0,5-2%), da dette er litt mer skånsomt for bena.

Skadene bør du ta på alvor, men her er jeg sikker på du vil få mange gode råd av andre. Selv hadde jeg litt vondt i hofte og på innside lår tidligere når jeg løp, men er nøye på å tøye skikkelig ut etter hver økt nå, hvilket har fjernet problemet.

Ellers kan løping utendørs anbefales, og da helst ikke på asfalt. Så får du variasjon i underlaget og stigning, og masse frisk luft :)

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan spørre en av trenerne på treningssenteret? De har sikkert erfaring med hvilke treningsmetoder som passer ved diverse treningsskader :)

Ja, det var smart! det skal jeg gjøre :)

Styrketrening er fantastisk for å gå ned i vekt! Tung styrketrening øker forbrenningen i timene etter økten, og muskler forbrenner mer energi i hvile enn hva fett gjør - så mer muskler gir høyere hvileforbrenning. For å opprettholde motivasjon, og får å få opp pulsen litt, så er sirkeltrening også et supert alternativ.

Jeg ville anbefalt å tatt en prat med en PT på senteret ditt :)

Ang der du har vondt - hvor i kneet er det vondt? Hvordan er løpeteknikken din? Har du løpt mye før? Hvordan smerter opplever du i hofta?

Kan også si, som en generell anbefaling, å ha litt helling på mølla (typ 2-3% inchline) når du løper. Dette litt mer forsiktig belastning på hofte og knær. :)

Takk for tips! Har absolutt lyst til å begynne med styrketrening også, men vil liksom bli litt mindre før jeg begynner med det. for det tar vel lenger tid å bli smalere hvis jeg trener begge deler, enn bare kondisjon. mtp at man ikke forbrenner like mye ved styrketrening?

Har omtrent ikke løpt før, så er veldig nybegynner. Men løpeteknikken min er bra ifølge en test på løplabbet i oslo hvertfall. Trener også med 2-3% stigning hver gang.

Litt vanskelig å beskrive hvordan vondt det gjør, men i hofta er det liksom sånn at jeg må halte litt når jeg går. er ikke direkte vondt, bare ikke så behagelig. har lurt på om jeg kanskje har strekt noe, men føles ikke sånn heller? i kneet er det i kneskåla på en måte, gjør vondt når jeg går nedover i trapper særlig.

Nye og riktige sko er absolutt en fordel når du begynner å jogge, og dårlige sko alene kan være grunn til vondter. Løplabbets løpsanalyse (eller tilsvarende andre steder) er faktisk en god investering.

Du skriver ikke noe om hvor mye du jogger, men når du starter med løping er det viktig å holde litt igjen, og øke mengden gradvis. Som med så mye annet. dette gjelder også rutinerte løpere som skal øke lengden eller har hatt et opphold i treningen... . Å variere løpeøkten er også en fordel; av og til ha intervaller, andre ganger mer rolige økter. Og på mølle så bør man ofte ha noe stigning (0,5-2%), da dette er litt mer skånsomt for bena.

Skadene bør du ta på alvor, men her er jeg sikker på du vil få mange gode råd av andre. Selv hadde jeg litt vondt i hofte og på innside lår tidligere når jeg løp, men er nøye på å tøye skikkelig ut etter hver økt nå, hvilket har fjernet problemet.

Ellers kan løping utendørs anbefales, og da helst ikke på asfalt. Så får du variasjon i underlaget og stigning, og masse frisk luft :)

Jepp, har i hvertfall fått kjøpt sko som er tilpassa hvordan beina mine er etter en sånn test, så den er i boks nå i allfall. Hvilke tøyeøvelser gjør du? er flink til å tøye, men vet ikke om så mange øvelser for hofte og knær. hehe.

Løping utendørs har jeg null erfaring med så og si, haha, men hvis jeg blir bedre etterhvert så kanskje jeg kan variere litt med det ja.

I dag gikk jeg på ellipsemaskin. merka det tok i låra ass, haha, og har mindre vondt i dag. Så det er kanskje noe jeg burde erstatte tredemølla med nå i begynnelsen? også heller prøve igjen med jogging når "smertene" går over?

- TS

Anonymous poster hash: ea3ac...ef3

Skrevet

Hvis du var veldig utrent så kan det, i kombinasjon med dårlige sko, være at du har gått for hardt og brått ut med løping på mølle. Kanskje du kunne ha latt mølla få stå litt og heller trene kondis med elipsemaskin. Du får ganske så god effekt av den også :) Likedan spinning.

Da jeg begynte å trene meg opp etter lang tid uten trening pga en stor operasjon så begynte jeg med sykkel og elipsemaskin. Ikke spinning, rett og slett en vanlig ergometersykkel. Etter ei stund gikk jeg over til tredemølle, og nå løper jeg 4 ganger i uka.

• Liker 1
Skrevet

Løping i skog og mark! Mindre belastning, man hører fuglekvitter,ser sola hvis den er framme og det er så mye mindre kjedelig enn å løpe inne! I tillegg får man mer naturlig variasjon under løpeturen.

Men jeg er enig med flere her: det kan tenkes at du har gått ut litt for hardt. Selv om du er topp motivert er det lurt å ta det gradvis, og heller variere med annen trening.

Noen treningssentere har egne timer for løpere der man blant annet fokuserer på styrketrening og støttemuskulatur for å forebygge skader blant annet. Balansebrett, ankeløvelser osv. Sjekk hva som finnes hos deg. Her er det noe hos sats f.eks.: http://www.sats.no/trening/gruppetrening/training-for-runners/training-for-runners-article/

Skrevet

Denne syntes jeg ga en grei oversikt over de øvelsene du bør tøye :)http://www.klikk.no/helse/trening/guide/article768700.ece

Supert at du har nye og testede løpesko! Det er jo en helt annen verden hva kroppsbelastning angår. Likevel er det veldig viktig å ikke gå for hardt ut. Jeg trener til halvmaraton, og øker kilometer for kilometer. Dette både for å bygge kapasitet, men også for å unngå belastningsskader. Så løp litt på elipse en stund, og så går du tilbake til møllen. Alternativt satser du på å nyte det deilige vårværet om et par uker, og kommer deg ut. Jeg har løpt på mølle frem til i år, men i januar begynte jeg med utendørsjogging med endomondo på øret. Nå fatter jeg ikke lenge hvorfor jeg har insistert på å løpe innendørs så lenge- selv regnvær er faktisk herlig å løpe i. trening for hodet også :)

Hvis du googler litt vil du også kunne finne gode programmer som tar deg til 5 km eller 10 km løping på en veldig grei måte hva fordeling av økter og oppbygging av antall kilometer angår.

God trening :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...