Gjest Anonymous Skrevet 14. august 2004 #1 Skrevet 14. august 2004 Jeg har blitt utsatt for vold. Politiet ønsket en uttalelse fra legen min (i tillegge til legejournalen) i forbindelse med straffesaken. Legen min fortalte meg at hun hadde informert voldsmannen om dette siden han også er hennes pasient. Kan det vare rett at hun skulle blande han inn i dette? Dette gjelder jo min legejournal og mine skader. Har hun brutt taushetsplikten da? Jeg føler at det er politiets og ikke legens oppgave å informere voldsutøveren om at legen kommer med en vitneforklaring basert på min legejournal. Hun skal jo ikke uttale seg om voldsutøverens helse.
Gjest gjest1 Skrevet 14. august 2004 #2 Skrevet 14. august 2004 Jeg tror ikke hun har brutt taushetsplikten ved å informere en pasient om at hun kommer til å vitne mot ham, med mindre hun i samme slenge fortalte ham hva som sto i journalen din. Jeg ville regnet det som ansvarlig oppførsel av legen at hun lot en pasient få beskjed om at hun kom til å vitne mot ham. På den andre side kan det her diskuteres hvor vidt hun vitner MOT ham. Hvordan vet denne legen at det er hennes pasient som har utøvd skadene? Men siden hun nå en gang tydeligvis vet dette, kan ikke jeg se at det er videre klandreverdig av henne å informere om vitneutsagnet. Det gir den tiltalte en sjans til å finne seg en ny lege om han så ønsker. Men jeg har ikke noen juristiske eller medisin-etiske kvalifikasjoner for å uttale meg. Dette er bare egen synsing.
Gjest Gjesta Skrevet 14. august 2004 #3 Skrevet 14. august 2004 Jeg hadde hvertfall stusset litt på det. Ting jeg forteller legen min forventer jeg skal bli hos legen min.
Gjest Anonymous Skrevet 14. august 2004 #4 Skrevet 14. august 2004 Hun skal jo ikke vitne mot han. Hun skal jo bare gå nærmere inn på skadene jeg er påført og gi en vitneforklaring utfra min legejournal. Dette skal gjøres skriftlig. Hun skal jo ikke ta stilling til hvem som har påført meg skadene. Hun skal bare bekrefte fakta...nemlig at jeg er påført ribbbensbrudd, hevelser, blåmerker og psykiske senskader som følge av vold. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor hun har involvert han. Han oppfører seg fortsatt truende mot meg. Jeg mener at legens behandling av denne saken kan gi økt fare for "hevnaksjoner" mot meg. Skal jeg "lide" fordi vi har samme lege? Hvis vi hadde forskjellige leger ville hun jo ikke engang visst hvem voldsutøveren var.
Alterna Skrevet 14. august 2004 #5 Skrevet 14. august 2004 Legen trenger ikke informere pasienten sin om at hun skal vitne. Hun hørtes ikke helt profesjonell ut...
Gjest gjest1 Skrevet 14. august 2004 #6 Skrevet 14. august 2004 En anmeldelse er ikke hemmelig for de involverte. Den som blir anmeldt får vite hva som kommer til å skje. Dermed har ikke legen brutt taushetsplikten med å fortelle han om at hun skal gi en forklaring. Mest sannsynligvis har hun fortalt han dette for å gi ham anledning til å skifte fastlege.
Emily_81 Skrevet 14. august 2004 #7 Skrevet 14. august 2004 Så lenge hun ikke har gitt fortrolig informasjon om deg til den andre pasienten har hun ikke brutt taushetsplikten sin.
Gjest Anonymous Skrevet 15. august 2004 #8 Skrevet 15. august 2004 Hvorfor ikke kontakte legeforeningen og spørre hvor langt taushetsplikten rekker? Hjelper det om folk synser her?
Gjest Anonymous Skrevet 15. august 2004 #9 Skrevet 15. august 2004 Takk for tilbakemeldinger og gode råd. Jeg kan godt kontakte legeforeningen. Gjort er gjort uansett i min sak. Men synes at leger generelt skal være bevisst på dette. Gjerningsmannen vet jo allerede at han er anmeldt. Han har jo vært i flere avhør. Jeg mener bare at dette er en sak for politiet og ikke for legen. Om han blir informert av legen kan jo dette få konsekvenser for min sikkerhet og politiets etterforskning. Legen har jo ikke kjennskap til politiets arbeidsmetoder. Jeg mener legen bør være så profesjonell at hun kan være begges fastlege uten å engasjere seg aktivt i "konflikten" mellom oss.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå