AnonymBruker Skrevet 3. mars 2015 #21 Skrevet 3. mars 2015 Jeg tok gastric sleeve i september 2013 og har gått fra 38,5 til 21,3 i BMI. Jeg har kunnet slutte på blodtrykksmedisiner og pulsen har gått fra 95+ til 60-75. Jeg plagdes med sure oppstøt de 3 første månedene, men dette kurrerte jeg med litt yoghurt eller et par slurker Biola. Om sure oppstøt skulle bli plagsomme, finnes det også medisiner for dette. Matsituasjonen er snudd på hodet. Jeg spiser lite og ofte. Supplementerer med næringsdrikk. Selv om jeg er GS-operert, opplever jeg likevel å få dumping med mye inntak av sukker eller melkeprodukter. Jeg kan kaste opp om jeg drikker under eller rett etter et måltid. På tross; jeg angrer ikke et eneste sekund på at jeg la meg under gastrokirurgens kniv og betalte 98.000 kr. for det. Jeg har fått et helt nytt og bedre liv fysisk, og dermed psykisk. Jeg trenger ikke lenger skamme meg i møte med andre fordi de tenker "oj, hun var sannelig stor". Nå kommer jeg inn i small-størrelser, har begynt å jogge og trene. Hadde ikke jeg tatt operasjonen, hadde jeg kanskje ikke klart å gå ned så mye i vekt og muligens ikke vært i fysisk form til å ha førerhund. Med andre ord har operasjonen også gitt meg frihet og selvstendighet. To på jobben min har tatt vektoperasjon, og det er trist å se. De har ikke klart å få med hodet på at de lever med en "minimage", og spiser to og tre porsoner til varm lunsj eller middag. Om man spiser litt og litt mer, kan magesekken utvides. Hvordan det går med GBP-opererte vet jeg ikke, men begge de jeg viser til er GPB-opererte. H*n ene er blitt reoperert, men fortsetter i samme sporet. Jeg har forstått det slik at om man går opp i vekt etter en vektoperasjon, er det tilnærmet umulig å gå ned igjen. Det trengs disiplin både næringsmessig og ved trening. Grunnen til at det ble GS på meg, var at jeg må ha normalt opptak av næring siden jeg går på en del medisiner. Jeg tar ikke noe tilskudd av vitaminer og mineraler og alle blodprøver er perfekte. Jeg har forstått det slik at ved GBP-operasjon er man avhengig av tilskudd resten av livet, men det vet nok andre bedre enn meg Lykke til med valget, TS, og les mer her www.vektoperasjon.no Noen som vet hvorfor det er umulig å gå ned igjen hvis man legger på seg etter en gbp?Anonymous poster hash: 0cbc6...27f
melatonin Skrevet 3. mars 2015 #22 Skrevet 3. mars 2015 http://www.fedmeoperasjon.no/operasjoner/kosthold/operasjoner/gastric_bypass http://www.fedmeoperasjon.no/operasjoner/kosthold/operasjoner/sleeve
Gjest Skrevet 3. mars 2015 #23 Skrevet 3. mars 2015 Tusen takk for flott og utfyllende svar! Jeg har også hørt både fra folk jeg vet om som har tatt GBP og som jeg har lest om, at de er nødt til å ta masse kosttilskudd resten av livet og hun ene fikk osteoporose, noe som jeg har lest man ikke får med gastric sleeve, men er vanlig ved GBP.Som noen over her sier hjelper GBP på diabetes, men ikke sleeve pga. noe hormongreier som oppstår når man "bypasser" magesekken. Nå bruker ikke jeg noe medisiner for diabetesen da, bortsett fra et par tabletter med metformin i eksamensperiodene når jeg har eksamen for da er jeg ekstra stressa og har da høyere blodsukker, men bruker ingen insulin og lignende, så derfor tenker jeg at sleeve vil da uansett ha noe for seg hvis den hjelper meg å gå drastisk ned i vekt for da vil kroppen igjen registrere insulinet i blodet. For det de har sagt på sykehuset da de målte insulinet var at jeg ikke manglet insulin i kroppen, det ble utskilt mer enn nok insulin, men kroppen var bare ikke så sensitiv for insulinet lenger pga. vekt og fett, så om jeg gikk ned i vekt ville kroppen igjen bli mer sensitiv for insulinet og merke at det er insulin i kroppen.Anonymous poster hash: da47a...d61 Det er større fare for senkomplikasjoner med GBP fordi man "tukler" med tarmene, tenker da på tarmslyng og lignendeJeg tror at GS er "sunnere" for kroppen. Det eneste man gjør er å fjerne magesekken slik at du har en magesekk på ca. 1 dl. Hormonet for apetitt fjernes også.Operasjonen skjer gjennom 5 små kikkhull, hvor det største er 2 cm (der man drar ut det resterende av magesekken). 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2015 #24 Skrevet 4. mars 2015 Risikoen for tarmslyng er like stor for alle mageoperasjoner, det er tukling med tarmer og mage, ting blir flyttet litt på, og tidligere sydde man ikke fettvevet innvendig der kikhullene etter operasjonen var, og det dannet fem hull (bypass er også kikhull) kalt slits, og det skjedde ofte at tarmen brettet seg i disse slitsene og dannet en form for tarmslyng. Det er risiko knytt til begge operasjoner. Sleeve har forhøyet risiko for magesår i arrvevet, risiko for permanente plager med gulp og halsbrann. Bypass har økt risiko for avføringsproblemer, næringsopptak (derfor kosttilskudd).... Så risikomessig bør man IKKE reklamere for dene ene eller den andre. Anonymous poster hash: 028b6...6d2 1
JuliaP Skrevet 5. november 2015 #25 Skrevet 5. november 2015 Det var et vanskelig valg - gastric bypass versus gastric sleeve. Dette spørreskjemaet hjalp meg.http://www.slankeoperasjon.com/take-the-test/
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #26 Skrevet 8. april 2016 Jeg skal opereres om under en uke.. Har valgt GB, men ble egentlig anbefalt GS. Grunnen til at de anbefalte sleeve for meg, er at jeg ikke er av de mest overvektige pasientene de har og man ser at de som tar GS i snitt går ned noe mindre målt i prosent enn de som tar GB. Kirurgen mente at GS vil gi meg nok vektreduksjon, samtidig som at man ved GS beholder hele tarmsystemet og derfor har større sjanse til å ta opp alle nødvendige vitaminer osv. Jeg ønsket likevel GB fordi den varianten er utprøvd i langt større grad enn GS, GB har blitt brukt siden 1960-tallet, GS er en langt mer moderne variant. Sykehuset i Tønsberg er de som har størst kompetanse i landet på dette og de anbefaler ikke å bli gravid etter GB, derfor anbefaler de gjerne kvinner i fertil alder GS. Jeg har tre barn og er godt forsynt og da jeg sa dette, fikk jeg tommel opp fra sykehuset til å få GB. Anonymkode: a85cc...fc5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #27 Skrevet 8. april 2016 Den 3.3.2015 at 7.06, AnonymBruker skrev: Risikoen for tarmslyng er like stor for alle mageoperasjoner, det er tukling med tarmer og mage, ting blir flyttet litt på, og tidligere sydde man ikke fettvevet innvendig der kikhullene etter operasjonen var, og det dannet fem hull (bypass er også kikhull) kalt slits, og det skjedde ofte at tarmen brettet seg i disse slitsene og dannet en form for tarmslyng. Det er risiko knytt til begge operasjoner. Sleeve har forhøyet risiko for magesår i arrvevet, risiko for permanente plager med gulp og halsbrann. Bypass har økt risiko for avføringsproblemer, næringsopptak (derfor kosttilskudd).... Så risikomessig bør man IKKE reklamere for dene ene eller den andre. Anonymous poster hash: 028b6...6d2 Stemmer ikke helt, for det fjernes mer ved GB, dermed blir det mer tomrom. Men ved SiV syr de visstnok slik innvendig at sjansen for tarmslyng er mye mindre nå enn for bare noen år siden. Anonymkode: a85cc...fc5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå