Gå til innhold

Jeg tror jeg rømmer huset under samvær!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg (samboer med mann med barn) rømmer huset under samvær snart! Under samvær er det nesten alltid dårlig stemning, far er oppgitt fordi barnet (7 år) ikke hører etter, tar ikke imot beskjeder, maser om og om igjen, lager merarbeid under f.eks vasking og rydding, far er streng og barnet har glemt det i neste minutt. Når barnet drar er far tydelig lei, og er det lov å si at jeg er det også? Det er en lettelse faktisk, for da kan hverdagslivet bli roligere igjen!

Derfor tror jeg snart jeg rømmer huset under samvær, ja løper litt vekk med halen mellom beina faktisk. Jeg liker ikke konflikter, kjeft og bråk! :(

Anonymous poster hash: afe85...d6b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør heller ta opp med ham hans evner som forelder!

• Liker 10
Skrevet

Høres slitsomt ut.

Kanskje prøve å få far til å innse at den tiden de har samvær kan brukes til noe mer konstruktivt enn en evig maktkamp med barnet? Kanskje barnet ikke trives hos dere og derfor oppfører seg slik?

Du sier jo ikke noe om hva de gjør i lag, men om all tid er innendørs så blir det lange dager, og ikke minst kjedelige dager for alle.

Hva mener du med at det blir merarbeid ved vasking og rydding?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske jeg hadde muligheten til å rømme..

Anonymous poster hash: 3e00b...74a
  • Liker 1
Skrevet

Du må ta det opp med far, så kan han ta det opp med mor, så kanskje de kan ordne noe så oppdragelsen på denne gutten blir bedre. Er jo ikke meningen at man skal bli sliten av egne barn.

AnonymBruker
Skrevet

Høres slitsomt ut.

Kanskje prøve å få far til å innse at den tiden de har samvær kan brukes til noe mer konstruktivt enn en evig maktkamp med barnet? Kanskje barnet ikke trives hos dere og derfor oppfører seg slik?

Du sier jo ikke noe om hva de gjør i lag, men om all tid er innendørs så blir det lange dager, og ikke minst kjedelige dager for alle.

Hva mener du med at det blir merarbeid ved vasking og rydding?

Altså, jeg ville nok irettesatt mitt eget barn på samme måte hvis det hadde oppført seg, slik far gjør med barnet sitt. Man kan ikke la barn holde på sånn, på lik måte som lærere, barnehageassistenter og andre sier ifra til barna. Man må faktisk lære dem rett og galt!

Men uansett blir det jo dårlig stemning av dette. Jeg skljønner bare ikke hvorfor barnet ikke kan høre etter når det blir sagt noe, istedet for at det bare baller på seg...

Eks: Vi viser hensyn til hverandre, vi spør før vi tar noe, vi snakker om hyggelige ting ved matbordet, istedet for å snakke om ekle ting

Innendørs er det vanlige ting som leker, lage middag, bygge Lego...Utendørs er det snekre noe, sykle, male noe etc etc

Med merarbeid mener jeg at hvis vi vasker og rydder, så begynner barnet å mase om andre ting (når det åpenbart er vasketid), grise til mer med ett eller annet, eller være i veien ved å hoppe i sofaen når den står på hodet

/TS

AnonymBruker
Skrevet

Innendørs er det vanlige ting som leker, lage middag, bygge Lego...Utendørs er det snekre noe, sykle, male noe etc etc

/TS

Lekser skulle det stå

Skrevet

Hvordan er barnet når det er hos mor?

Hvor lenge har du og din samboer bodd sammen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du sier det jeg også tenker om min/vår situasjon. Dette er noe jeg og far har pratet om, og som vi begge tenker: barnet er hos oss annen hver helg, det er ikke bare bare å snu om på oppførsel og oppdragelse. Hos mor er det meste fritt fram og det stilles lite krav. Barnet er såpass gammel at det er i stand til å rydde etter seg selv f.eks. Mor går alltid etter og rydder for barnet. Barnet klarer ikke å henge opp jakka si uten å få beskjed om at den skal henges opp.

Men, mor skal ikke ha all skylden. Far er også altfor snill. Han har dårlig samvittighet for at han ser barnet så sjelden, derfor stilles det lite krav fra far også på samværshelger. Barnet roter, jeg rydder. Barnet ser tv/spiller hele dagen, jeg syns ikke det er greit. Barnet nekter å gå ut å leke for "det er jo så kjedelig". Hvis tv'n ikke står på, sitter barnet med ipad, noe jeg også er sterkt uenig i at skal brukes over en viss tid.

Mange meninger om dette sikkert. Etter jeg kom inn i bildet har det heldigvis blitt noen forbedringer. Beklager til dere som er uenige om at stemor skal oppdra, men jeg kunne ikke sitte å se på at barnet ser tv/spiller/bruker nettbrett hele dagen. Eller at barnet ikke rydder etter seg selv i en alder av 10 år. Mulig mor rydder etter barnet fortsatt, men i vårt hus skal alle bidra uansett.

Anonymous poster hash: 55a86...b57
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

AB over her. Må også føye til at far syns barnet ser for mye tv osv. Barnet blir sur og sint hvis far (eller jeg) skrur av tv'n. Kanskje derfor far lar barnet se tv? Har vært episoder før der barnet ikke har fått viljen sin og "sladret" til mor om at barnet ikke får lov til noen ting hos oss.

AnonymBruker
Skrevet

Du sier det jeg også tenker om min/vår situasjon. Dette er noe jeg og far har pratet om, og som vi begge tenker: barnet er hos oss annen hver helg, det er ikke bare bare å snu om på oppførsel og oppdragelse. Hos mor er det meste fritt fram og det stilles lite krav. Barnet er såpass gammel at det er i stand til å rydde etter seg selv f.eks. Mor går alltid etter og rydder for barnet. Barnet klarer ikke å henge opp jakka si uten å få beskjed om at den skal henges opp.

Men, mor skal ikke ha all skylden. Far er også altfor snill. Han har dårlig samvittighet for at han ser barnet så sjelden, derfor stilles det lite krav fra far også på samværshelger. Barnet roter, jeg rydder. Barnet ser tv/spiller hele dagen, jeg syns ikke det er greit. Barnet nekter å gå ut å leke for "det er jo så kjedelig". Hvis tv'n ikke står på, sitter barnet med ipad, noe jeg også er sterkt uenig i at skal brukes over en viss tid.

Mange meninger om dette sikkert. Etter jeg kom inn i bildet har det heldigvis blitt noen forbedringer. Beklager til dere som er uenige om at stemor skal oppdra, men jeg kunne ikke sitte å se på at barnet ser tv/spiller/bruker nettbrett hele dagen. Eller at barnet ikke rydder etter seg selv i en alder av 10 år. Mulig mor rydder etter barnet fortsatt, men i vårt hus skal alle bidra uansett.

Altså, jeg som TS trenger egentlig ikke forklare situasjonen her kontra mor, her forklares det veldig godt....Det er ganske likt som hos AnonymBruker

Skrevet

Sladring mellom foreldre er jo en veldig effektiv måte å få det som en vil. Spille på den enes samvittighet osv.

Om dere og moren bor på ulike steder så er det jo ikke bare å sende barnet ut for å leke. Må jo nesten ha noen å leke med.

Om dagene er som du beskriver med så mye tid foran tv/ipad osv så burde kanskje far bli flinkere til å ta seg tid å finne på ting med barnet? Være ute, turer, fotball osv.

AnonymBruker
Skrevet

Sladring mellom foreldre er jo en veldig effektiv måte å få det som en vil. Spille på den enes samvittighet osv.

Om dere og moren bor på ulike steder så er det jo ikke bare å sende barnet ut for å leke. Må jo nesten ha noen å leke med.

Om dagene er som du beskriver med så mye tid foran tv/ipad osv så burde kanskje far bli flinkere til å ta seg tid å finne på ting med barnet? Være ute, turer, fotball osv.

Sladring? Ingen sladring som jeg har merket til ihvertfall.

Ja det er jo det å ha noen å leke med.. Men far tar ofte med barnet ut for å finne på ting, men det hjelper ikke alltid, ofte kommer de inn og far er tydelig lei av ett eller annet som har skjedd ute

/TS

Skrevet

Sladring? Ingen sladring som jeg har merket til ihvertfall.

Ja det er jo det å ha noen å leke med.. Men far tar ofte med barnet ut for å finne på ting, men det hjelper ikke alltid, ofte kommer de inn og far er tydelig lei av ett eller annet som har skjedd ute

/TS

... og det er fremdeles barnet som er problemet?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

... og det er fremdeles barnet som er problemet?

Når far er tydelig og konsekvent, prøver å finne på noe, gir beskjed om hva som er greit og ikke greit, og barnet fremdeles bøller, så ja - det syns jeg faktisk.

Barn som ikke hører etter er fryktelig irriterende! Som lærer opplever jeg det stadig vekk og det er ingenting mer irriterende når alle andre gjør som de får beskjed om bortsett fra en eller to,,,,

Skrevet

Når far er tydelig og konsekvent, prøver å finne på noe, gir beskjed om hva som er greit og ikke greit, og barnet fremdeles bøller, så ja - det syns jeg faktisk.

Barn som ikke hører etter er fryktelig irriterende! Som lærer opplever jeg det stadig vekk og det er ingenting mer irriterende når alle andre gjør som de får beskjed om bortsett fra en eller to,,,,

Mannen er ikke lærer, han er far.

For meg høres det ut som om at farshelgene er preget at kjefting og smelling, surmuling og dårlig stemning. Jeg har vanskelig for å tro at det bare er barnet som bidrar til dette. Dessuten er det mulig å være tydelig uten roping og skriking. Å takle det på denne måten vil jeg si er karakterbrist hos din mann, og det funker tydeligvis ikke det han driver med.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Mannen er ikke lærer, han er far.

For meg høres det ut som om at farshelgene er preget at kjefting og smelling, surmuling og dårlig stemning. Jeg har vanskelig for å tro at det bare er barnet som bidrar til dette. Dessuten er det mulig å være tydelig uten roping og skriking. Å takle det på denne måten vil jeg si er karakterbrist hos din mann, og det funker tydeligvis ikke det han driver med.

Men jeg ser jo hvordan ting skjer her hjemme. Om han ikke er lærer (som forøvrig ikke er ensbetydende med å være perfekt pedagog) så er han konsekvent og tydelig.

Jeg har ikke skrevet noe om verken roping eller skriking..Det er ikke sånn det er, men å være streng og konsekvent, og i nødvendige situasjoner faktisk gi kjeft. Jeg syns heller ikke man skal behandle barn som prinser eller prinsesser hvis de oppfører seg som bøller. Bare se eksemplene på enkelte barn i butikker.

Det hadde vært kjekt å høre om hvordan man mener man skal behandle slike barn...

Uansett - jeg tror jeg rømmer huset under samvær...

Skrevet

Å rømme huset er ikke en langsiktig løsning, dette samværet skal jo vedvare i mange år, pluss at det skal være en god relasjon når barnet er voksent.

Dere forsøker å oppdra, men fokuserer dere nok på positiv oppmerksomhet, ros, gjøre aktiviteter sammen, og bygge gode relasjoner? Det blir ikke bra hvis barnet føler at det blir dressert.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg (samboer med mann med barn) rømmer huset under samvær snart! Under samvær er det nesten alltid dårlig stemning, far er oppgitt fordi barnet (7 år) ikke hører etter, tar ikke imot beskjeder, maser om og om igjen, lager merarbeid under f.eks vasking og rydding, far er streng og barnet har glemt det i neste minutt. Når barnet drar er far tydelig lei, og er det lov å si at jeg er det også? Det er en lettelse faktisk, for da kan hverdagslivet bli roligere igjen!

Derfor tror jeg snart jeg rømmer huset under samvær, ja løper litt vekk med halen mellom beina faktisk. Jeg liker ikke konflikter, kjeft og bråk! :(

Faren klarer ikke ha ha god dialog med sitt eget barn...

Kommanderin, beskjeder og instrukser hører militæret til.

Anonymous poster hash: 8eca7...14d

• Liker 1
Skrevet

...har han forsøkt å sette seg ned sammen med barnet, og ha en skikkelig samtale?

Si at han synes det er så dumt at det blir så mye krangling og kjefting i samværet, og spørre barnet om hvorfor det blir slik, om han synes det er noe gøy? Så kan de kanskje sammen komme med forslag til hverandre på hvordan de kan få det hyggeligere og slik at de begge gir og tar litt. Barnet er jo stort nok til at det kan snakkes med fornuftig, og det hjelper som regel godt å føle litt eierskap til situasjonen og ikke bare bli tredd ting nedover hodet.

Bare en tanke.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...