Gå til innhold

Katten fanger orm!

Lala

Anbefalte innlegg

har dere opplevd dette?

De er små selvfølelig. Men jeg er jo bekymret for han.. Kanskje mamma-orm dukker opp!

Kan jo ikke låse han inne heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvor bor du? vet du sikkert at det er hoggorm i området der du bor? det kan like gjerne være stålorm, og da er det ingen fare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dersom det er hoggorm så er det de små som er giftigst. Nå er det vanskelig å hindre katten i å fange bestemte byttedyr, men katter har som regel god kontroll når de jakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i ganske sentralt i Bærum egentlig. Trodde ikke det var så rikt dyreliv er, men det er det faktisk. Nabojenta trodde at det var stålorm. Jeg har ikke peiling. Orm er orm for meg. hvordan kjenner jeg de igjen.

Pus er til min store fortvilelse blitt en ganske så god jeger. Kommer med noe (mus, rotter, orm eller fugl) hver dag! Ekkelt, men sånn er jo katter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe..hunn katter er veldig flinke til og komme med ting inn som de har fanget..til manges fortvilelse..men de gjør det for og glede deg, og vise hvor flinke de er,fanger de for deg!så du skal bare rose og klappe og hive dyret katten har fanget ut igjen...

hoggorm har sikksakk mønster på ryggen og stålorn er helt grå..

jeg ville gått til dyrlegen og fått resept på prednisolon..(tabletter du kan gi både mennesker og dyr om de har blitt bitt av hoggorm)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant dette:

Prednisolon Nycomed Pharma

Kortikosteroid.

ATCvet-nr.: QH02A B06

TABLETTER 2,5 mg, 5 mg og 20 mg: Hver tablett inneh.: Prednisolon 2,5 mg, resp. 5 mg og 20 mg, laktose 40 mg, resp. 80 mg og 100 mg, andre hjelpestoffer til ca. 90 mg, resp. 0,18 g og 0,24 g. Med delestrek

Egenskaper: Klassifisering: Syntetisk glukokortikoid med antiinflammatorisk, antireumatisk og antiallergisk effekt. Antiinflammatorisk effekt er ca. 4 ganger kraftigere enn hydrokortisonets.

Indikasjoner: Ketose, sjokk- og stresstilstander, allergiske og eksematøse hudlidelser, intoksikasjoner f.eks. orm- og insektbitt, aseptiske muskel-, sene-, ledd-, og bursalidelser, artritter, artroser, periostitter.

Kontraindikasjoner: Infeksjoner som ikke er under antibiotisk kontroll.

Bivirkninger: Adrenal insuffisiens ved langtidsbruk. Midlertidig nedsatt melkeytelse. Hudatrofi. Muskelatrofi. Nedsatt sårheling. Iatrogen hyperadrenokortisisme (Cushings sykdom). Aktivering av infeksiøse lidelser pga. glukokortikoiders immunsuppressive effekt.

Forsiktighetsregler: Behandling av drektige dyr gir risiko for fosterskade. Bør ikke administreres samtidig med vaksinering.

Dosering: Storfe: 100 mg daglig i 2–3 dager ved ketose. Anvendes ofte som supplement til injeksjonsbehandling, men peroral behandling kan også anvendes initialt. Hund: 0,25–2 mg/kg om morgenen. Ev. noe høyere dosering innledningsvis. Ved behandling i mer enn 1–2 uker anbefales «alternate day» terapi. Katt: 1 mg/kg om kvelden.

Tilbakeholdelsestider: Melk: 1 døgn. Slakt: 4 døgn.

Pakninger: 2,5 mg: 100 stk. 5 mg: 50 stk., 100 stk. 20 mg: 25 stk., 100stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lala (ikke innl.)

Takk for info!!

Skal spørre dyrlegen om slike tabletter når han skal ta vaksinen sin.

Pus er kastrert hankatt. han har faktisk også spist opp mus! Våknet en gang om natten av knaskelyder ved sengen. Skrudde på lyset og det var ikke noe pent syn.

Litt ekkelt når han vil opp i sengen og kose etterpå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. det er ikke så uvanlig at pus spiser opp byttet sitt. kattene våre har spist både mus, fugler og frosk. det som VIRKELIG er ekkelt er at ofte så kaster de opp igjen litt etterpå, eller legger igjen rester. så dersom katten har en mulighet til å gå inn og ut som den selv vil, og dermed kan ta med seg byttet sitt inn for å spise det, vil jeg anbefale deg å ta en kjapp kontroll i kroker og kriker i de romma katten kan ha gått. kattene våre er eksperter på å legge igjen blodige små rester, eller oppkasta bein, over det hele...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...