Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et ganske dumt spørsmål, visste ikke helt hvor jeg skulle legge det, men skitt au!

Når man skal koke opp vann, er det da lurt å ta i så varmt vann som mulig fra vasken? Altså, går det en del fortere å koke opp slik kontra en kasserolle med lunkent vann?

Anonymous poster hash: e3783...e51
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skal aldri tappe varmtvann fra vasken på den måten. Bruk heller en vannkoker.

Anonymous poster hash: 001c6...591

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tja, du kan sikkert gjøre det hvis du skal koke egg eller poteter. Men jeg ville ikke brukt det som tevann eller noe.

Anonymous poster hash: d9652...af7

• Liker 1
Skrevet

La alltid vann du skal drikke eller bruke i matlagning stå og renne til det blir kaldt. Det varme vannet øker utfellingen av farlige stoffer, slik som tungmetaller.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

La alltid vann du skal drikke eller bruke i matlagning stå og renne til det blir kaldt. Det varme vannet øker utfellingen av farlige stoffer, slik som tungmetaller.

Det er ikke så store mengder i drikkevann i Norge.

Men det varme vannet i springen kan inneholde mye bakterier som trives. Derfor skal du ikke f.eks drikke varmtvann fra springen så ofte.

Kok opp kaldt vann som har fått renne litt.

Anonymous poster hash: 78df1...820

• Liker 2
Skrevet

Vannet vil koke fortere dersom du bruker varmt vann, men som flere her sier; ikke ta det fra springen med mindre du skal koke noe med skall e.l. Jeg pleier å koke opp vannet med vannkoker først :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo varmere vannet er i utgangspunktet, jo kortere tid tar det å koke opp vannet. Du trenger ikke øke temperaturen med like mange grader. Ulempen med å bruke vann fra varmtvannsberederen er forklart av andre.

Anonymous poster hash: 2f612...8c8
Skrevet

Koker du vannet i mer enn et par minutter så vil jo det steriliseres selv om det kommer fra varmtvannsberederen. I moderne boliger brukes det plastrør uten tungmetaller.

Jeg ville uansett brukt kaldt vann til alt som man skal drikke/spise. Til egg og slikt spiller det ingen rolle. Så lenge man har temperaturkontroll.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste på KG en gang at man aaaaaaaaaaaldri måtte finne på å drikke varmtvann fra huset, fordi vannet i varmtvannsprederen var så møkkete. Jeg vet ikke om dette er legit, men det ble sagt på KG :opplyser:

Anonymous poster hash: e2a79...4f0
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...