Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har studert i utlandet og kommet hjem for å se etter jobb. Har registrert meg hos et vikarbyrå for jobb i barnehage og skole, hatt intervju osv. Alt som manglet var politiattest, og jeg fikk dokumentet underskrevet av dem for å sende inn osv.

Politiattesten kom idag. Dette virker kanskje som dumme spm. men må sjekke;

- Det står "begrenset politiattest". Jeg googlet og forsto det slik at dette betyr at jeg er sjekket på enkelte punkter som er relevant for jobben. Det er altså slik at det er en slik attest man får i denne sammenhengen? Jeg er ikke gitt en "begrenset" attest fordi det er noe galt? Forventet nemlig at det bare skulle stå "politiattest".

- Jeg meldte flytting i Folkeregisteret da jeg dro for å studere og det står bemerket utvandringsdato nederst. Attesten viser kun evt. reaksjoner for tiden jeg har oppholdt seg i Norge, jeg lurer derfor på om det kan bli et problem at jeg har bodd utenlands? Og om jeg evt. skulle fått attest fra England om at jeg ikke har begått lovbrudd der heller?

Anonymous poster hash: 30929...fbe
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Angående det siste spørsmålet: Norge har avtaler med en rekke land om utveksling av opplysninger om straffbare forhold, men nøyaktig status med England vet jeg ikke. Hvis man har full utveksling av slike opplysninger bør det være unødvendig med en egen attest - hvis man ikke har en slik avtale er det mulig du må skaffe en egen derfra. Jeg hadde kontaktet vikarbyrået og spurt direkte, det er neppe første gang de støter på noen som har bodd utenlands. Skulle gjerne gitt et helt klokkeklart svar, men dessverre vanskelig å være helt sikker. En ting er lovens grenser, noe annet er hva de velger å kreve av deg.

Det første du spør om, derimot, kan du slappe helt av med. En begrenset (tror ofte man kaller den avgrenset) politiattest betyr bare at innholdet i den er begrenset til de strafferettslige områdene som er relevante for typen jobb. Det ville stått det samme som overskrift enten man hadde et helt blankt eller et kjempelangt rulleblad: Det er bare typen attest, til forskjell fra f.eks. uttømmende attest. Det kan jeg si med 100 % sikkerhet.

Så du har ikke fått en begrenset attest fordi det er noe galt, du har fått en begrenset attest fordi en begrenset attest er tilstrekkelig for å oppfylle kravet fra arbeidsgiver. Man utleverer som hovedregel ikke flere slike taushetsbelagte opplysninger enn nødvendig, så når begrenset attest holder får man bare begrenset attest :)

Anonymous poster hash: 7c371...d26
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...