Gå til innhold

Smøre brødskive med en hånd?

Anbefalte innlegg

Gjest avocadoen
Skrevet

Jeg har bare venstre hånd nå og er høyrehendt. Hvordan smøre brødskive? Brødskiva bare sklir rundt overalt fordi jeg ikke kan holde den fast mens jeg smører.

Finnes det redskaper som gjør at brødskiva sitter fast i fjøla mens jeg smører? Eller er det noen her som kan komme med tips til hvordan jeg kan få den til å sitte fast?

:)

Videoannonse
Annonse
Gjest avocadoen
Skrevet

Ingen på KG som har bare en hånd?

Vanskelig å ha en hånd i en tohendt verden!

Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

Har du amputert, eller er den rett og slett ikke til å bruke?

Om du for eksempel bare har den i gips eller noe, så kan du jo holde imot med den skadede hånden.

Ellers så kan du jo legge skiven på noe som ikke er så glatt. Et kopphåndkle, ei fjøl av tre eller lignende. Om du da ikke klarer å smøre på så tror jeg smøret du bruker må være veldig hardt

AnonymBruker
Skrevet

Haha, huff. Kjenner meg igjen. Fikk av meg gips for to dager siden.

Jeg sto oppreist med magen helt inntill benken. Så la jeg brødskiva på benken så skorpa dyttet mot magen mens jeg dro kniven mot magen, hvis du skjønner?

Hadde et kjøkkenhåndkle imellom brødskivet og magen :P Dette var den beste metoden.

Andre ting jeg gjorde var å sette albuen ned i brødskiva mens jeg smurte med den friske. Prøvde også å holde den på plass med tung bok.

Etterhvert så ble jeg så lei at jeg byttet brødskive mot frokostblanding!

Anonymous poster hash: 9527d...8b0
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Må du bruke smørepålegg da?

Anonymous poster hash: aa76b...28f
Skrevet

du kan jo prøve å ta litt tørkerull,dusje den lett og klemme ut vannet.Så legger du brødskiva på papiret.

Funker for å holde skjærefjøl i ro

AnonymBruker
Skrevet

Bruk pålegg på tube. Smøreost, kaviar, majones, makrell i tomat osv. Og så kan du ha oppskåret pålegg oppå/under.

Anonymous poster hash: eef99...f13
Gjest avocadoen
Skrevet

Har du amputert, eller er den rett og slett ikke til å bruke?

Om du for eksempel bare har den i gips eller noe, så kan du jo holde imot med den skadede hånden.

Ellers så kan du jo legge skiven på noe som ikke er så glatt. Et kopphåndkle, ei fjøl av tre eller lignende. Om du da ikke klarer å smøre på så tror jeg smøret du bruker må være veldig hardt

Ikke amputert, men kan ikke og får ikke lov å bruke den i 3 mnd..

Så jeg får ikke holdt i mot med høyre hånd.

Kopphåndkle var kjempelurt! :D takk!

Gjest avocadoen
Skrevet

du kan jo prøve å ta litt tørkerull,dusje den lett og klemme ut vannet.Så legger du brødskiva på papiret.

Funker for å holde skjærefjøl i ro

Dette var også veldig lurt!

takktakk!

Gjest avocadoen
Skrevet

Jeg sto oppreist med magen helt inntill benken. Så la jeg brødskiva på benken så skorpa dyttet mot magen mens jeg dro kniven mot magen, hvis du skjønner?

Hadde et kjøkkenhåndkle imellom brødskivet og magen :P Dette var den beste metoden.

Andre ting jeg gjorde var å sette albuen ned i brødskiva mens jeg smurte med den friske. Prøvde også å holde den på plass med tung bok.

:fnise: haha ja

Gjest avocadoen
Skrevet

Må du bruke smørepålegg da?

Anonymous poster hash: aa76b...28f

Jeg MÅ ha smør først :P Takler ikke brødskive uten smør..

AnonymBruker
Skrevet

Ikke amputert, men kan ikke og får ikke lov å bruke den i 3 mnd..

Så jeg får ikke holdt i mot med høyre hånd.

Kopphåndkle var kjempelurt! :D takk!

jeg har begge hender i fysisk behold, men har manglende kraft i begge.

Jeg har kjøpt silikon(?) Grytekluter på Europris tidligere.

Legger brødskiver opp på en slik og skiven ligger ganske rolig.

Bruker dem og under middagtallerken og skåler for å få disse til å holde seg i ro når jeg spiser.

Foskjellige kjeder har ulike tykkelser på grytelappene i silkon. Min erfarinf er at de tynneste fungerer best. Vasker dem i oppvaskmaskinen.

Anonymous poster hash: d82f2...913

• Liker 1
Gjest avocadoen
Skrevet

jeg har begge hender i fysisk behold, men har manglende kraft i begge.

Jeg har kjøpt silikon(?) Grytekluter på Europris tidligere.

Legger brødskiver opp på en slik og skiven ligger ganske rolig.

Bruker dem og under middagtallerken og skåler for å få disse til å holde seg i ro når jeg spiser.

Foskjellige kjeder har ulike tykkelser på grytelappene i silkon. Min erfarinf er at de tynneste fungerer best. Vasker dem i oppvaskmaskinen.

Lurt! Jeg har en sånn spisebrikke fra Kitchn som allerede holder tallerkenen i ro (Poul Pava er merket) men den er for glatt igjen for skiva. Skal kjøpe meg en sånn gryteklut! :)

AnonymBruker
Skrevet

Lurt! Jeg har en sånn spisebrikke fra Kitchn som allerede holder tallerkenen i ro (Poul Pava er merket) men den er for glatt igjen for skiva. Skal kjøpe meg en sånn gryteklut! :)

Du bør få hjem til deg Fysio og ergogruppen fra kommunen din slik at du fårtjenelige hjelpemidler!

Der var tidligere en skjærefjøl med tynne pigger som man la skivene på og som holdt skiven i ro. Også ideell når man skal kjære opp brød.

Der er nye ordni ger med hjelpemidler og tilskudd hele tiden. Jeg er ikke helt oppdatert hbordan dette fungerer i 2015, men det vet kommunen din.

• Liker 1
Gjest avocadoen
Skrevet

Du bør få hjem til deg Fysio og ergogruppen fra kommunen din slik at du fårtjenelige hjelpemidler!

Der var tidligere en skjærefjøl med tynne pigger som man la skivene på og som holdt skiven i ro. Også ideell når man skal kjære opp brød.

Der er nye ordni ger med hjelpemidler og tilskudd hele tiden. Jeg er ikke helt oppdatert hbordan dette fungerer i 2015, men det vet kommunen din.

Skal høre med ergoterapeuten :) Visste ikke at man fikk hjelpemidler :) Så takk for info! :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du må bare trene deg selv opp, legg noe tungt på skiva mens du smører med venstrehånda, en 2 liters colaflaske duger fint.

Selv har jeg også lært å bruke venstrehånda til noe man vanligvis bruker høyrehånda til når man er mann, var litt rart i begynnelsen men klarte det til slutt.

Endret av kjærligbåttur
Skrevet

Jeg synes jo synd på deg, men jeg bare ser for meg hvordan du står der og kaver i vei for å få deg en brødskive :fnise:

Gjest avocadoen
Skrevet

Du må bare trene deg selv opp, legg noe tungt på skiva mens du smører med venstrehånda, en 2 liters colaflaske duger fint.

Selv har jeg også lært å bruke venstrehånda til noe man vanligvis bruker høyrehånda til når man er mann, var litt rart i begynnelsen men klarte det til slutt.

-ensombåttur

Det er ikke så kjekt å mose brødskiva man skal spise..

:)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Få noen til å sette noen skruer i en planke for deg, så legger du brødskiva mellom dem. Da får du smør på skiva til du får ergo på besøk:)

Anonymous poster hash: 729b8...1a9
AnonymBruker
Skrevet

Få noen til å skjære opp brødskiver, og skive ost.

Smelt smøret eller oppbevar det i romtemperatur.

Anonymous poster hash: 02d1e...0ce

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...