AnonymBruker Skrevet 2. mars 2015 #1 Skrevet 2. mars 2015 Jeg er enda nybegynner (begynte like før jul), så jeg må spørre:) Hvor ofte bør man legge på tyngre vekter? Nå trener jeg et program jeg delvis har satt sammen selv, har plukket ut øvelser jeg liker best og satt dem sammen til et helkroppsprogram som jeg kjører 3 dager i uka. Tar imellom 12-15 reps, ganger 3. Men, om jeg da greier på første runde 15 reps og jeg kanskje kjenner at jeg ville greid flere, er det et tegn på at jeg bør legge på mer vekt? For det er vel sånn at jeg bør ikke ta flere enn 12-15 om jeg ønsker fremgang. Altså, at jeg såvidt greier den siste, og da har jeg tatt imellom 12 og 15. Det er vanskelig å skrive når jeg prøver å forklare ting, men håper noen her inne greide å forståAnonymous poster hash: 49b52...1b4
Sushi Skrevet 2. mars 2015 #2 Skrevet 2. mars 2015 Du skal legge på mer vekt hver gang du klarer alle repetisjonene. Tar du 40 kg 12 reps x 3 og klarer alle så prøver du 45 kg (eller 42,5) neste gang. Da klarer du kanskje bare 8x3, så da fortsetter du på samme vekt til du klarer alle. Så øker du igjen.
Gjest Vena Cava Skrevet 2. mars 2015 #3 Skrevet 2. mars 2015 (endret) Du skal legge på mer vekt hver gang du klarer alle repetisjonene. Tar du 40 kg 12 reps x 3 og klarer alle så prøver du 45 kg (eller 42,5) neste gang. Da klarer du kanskje bare 8x3, så da fortsetter du på samme vekt til du klarer alle. Så øker du igjen. Aha! Det hørtes jo logisk ut også Så jeg skal egentlig ikke klare alle 15? Da vet jeg i alle fall hva jeg har å gjøre neste trening, tror jeg må legge på vekt i alle øvelsene. Men dette gjelder kun første runde sant? Jeg greier som regel ikke ta like mange hver gang. Altså det kan se slik ut: 15-12-10, for eksempel. Endret 2. mars 2015 av Madam
Gjest Herr Heftig Skrevet 2. mars 2015 #4 Skrevet 2. mars 2015 Jeg liker å gjøre omvendt. Når jeg klarer øsnket antall repetisjoner på alle settene (rundene som TS kaller det) så prøver jeg å ta en repetisjon mer på alle settene, og når jeg har klart det så prøver jeg å øke vekten.
Gjest Skrevet 2. mars 2015 #5 Skrevet 2. mars 2015 Aha! Det hørtes jo logisk ut også Så jeg skal egentlig ikke klare alle 15? Da vet jeg i alle fall hva jeg har å gjøre neste trening, tror jeg må legge på vekt i alle øvelsene. Men dette gjelder kun første runde sant? Jeg greier som regel ikke ta like mange hver gang. Altså det kan se slik ut: 15-12-10, for eksempel. Det spørs om du vil klare 15 eller 12, det da. Hvis du er fornøyd med 12, så øker du når du greier 12. Hvis du helst vil greie 15, så øker du når du greier 15. Men hvorfor så mange som 15...? Hvis du har en ambisjon om å greie 15-15-15 skal du ikke øke hvis du bare greier 15 en gang. Men hadde jeg vært deg hadde jeg nøyd meg med 12 repetisjoner... Det er jo ingen eksakt vitenskap, du må se det litt an også. Hvis du trener med samme vekta i mange uker, uten å greie 15-15-15 kan det være lurt å øke likevel, og fokusere på færre repetisjoner. Eventuelt løfte mindre og prøve å få til 15-15-15 eller hva som nå enn er målet ditt (som sagt, du bør ha klart for deg hvorfor du vil greie 15 repetisjoner).
Sushi Skrevet 2. mars 2015 #6 Skrevet 2. mars 2015 Aha! Det hørtes jo logisk ut også Så jeg skal egentlig ikke klare alle 15? Da vet jeg i alle fall hva jeg har å gjøre neste trening, tror jeg må legge på vekt i alle øvelsene. Men dette gjelder kun første runde sant? Jeg greier som regel ikke ta like mange hver gang. Altså det kan se slik ut: 15-12-10, for eksempel. Som brukeren over sier, det kommer an på om målet ditt er å klare 12x3 eller 15x3. Selv trener jeg ikke mer enn 10 repetisjoner (noen øvelser bare 5 eller 8), fordi jeg ønsker å bli sterk, ikke utholdende. Da venter jeg med å øke til jeg klarer f.eks. 10 på alle settene. Som nybegynner kan man øke veldig ofte, og det er motiverende!
Gjest Vena Cava Skrevet 2. mars 2015 #7 Skrevet 2. mars 2015 Som brukeren over sier, det kommer an på om målet ditt er å klare 12x3 eller 15x3. Selv trener jeg ikke mer enn 10 repetisjoner (noen øvelser bare 5 eller 8), fordi jeg ønsker å bli sterk, ikke utholdende. Da venter jeg med å øke til jeg klarer f.eks. 10 på alle settene. Som nybegynner kan man øke veldig ofte, og det er motiverende! Vel, eneste grunnen til at jeg tar opp til 15 er fordi det stod på det første treningsprogrammet jeg fikk utdelt. Målet mitt er jo ikke bare å bygge muskler men vil jo også bli sterkere. Så, jeg er som sagt nybegynner så jeg tar gjerne imot tips:) En ting jeg kan gjøre gang er å legge på vekter slik at jeg greier ca 10 da?
Sushi Skrevet 2. mars 2015 #8 Skrevet 2. mars 2015 Vel, eneste grunnen til at jeg tar opp til 15 er fordi det stod på det første treningsprogrammet jeg fikk utdelt. Målet mitt er jo ikke bare å bygge muskler men vil jo også bli sterkere. Så, jeg er som sagt nybegynner så jeg tar gjerne imot tips:) En ting jeg kan gjøre gang er å legge på vekter slik at jeg greier ca 10 da? Det kan du. 8-12 repetisjoner er best for å bygge muskelmasse, 1-5 repetisjoner er best for ren styrke. Du må finne ut hva du trives med, men mer enn 12 repetisjoner ville jeg droppa.
FitnessIna Skrevet 2. mars 2015 #9 Skrevet 2. mars 2015 Man sier gjerne at 5-7 reps gir funksjonell hypertrofi, som vil si en blanding av styrkeøkning og økning av muskelmasse. Om jeg skulle trent for funksjonell hypertrofi, hadde jeg starter med en vekt der jeg bare klarte 5reps (med GOD teknikk), og økt til 7reps på alle settene. Deretter øker jeg vekten, og går ned til 5reps igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå