Baktusen Skrevet 2. mars 2015 #1 Skrevet 2. mars 2015 Har en deltidsjobb som jeg vil slutte i. Fordi det bare er en helge jobb treffer jeg sjeldent sjefen, og hun var på ferie sist uke. Så jeg sendte en mail i midten av sist uke, og sa opp. Sjefen fikk ikke sett den før nå, og sier den må være skriftlig og signert. Er bortreist men kommer hjem om en uke, og vil levere skriftlig da. Men vil det si at forrige ikke tålte med ? Ift oppsigelsestid på 3 mnd.vil den telle fra mail altså ut mai? Eller fra jeg leverer denne, dvs ut juni ?
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2015 #2 Skrevet 2. mars 2015 I og med at hun vil ha den skriftlig, så må du nok det, I begge jobbene jeg har hatt løper oppsigelsen fra 1. Så hvis man sier opp 1. Mars må man jobbe ut mai, men hvis feks den blir levert 3. Mars, vil den ikke gjelde før 1. April, og nan må jobbe juni. I ditt tilfelle vil jeg tro den løper fra du hsr levert oppsigelse på riktig måte. Det står helt sikkert i kontakten din.Anonymous poster hash: 63e2e...70f
Kamikatze Skrevet 2. mars 2015 #3 Skrevet 2. mars 2015 Send den rekommandert i posten, så teller den fra den dagen den er poststemplet. Det er datoen den sendes som teller, ikke når den leses. Arbeidsgiver kan velge å se bort fra e-post og sms. Men når mailen er lest, gjør denne seg bare vanskelig ved ikke å godta den. Men om du seinere skulle ombestemme deg, er formkravet slik at den ikke teller om den ikke er på datert og signert papir.
tingeling Skrevet 2. mars 2015 #4 Skrevet 2. mars 2015 Dette høres merkelig ut. E-post er like godt som brev i de fleste tilfeller i arbeidslivet. Jeg er enig i at en oppsigelse skal være skriftlig, men det var den i ditt tilfelle. At hun ikke har lest den er ikke ditt problem. Hvor viktig er det for deg å slutte raskt? Hvis du må slutte når du hadde tenkt å slutte ( dvs iht den opprinnelige oppsigelsen din) og referanser ikke er veldig viktig, så ville jeg stått på mitt. Men min erfaring tilsier at denne type sjefer kan bli svært vanskelige, selv om de tar feil, så hvis det ikke er umulig for deg ville jeg gjort gode miner i slett spill; gitt henne et signert brev i hånden og jobbet ut oppsigelsestiden.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2015 #5 Skrevet 2. mars 2015 Hvis du leverer en skiftlig oppsigelse neste uke, så blir du "fri" fra 1. juli. Anonymous poster hash: 969e7...d3d
Tvist Skrevet 2. mars 2015 #6 Skrevet 2. mars 2015 Jeg har levert oppsigelse på e-post. Ringte i etterkant og snakket med dem.
Gjest Blondie65 Skrevet 2. mars 2015 #7 Skrevet 2. mars 2015 Jeg foreslår at sjefen din viser deg noen lovparagrafer der det står svart på hvitt at e-post ikke er gyldig som skriftlig oppsigelse. Mottok du noen form for fraværsmelding som på noen som helst måte indikerte at e-posten ikke ville bli lest i tide? Ellers er det et godt poeng at man kanskje må svelge noen kameler for gode referanser.
Baktusen Skrevet 2. mars 2015 Forfatter #8 Skrevet 2. mars 2015 Jeg foreslår at sjefen din viser deg noen lovparagrafer der det står svart på hvitt at e-post ikke er gyldig som skriftlig oppsigelse. Mottok du noen form for fraværsmelding som på noen som helst måte indikerte at e-posten ikke ville bli lest i tide? Ellers er det et godt poeng at man kanskje må svelge noen kameler for gode referanser. Ja. Jeg var på jobb helgen før, og sendte eposten til henne noen dager etter jobbhelgen. Fikk (automatisk) tilbakemelding om at hun var borte. Men er det ikke slik at det er datoen hvor oppsigelsen sendes som er gyldig? Og ikke når hun leser den? Om jeg hadde levert den på kontoret, eller i posthylla hennes, så hadde hun ikke lest den før etter ferien uansett..
Serafina. Skrevet 2. mars 2015 #9 Skrevet 2. mars 2015 Oppsigelse via e-post er skriftlig og fullgod oppsigelse. Jeg har aldri erfart noe annet. Det som er viktig er at du leverte den innen utgangen av februar, ikke at sjefen har lest den. Det er overhodet ikke rimelig at man ikke kan levere oppsigelse fordi sjefen er på ferie og ikke får lest den. 1
Serafina. Skrevet 2. mars 2015 #10 Skrevet 2. mars 2015 Men er det ikke slik at det er datoen hvor oppsigelsen sendes som er gyldig? Og ikke når hun leser den? Om jeg hadde levert den på kontoret, eller i posthylla hennes, så hadde hun ikke lest den før etter ferien uansett.. Dette er det jeg mener også. Du har levert skriftlig oppsigelse innen en gitt dato og det gjelder.
Snurri Skrevet 2. mars 2015 #11 Skrevet 2. mars 2015 Du har levert skriftlig oppsigelse, og datoen på eposten gjelder som den datoen det ble sendt. "Dersom arbeidstaker sier opp gjelder ingen spesielle formkrav, bortsett fra at oppsigelsen skal være skriftlig. Vi anbefaler likevel at oppsigelsen leveres personlig eller sendes rekommandert, for å unngå tvil eller uenighet om arbeidstaker faktisk har sagt opp, og eventuelt når oppsigelsen skjedde." http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78229
Gjest Blondie65 Skrevet 2. mars 2015 #12 Skrevet 2. mars 2015 Ja. Jeg var på jobb helgen før, og sendte eposten til henne noen dager etter jobbhelgen. Fikk (automatisk) tilbakemelding om at hun var borte. Men er det ikke slik at det er datoen hvor oppsigelsen sendes som er gyldig? Og ikke når hun leser den? Om jeg hadde levert den på kontoret, eller i posthylla hennes, så hadde hun ikke lest den før etter ferien uansett.. Formkravet til skriftlig oppsigelse gjelder begge veier. Formkravet om oppsigelse levert som sporet sending og der oppsigelsestiden løper fra den er mottatt hos mottaker gjelder når arbeidsgiver sier opp. Det er ingen slike formkrav - utover at den skal være skriftlig - når arbeidstaker sier opp. Du har derfor helt rett i at den gjelder fra tidspunktet du har satt i e-posten eller fra dagen du sendte den, dog fra første hele måned hvis ikke annet er avtalt i din kontrakt. Hvis din leder velger å gjøre seg utilgjengelig på denne måten må vedkommende ha en annonsert stedfortreder slik at du kan levere til vedkommende i stedet. Jeg tenker likevel at det er din oppgave å gjøre din leder oppmerksom på at det er en oppsigelse på vei når du får fraværsmelding. Tross alt er det du som taper mest på at oppsigelsestidspunktet ikke blir akseptert. Men skriftlighetsprinsippet har du opprettholdt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå