Gå til innhold

Barn - sjalu på mobilen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste litt på nett nå at barn kan bli sjalu på mobilen og nettbrett dersom foreldrene bruker den mye når barna er våkne.

Har dere merket det? Kan det at man sitter med mobilen mens man leker med barna og ser på barn tv resultere i ekstra vrange barn som ikke hører på foreldrene sine?

Anonymous poster hash: 83567...d65

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har heldigvis ikke så mye erfaring med det. Men det høres jo egentlig ganske logisk ut. Hvis barna ikke hører på foreldrene sine, så er det kanskje fordi foreldrene ikke hører på barna sine pga at de er opptatt med mobil/tv.

Jeg merker det selv på selskaper ala firmafester og familieselskaper. Flere og flere sitter i sin egen verden med nesa nedi mobilen. Eneste øyeblikket de "nesten er her" er når de skal ta bilder av maten sin og dele på instagram eller lignende, eller skrive på facebook hvor kjekt de har det. Det inviterer ikke så mye til samspill. JEG kvir meg ihvertfall til å innlede en samtale med noen jeg nesten må riste i (eller sende snap/fb-melding til) for å få kontakt med.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja! Både jeg og særlig mannen er litt dør delt med mobilbruken og jeg tar meg i det stadig. Jobber med å bevisstgjøre oss på hvor mye tid den stjeler og å ikke ha den oppe i tide og utide. Og vi merker godt på vår 2,5-åring at han blir vrang og kjefter når vi ikke hører/ser ham eller er helt med i det vi egentlig holder på med. Men han er da flink å si "ikke telefon" og da gjemmes den langt bort av oss voksne.

Anonymous poster hash: 0c253...80d

Gjest tsejG
Skrevet

Joa, klart det, vil man legge til rette for barn som vokser opp til å bli vandrende zombier der mobilen er oppunder nesa 24/7, er det jo bare å holde på... Barn lærer av sine foreldre, og det er både på godt og vondt.

Jeg tror alle småbarnsforeldre hadde hatt godt av å logge av, ikke bare en time eller to i uka, men helt og holdent, og heller ta med poden ut og klatre i trærne i stedet!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har et barn på 3, ingen barneapper eller noe så han synes ikke noe spesielt om den egentlig.

Anonymous poster hash: 10596...e2f
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt at det skal være nødvendig å småtitte på mobilen mens ungene er våkne. Da er det mye bedre å ta en skikkelig pause og være sammen med ungene etterpå. Den som har småbarn i barnehagen om dagen, synes jeg kan la mobilen være til ungene legger seg. Det er som regel bare et par timer i våken tilstand og dermed masse mobiltid etterpå.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS, det er klart at barn ser på hva foreldrene GJØR, og ikke så mye på hva dem sier. Hvis jeg som far hadde sittet med mobilen å trykket, mens barnet ikke fikk lov å bruke den, da hadde jeg ikke vært et godt eksempel.

Anonymous poster hash: 4ea04...31e
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt at det skal være nødvendig å småtitte på mobilen mens ungene er våkne. Da er det mye bedre å ta en skikkelig pause og være sammen med ungene etterpå. Den som har småbarn i barnehagen om dagen, synes jeg kan la mobilen være til ungene legger seg. Det er som regel bare et par timer i våken tilstand og dermed masse mobiltid etterpå.

Støtter denne! Det er sånn vi gjør det i huset for å få glade og fornøyde barn som ser at foreldrene LEVER det de faktisk sier.

Anonymous poster hash: 4ea04...31e

Skrevet

Kunne ikke falt meg inn å sitte med nesa ned i mobilen/iPad`en når barnet mitt sitter sammen med meg. Nettbrett og mobil taes ikke frem før barnet har lagt seg.

Mulig jeg tilhører en annen rase, men jeg synes fikling med mobiltelefoner er grusomt usosialt!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kunne ikke falt meg inn å sitte med nesa ned i mobilen/iPad`en når barnet mitt sitter sammen med meg. Nettbrett og mobil taes ikke frem før barnet har lagt seg.

Mulig jeg tilhører en annen rase, men jeg synes fikling med mobiltelefoner er grusomt usosialt!

Så du leser heller ikke aviser foran barna dine? Før i tiden satt jo foreldre med nesa i avisen. Idag er det telefon. Barn tåler faktisk å ikke ha oppmerksomhet 24/7.

Endret av kjøttkaker
Skrevet

Så du leser heller ikke aviser foran barna dine? Før i tiden satt jo foreldre med nesa i avisen. Idag er det telefon. Barn tåler faktisk å ikke ha oppmerksomhet 24/7.

Det er vel en liten forskjell her. Avisen leste man ofte på et bestemt tid på dagen, enten til morgenkaffen eller etter middag. Det var en bestemt halvtime på dagen, det tåler barn og det ble de vant med. Hadde man innført det samme med mobil, så hadde det vært helt greit. Ulempen er at mobil kan man sitte i jevnt og trutt over hele dagen, det er da det blir et problem.

• Liker 1
Skrevet

Det er vel en liten forskjell her. Avisen leste man ofte på et bestemt tid på dagen, enten til morgenkaffen eller etter middag. Det var en bestemt halvtime på dagen, det tåler barn og det ble de vant med. Hadde man innført det samme med mobil, så hadde det vært helt greit. Ulempen er at mobil kan man sitte i jevnt og trutt over hele dagen, det er da det blir et problem.

Det fins en mellomting, enig i det. Men mange foreldre virker å tro at barn tar skade av at noen ikke underholder de hele tiden. Jeg mener det er stikk motsatt. De barna som får oppmerksomhet støtt og stadig får sydd puter under arma, blir bortskjemte og klarer ikke leke alene. De blir også ufyselige å ha med og gjøre i skolesammenheng.

• Liker 1
Skrevet

Når barnet er i barnehage hver dag fra 7.30-16.00 (noen ganger mer) synes jeg det er helt ok å bruke tid på barnet mitt

MÅ man a) sitte med mobil/nettbrett eller b) lese avis??

Vi gjør faktisk andre ting som IKKE handler om å skape et egoistisk barn, men et barn som lærer seg å hjelpe til og delta i familiens gjøremål. Vi setter på klesvask sammen, barnet hjelper til med å skrelle gulrot til middagen eller hjelper til med pannekakesteking. Vi drar og handler, eller bader/dusjer, sparker fotball for å nevne noe. Særlig mye rekker man ikke før det er kveldsstell, mat og legging.

• Liker 1
Skrevet

Når barnet er i barnehage hver dag fra 7.30-16.00 (noen ganger mer) synes jeg det er helt ok å bruke tid på barnet mitt

MÅ man a) sitte med mobil/nettbrett eller b) lese avis??

Vi gjør faktisk andre ting som IKKE handler om å skape et egoistisk barn, men et barn som lærer seg å hjelpe til og delta i familiens gjøremål. Vi setter på klesvask sammen, barnet hjelper til med å skrelle gulrot til middagen eller hjelper til med pannekakesteking. Vi drar og handler, eller bader/dusjer, sparker fotball for å nevne noe. Særlig mye rekker man ikke før det er kveldsstell, mat og legging.

Nei, det var bare en forenkling av virkeligheten. Og dette var ikke myntet personlig til deg, jeg aner ikke hvordan du oppdrar barnet ditt, og det har jeg strengt tatt ikke noe med heller. Det jeg skrev var kanskje ment som et lite stikk til de som er livredde for at barna skal gjøre noe som helst på egenhånd, og som i stor grad oppdrar barna sine i type "curlinggenerasjon"-stil. Så ikke ta det jeg skrev personlig :)

Skrevet

Nei, det var bare en forenkling av virkeligheten. Og dette var ikke myntet personlig til deg, jeg aner ikke hvordan du oppdrar barnet ditt, og det har jeg strengt tatt ikke noe med heller. Det jeg skrev var kanskje ment som et lite stikk til de som er livredde for at barna skal gjøre noe som helst på egenhånd, og som i stor grad oppdrar barna sine i type "curlinggenerasjon"-stil. Så ikke ta det jeg skrev personlig :)

Okay :)

Liker ikke "curling-versjonen" jeg heller. Snakk om å gjøre barna en bjørnetjeneste.

Skrevet

Jeg sitter ofte litt med mobilen når vi ser på barneTV sammen. Da sitter han i fanget mitt, og jeg leser litt, men jeg er likevel tilstede. Sitter for det første ikke og nistirrer på mobilen under hele barneTV, så jeg og min sønn prater ofte om det vi ser på TV, og vi synger gjerne introsangene sammen. Dessuten, hvis jeg sitter med mobilen samtidig som han for eksempel leker, så legger jeg den bort med en gang han evt. henvender seg til meg, slik at han ikke skal føle at mobilen går foran han. Men jeg er også nøye på å ikke sitte med den hele ettermiddagen. Det blir litt, men jeg er mer tilstede uten den enn med på ettermiddagene.

Jeg tror problemet oppstår når man sier "vent litt, mamma skal bare...", eller man rett og slett ikke oppfatter at ungen prøver å søke kontakt. Eller enda verre, at man aldri gidder oppsøke kontakt med barnet selv, fordi telefonen er mer spennende.

Skrevet

Altså barna skal ikke ha 100% oppmerksomhet hele tiden. Vi er ikke sånn som vasker klær sammen, støvsuger gulvet sammen, tømmer oppvaskemaskinen sammen, går på do sammen, lager mat sammen og absolutt alt sammen hele tiden fra vi kommer hjem til barna legger seg. Da tror jeg barna hadde fått litt klaustrofobi også :D Men de får alltid kontakt uten å måtte mase, og når vi gjør noe sammen (f.eks. går tur, leker, spiser mat, leser, snakker sammen), så gjør vi noe sammen. Da sitter vi ikke med nesa i mobilen. Det sparer vi til vi er ferdig med å gjøre noe sammen (for vi må ikke gjøre noe sammen hele tiden). Selvsagt er det ikke noe bedre når 5 stk sitter rundt middagsbordet og snakker sammen, unntatt far i huset som gjemmer seg bak en avis. Det synes jeg er samme greien, og at man melder seg ut på samme måte som når man gjemmer seg bak en mobil.

• Liker 1
Skrevet

Altså barna skal ikke ha 100% oppmerksomhet hele tiden. Vi er ikke sånn som vasker klær sammen, støvsuger gulvet sammen, tømmer oppvaskemaskinen sammen, går på do sammen, lager mat sammen og absolutt alt sammen hele tiden fra vi kommer hjem til barna legger seg. Da tror jeg barna hadde fått litt klaustrofobi også :D Men de får alltid kontakt uten å måtte mase, og når vi gjør noe sammen (f.eks. går tur, leker, spiser mat, leser, snakker sammen), så gjør vi noe sammen. Da sitter vi ikke med nesa i mobilen. Det sparer vi til vi er ferdig med å gjøre noe sammen (for vi må ikke gjøre noe sammen hele tiden). Selvsagt er det ikke noe bedre når 5 stk sitter rundt middagsbordet og snakker sammen, unntatt far i huset som gjemmer seg bak en avis. Det synes jeg er samme greien, og at man melder seg ut på samme måte som når man gjemmer seg bak en mobil.

Ja, enig med deg.

Her har ingen mobilen, avis eller annet ved matbordet, når vi sitter på gulvet og leker sammen, når vi går tur etc. etc. Da er vi jo sammen, og det er viktig at barna føler de får foreldrenes fulle oppmerksomhet. Dessuten, hvem vil tenke tilbake på barnas oppvekst, og nesten ikke huske den fordi de har vært mer opptatt av mobilen enn av dem? Av og til så sitter jeg bare og observerer treåringens selvstendige lek. Selv det er noe jeg ikke vil være foruten, for det er veldig artig å se hvordan han bruker fantasien sin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...