Gå til innhold

Far får reise på firmatur..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min samboer jobber i samme firma. I april skal vi på firmatur til Oslo. Fra tidlig fredag til sent søndag. Han får reise da vi ikke fikk barnevakt til vårt felles barn. Så jeg blir hjemme, noe som er helt greit.

Det jeg ikke syns er greit, er at vi har hans to barn fra ett tidligere forhold denne uken. Jeg har spurt han mange ganger om han ikke skal spørre moren til barna om å bytte helg, men han svarer ikke. I går sa han: De to største (8og13) greier jo seg selv, så de kan jo bare være hjemme hos deg.

Jeg syns dette er urettferdig. Han får reise på firmatur, mens jeg blir hjemme med tre barn hele helgen. I tillegg så får jeg ikke "fri" på kveldene heller da de største barna pleier å være oppe litt utover kvelden på helg.

Jeg sa ifra at dette ikke var tema og at det er urettferdig og at han enten bør ordne med byttehelg, eller være hjemme han også.

Hva mener der?

Anonymous poster hash: e9a88...aca
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre de eldste barna er unormalt krevende, ville jeg latt det fare og ønsket ham god tur.

Så har du litt til gode til en senere anledning der det kanskje ikke passer så bra for ham at du reiser. Litt sånn "Denne gang deg, neste gang meg".

Synes det er viktig å være litt rause med hverandre i et forhold. En helg uten så mye alenetid er til å leve med (hadde vært noe annet hvis det var snakk om en uke, eller at han får viljen sin hele tiden)

Anonymous poster hash: 66bff...cd6
  • Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke at dere kjerringer ikke klarer å finne dere barneløse mannfolk. Nok av sånne stemortråder her.

Anonymous poster hash: a0881...7a2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du visste at han hadde barn da du innledet et forhold til ham, flyttet sammen og fikk barn med ham.

De barna er også ditt barns søsken...

Jeg syns du er en megastor egoistisk bitch hvis ikke hans barn kan være hos deg og være sammen med søskenet sitt hvis de vil det.

Det er ikke så mye jobb at du ikke fikser det.

Bruk heller tiden fornuftig og gjør noe hyggelig sammen slik at dere kanskje får et nærmere forhold til hverandre. Virker som dere trenger det...!

Anonymous poster hash: 43541...d23

• Liker 6
Skrevet

Tja.. Er dere en familie så er dere det, uansett hvor mange barn det totalt er. Så når dere ble enige om at du blir hjemme, og ikke han så burde du være forberedt på at du skulle ha alle, dvs. at det var den forutsetningen som burde vært lagt til grunn når dere avtalte hvem som skulle være hjemme (for dere diskuterte vel det og ble enige).

Med det sagt så synes jeg absolutt at mannen din kunne prøvd å få byttet helg med eksen, evt. ordne barnevakt til de to eldste, men hvis det ikke gikk i orden selv om han prøvde, er det ditt problem siden du sa ja til å være hjemme og at han kunne dra.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som far ville jeg nok også blitt utrolig skuffet hvis min nye partner helt opplagt ikke hadde interesse av å stille opp for mine barn.

Anonymous poster hash: 43541...d23

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Far har vel samvær for å være med barna sine? Syns helt klart han skal be mor om å bytte helg!

Anonymous poster hash: 97b3f...2b5

• Liker 15
Skrevet

Far har vel samvær for å være med barna sine? Syns helt klart han skal be mor om å bytte helg!

Anonymous poster hash: 97b3f...2b5

Så alle som har en 50/50 deling el. kan aldri gjøre noe uten barna den uken de har de? De fleste gjør nok stort sett ting med barna når de har de, men når det kommer eksterne ting som skjer en gang av og til synes jeg ikke at en forelder skal få dårlig samvittighet hvis de velger barnevakt.

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor ble dere ikke enig om dette da dere tok avgjørelsen på hvem som skulle få dra på denne turen?

Om du ikke vil passe barna til din mann så må du si det til ham, at han får holde seg hjemme og du nekter ham å dra. God stemning av slikt.

Du kan ta kontakt med moren selv og høre om å bytte helg.

Alternativt så ser til du alle tre barna ,slik en voksen person som har valgt å gå i forhold med en som har barn fra før av bør gjøre. Du kan jo ta deg en helgetur med venner en annen helg, så har han barna den helgen.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer litt an på hvilket forhold du har til de barna, om de er travle å ha i hus (ikke hører etter etc) og hvor lenge dere har vært sammen. En 8-åring greier seg ikke alene i hus, han/hun er avhengig av en voksen. Jeg tenker at ettersom dere allerede har et barn i hus som du må ta deg av så gjør det ikke så med et par ekstra barn. For du får jo ikke så mye fritid/alenetid likevel. Finn på noe kjekt sammen.

Jeg var alene i vinterferien med ungene til samboeren fordi han var på jobb (på dagtid). De er 12/13 år og greier seg selv, men de liker ikke å være alene hjemme. De er langtfra de enkleste ungene og de første dagene satt de på internett hele dagen. Dvs at de ikke gjorde andre ting de ble bedt om og kom bare løpende til mat. Da vi begrenset internett/tv tilgangen uti uka ble ting helt annerledes. Plutselig hadde de tid til å prate, hjelpe til, finne på ting. Hvis jeg hadde kommet opp i samme situasjon som deg hadde jeg nok sagt nei, både fordi ungene har vært vanskelig til tider, og fordi jeg ikke har andre barn å være hjemme med. (men hadde det jo vært en firmatur så hadde vi jo begge kunne reist da, men situasjonen er annerledes enn din)

Ta helgen du. Hvis det ikke fungerer så vet du hva du skal svare neste gang spørsmålet kommer opp :-)

Anonymous poster hash: 0c347...0a7
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja.. Er dere en familie så er dere det, uansett hvor mange barn det totalt er. Så når dere ble enige om at du blir hjemme, og ikke han så burde du være forberedt på at du skulle ha alle, dvs. at det var den forutsetningen som burde vært lagt til grunn når dere avtalte hvem som skulle være hjemme (for dere diskuterte vel det og ble enige).

Med det sagt så synes jeg absolutt at mannen din kunne prøvd å få byttet helg med eksen, evt. ordne barnevakt til de to eldste, men hvis det ikke gikk i orden selv om han prøvde, er det ditt problem siden du sa ja til å være hjemme og at han kunne dra.

Hadde han ikke fått til å bytte helg, så hadde det vert noe helt annet.. Men han gidder ikke spørre moren en gang. Hvorfor skal barna ha samvær hos pappa dersom pappa ikke skal være der????

• Liker 6
Skrevet

Hvor dumme er folk egentlig? Når du skaffer deg partner med barn fra før så er de dine også. Du har et ansvar!

AnonymBruker
Skrevet

Hva om det var omvendt, at han ikke vil passe ditt barn mens du var på jobbtur?

Jeg syns at i et godt forhold er man rause mot hverandre frem og tilbake. Jeg hadde gjort det, om ikke annet, for partner. Med mindre det var veldig spesielle ting involvert. Hadde da forventet noe raushet tilbake i situasjoner som kunne bli litt vanskelige for meg.

Anonymous poster hash: e2454...6cc
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor dumme er folk egentlig? Når du skaffer deg partner med barn fra før så er de dine også. Du har et ansvar!

Ikke rart det er vanskelig å forholde seg til mødre når de i det ene øyeblikket sier at stemor må ha ansvar for stebarna, mens de i neste øyeblikk sier at stemødre ikke trenger å forholde seg til stebarna, de har en mor! Vi tar det som passer for mor... Men det er ikke sikkert du har barn engang?

• Liker 12
Skrevet

Hadde han ikke fått til å bytte helg, så hadde det vert noe helt annet.. Men han gidder ikke spørre moren en gang. Hvorfor skal barna ha samvær hos pappa dersom pappa ikke skal være der????

De har også et søsken der og en stemor, ikke bare far de har samvær med, men en familie!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det, flere ganger når han har vert borte på jobb. I feriene så er jeg ofte hjemme med barna.

Men.. En 2åring kontra en 10 åring har jo forskjellig leggetid. Hadde jeg kun hatt toåringen så hadde jo hun lagt seg klokken sju, mens de andre er oppe til ti-elve. . Hva om jeg planlegger å ta med toåringen å besøke en venninne noen dager for eksempel? Skal barna greie seg selv da, som han sier?

Det er feil at han skal få reise på firmatur, mens jeg må sitte hjemme med helgekaos og respektløse barn som ikke er mine hele helgen, syns jeg..

I og med at jeg aldri har blitt spurt engang så syns jeg dette er urettferdig.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke rart det er vanskelig å forholde seg til mødre når de i det ene øyeblikket sier at stemor må ha ansvar for stebarna, mens de i neste øyeblikk sier at stemødre ikke trenger å forholde seg til stebarna, de har en mor! Vi tar det som passer for mor... Men det er ikke sikkert du har barn engang?

Enig.. Når det er snakk om ikke vill blande seg, så er det feil. Når det er snakk om å blande seg så er det feil.. Bare det er til mors fordel

• Liker 6
Skrevet

Har bare skumlest, men er det sånn at ditt hjem også er barnas hjem 50% av tiden, og dere er en familie, er det naturlig at du har barna om de ønsker å være der. Hadde vært en grusom følelse og måtte reise fra eget hjem fordi steforelder ikke ønsker ansvaret når den biologiske forelderen er borte en dag eller to. Så mitt tips er å se det fra barna sitt perspektiv. Ikke om du burde få fri fra dem eller ikke. Om det er helt unaturlig for deg å være en foresatt for hans barn, bør dere sette dere ned å diskutere og komme frem til hva slags rolle du har for dem og hvilken plass de har i deres hjem. Unger plukker så fort opp denne type energi og dere bør derfor ikke komme i slike situasjoner. Så avklar rollene deres. Ikke ment å virke sint og formanende, men som barn fra et delt hjem kjente jeg godt igjen den følelsen som hans unger fort kan føle nå. Han overlater jo bare sine 3 unger til kvinnen han deler livet og hjemmet sitt med.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Endret av galmamma
AnonymBruker
Skrevet

Har bare skumlest, men er det sånn at ditt hjem også er barnas hjem 50% av tiden, og dere er en familie, er det naturlig at du har barna om de ønsker å være der. Hadde vært en grusom følelse og måtte reise fra eget hjem fordi steforelder ikke ønsker ansvaret når den biologiske forelderen er borte en dag eller to. Så mitt tips er å se det fra barna sitt perspektiv. Ikke om du burde få fri fra dem eller ikke. Om det er helt unaturlig for deg å være en foresatt for hans barn, bør dere sette dere ned å diskutere og komme frem til hva slags rolle du har for dem og hvilken plass de har i deres hjem. Unger plukker så fort opp denne type energi og dere bør derfor ikke komme i slike situasjoner. Så avklar rollene deres. Ikke ment å virke sint og formanende, men som barn fra et delt hjem kjente jeg godt igjen den følelsen som hans unger fort kan føle nå. Han overlater jo bare sine 3 unger til kvinnen han deler livet og hjemmet sitt med.

Men hvorfor kan ikke far spørre mor om helgebytte? Moren gjør dette stadig vekk når hun skal noe. Da får jo barna være sammen med foreldrene sine, slik det burde være.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...