Gå til innhold

Katt med "tvangstanker"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har en sterilisert jentepus på 11 år. Det siste året har vi lagt merke til at hun i perioder vasker seg så mye at hun mister hår i flekker, vi dro såklart til dyrlegen, og kom frem til at det ikke kan være noe sånt som for høyt stoffskifte, da hun slikker det av, og at det ikke faller av, av seg selv.

Vi tok så en kur for å få bort alt av evt. parasitter som kunne gjøre at hun klødde, og byttet til nye matleverandører. Dette fungerte ikke, hun slikker fortsatt av seg pelsen, flekkvis. Ved å følge med på henne tror vi hun gjør dette pga. en hannkatt som kommer i perioder, og det er i disse periodene hun vasker seg ekstra mye, når han er borte begynner pelsen å gro tilbake.

Vi tror ikke han er kastrert, for han hyler etter pusen vår, slik som hannkatter pleier å gjøre når de skal parre seg. Hva skal vi gjøre for at denne hannkatten skal slutte å komme? Vi prøver å jage han bort med streng stemme når vi ser han, men han fortsetter å komme tilbake.. og katten fortsetter å vaske.

Takk på forhånd! :) (Og please, alle sammen kastrer eller steriliser kattene deres!!)

Anonymous poster hash: 3f5bd...dc0
Videoannonse
Annonse
Gjest Pheel
Skrevet (endret)

Hva har dette med tvangstanker eller hannkanten å gjøre?

Er det kun bestemte områder hun vasker seg på, ville jeg antatt at hun har smerter der.

Sjekket veterinæren tennene hennes? Vond munn kan og være årsaken til overdreven slikking.

Endret av Pheel
  • Liker 1
Skrevet

Ja, kan godt være at hun vasker seg på grunn av stress (vil jeg tro) pga den andre katten. Tror du katten har en eier? Evt høre litt rundt med naboer hvem som eier ham og høre om de kan kastrere ham, av hensyn til katten selv og alle andre katter i nabolaget.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva har dette med tvangstanker eller hannkanten å gjøre?

Er det kun bestemte områder hun vasker seg på, ville jeg antatt at hun har smerter der.

Sjekket veterinæren tennene hennes? Vond munn kan og være årsaken til overdreven slikking.

Fordi hun kun slikker seg når hannkatten er der, og hun gjør det som en slags tvangstanke, som om hun MÅ vaske seg. Kan også sjekke munnen hennes hos veterinær, men tenker kanskje veterinæren kanskje ville gjort det av seg selv forrige gang vi var der, om dette var veldig sannsynlig.

Ja, kan godt være at hun vasker seg på grunn av stress (vil jeg tro) pga den andre katten. Tror du katten har en eier? Evt høre litt rundt med naboer hvem som eier ham og høre om de kan kastrere ham, av hensyn til katten selv og alle andre katter i nabolaget.

Takk for tips! Skal fortsette å høre litt rundt hos naboene, men til nå virker det som ingen vet hvor han kommer fra. I sommer tok vi kontakt med de som tar seg av hjemløse katter her hvor vi bor, da han hadde havnet i slosskamp, og hadde åpne sår, men ikke vil gå i fra huset vårt, men heller ikke bli tatt på. Så ble han plutselig borte igjen, og kom tilbake uten sår, så er vanskelig å si om han har en eier eller ikke.

Anonymous poster hash: 8aea6...a68

Skrevet

Kan hun ha eksem? Allergi? Har dere sjekket huden der hun slikker av seg pelsen? Munnen, som nevnt? Jeg ville sjekket litt mer og grundigere hos dyrlegen før jeg konkluderte med "tvangstanker", det er synd hvis hun har en fysisk lidelse som ikke blir oppdaget.

Ellers ville jeg kanskje tatt på henne en "lampeskjerm" de gangene han er der, for å forhindre henne i å slikke seg og forhåpentligvis bryte uvanen. Går det an å distrahere henne med noe annet? Leke, kos eller mat?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...