Gå til innhold

interressert i språk.....

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Eller du kan bli forsker / jobbe med språksammenligning, språkhistorie, dialekter, språk og data (større og større felt) alt fra runer til slang. Veldig gøy men få jobber dessverre.

Det man bevilger mest penger til i dag på universitetene i norge, er norsk som andrespråk (forske på hvordan innvandrere lærer seg norsk) og sosiolingvistikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste som tar språkfag på universitetet ender opp som lærere.

Lurt å tenke litt konkret på hva slags jobber en utdannelse kan gi. Det er altfor mange som brenner seg på å ta en kjempeinteressant utdannelse som egentlig ikke gir annet enn studielån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Jeg holder på med en doktorgrad i språkvitenskap, men kan skrive under på at det er veldig vanskelig å finne relevante jobber i ettertid.

Relevant for meg personlig, er for eksempel jobber som foreleser på universitetene, forsker tilknyttet ulike typer forskningsprosjekter, innenfor softwareutvikling osv.

Jeg vet flere med doktorgrad som er blitt gående arbeidsledig i en tid etter endt utdanning, rett og slett fordi det ikke finnes relevante jobber.

Så du bør i alle fall kombinere språk med noe som gjør deg attraktiv på jobbmarkedet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med russisk har det ihvertfall vært mange muligheter innen forsvar/sikkerhet og forskning innen historie/samfunnsvitenskap. Jeg tror sikkert språk som kinesisk og japansk kan åpne dører i det private, spesielt hvis du kombinerer språk med samfunnsfag og økonomi.

I FN-systemet er det et krav med språkkompetanse for alle jobber på alle nivå.

Uansett tror jeg det er lurt å kombinere språk med andre, mer "mainstream" fag som arbeidsgivere kjenner nytten av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ethereal

Forsvaret er helst interessert i sine egne; de har egen utdanning i russisk med vekt på temaer som er aktuelle innenfor Forsvaret. Men det er kanskje mulig å få en fot innenfor hvis man for eksempel har studert slike ting som statsvitenskap eller historie i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...