Gå til innhold

Skade i rygg etter knebøy?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For 4 dager siden tok jeg knebøy der jeg hoppet mellom hvert bøy (jumping squats). Plutselig låste korsryggen seg fullstendig, og jeg fikk ilende smerter helt nede på høyre side av korsryggen. Ringte legen, men de frarådet meg å komme fordi de mente det var en strekk som ville gå over etter et par dager. Det er nå 5 dager siden og enda sitter smertene nokså godt i, dog i litt mer moderat mengde. Noen som har en idé om hva dette kan være? Altså, om det mest sannsynelig er en strekk, eller om det muligens kan være noe mer alvorlig?

Hilsen treningsnarkis:)

Anonymous poster hash: cc4f1...e18
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det vil nok gå 2-3 uker før du er okei i ryggen igjen. Det tar lang tid for musklene i ryggen å komme seg. Vil anbefale deg å få hjelp til teknikken etter du er blitt bra igjen

Anonymous poster hash: 6a361...c7d
Skrevet

Kom deg til kiropraktor å få sjekket om eller hva som er galt. Har selv fått ene ryggvirvelen vridd 90 grader med noe tilsvarende strakmark som var for tungt på jobb. Og kompis klarte omtrent det samme bare 45 grader når han kom litt ut av balanse på markløft. Tok meg 8mnd med 1 gang i uka nesten hos kiropraktor før alt var på plass igjen, kompisen 2mnd. Så få det sjekka før du ødelegger mer med å "håpe" at det går forbi og trene videre. Kan være muskler og sener, men det vet du ikke og er ikke verdt å ødelegge helsa på å finne det ut den harde måten.

AnonymBruker
Skrevet

Kom deg til kiropraktor å få sjekket om eller hva som er galt. Har selv fått ene ryggvirvelen vridd 90 grader med noe tilsvarende strakmark som var for tungt på jobb. Og kompis klarte omtrent det samme bare 45 grader når han kom litt ut av balanse på markløft. Tok meg 8mnd med 1 gang i uka nesten hos kiropraktor før alt var på plass igjen, kompisen 2mnd. Så få det sjekka før du ødelegger mer med å "håpe" at det går forbi og trene videre. Kan være muskler og sener, men det vet du ikke og er ikke verdt å ødelegge helsa på å finne det ut den harde måten.

Hvor kraftige smerter fikk du da det skjedde? TS

Skrevet (endret)

Kanskje best å holde seg unna jumping squats når dette er over?

Det høres ut som det holdt seg i korsryggen, og ikke strålte videre nedover. Kan godt være en muskelstrekk. Synes beskrivelsen av hva som skjedde var litt snever. F.eks. kunne du skrevet akkurat når i øvelsen du fikk vondt. Om det var ved landing kan det hende du har skadet en del av virvelen, men om det var på vei opp eller i lufta tror jeg det godt kan være musklene.

NB: Jeg er ikke profesjonell, skriver kun for gøy.

Endret av Eriks
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje best å holde seg unna jumping squats når dette er over?

Det høres ut som det holdt seg i korsryggen, og ikke strålte videre nedover. Kan godt være en muskelstrekk. Synes beskrivelsen av hva som skjedde var litt snever. F.eks. kunne du skrevet akkurat når i øvelsen du fikk vondt. Om det var ved landing kan det hende du har skadet en del av virvelen, men om det var på vei opp eller i lufta tror jeg det godt kan være musklene.

NB: Jeg er ikke profesjonell, skriver kun for gøy.

Egentlig kom ikke smertene med en gang faktisk. Kjente det kanskje såvidt under jumping squats, men gikk rett videre på knebøy, og da ble smerten intens etter ca 6 knebøy. Skjønte ikke helt selv hvor i øvelsen det skjedde, men jeg mistenker at det startet under jumping squats. Tror jeg landet på helen noen ganger, og at det kanskje er grunnen… Vil også tilføre at jeg ikke hadde varmet opp. Altså jeg startet, dum som jeg var, rett på jumping squats.

Skrevet

Hvor kraftige smerter fikk du da det skjedde? TS

For å si det slikt så visste jeg at noe var galt og låste seg etterpå. Så tok det rolig og lot det gå 2 dager for å kjenne litt på hva det var. Og forstod da at dette ikke var muskler eller ribbebein som hadde tatt kvelden. Kompisen skulle bare vente det ut for det var en strekk men jeg sendte han til kiropraktoren min, og var ingen tvil der nei.

Skrevet

Egentlig kom ikke smertene med en gang faktisk. Kjente det kanskje såvidt under jumping squats, men gikk rett videre på knebøy, og da ble smerten intens etter ca 6 knebøy. Skjønte ikke helt selv hvor i øvelsen det skjedde, men jeg mistenker at det startet under jumping squats. Tror jeg landet på helen noen ganger, og at det kanskje er grunnen… Vil også tilføre at jeg ikke hadde varmet opp. Altså jeg startet, dum som jeg var, rett på jumping squats.

Hørres ut som skiveutglidning eller vridd virvel ut fra det du beskriver. Hadde det vært musklatur eller sener hadde du ikke klart noe etterpå omtrent. Har selv trent videre både med knukne ribbebein og litt forskjellig, og hadde ikke tvilt veldig med å komme meg til kiropraktor hadde jeg vært deg, og da med fordel en med eget røntgen apparat. Når jeg hadde min vridning, så så man helt tydlig på røntgen bildet at virvelen var ganske nøyaktig 90 grader vridd i forhold til de andre.

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å se på ett bilde av ryggraden og filosofer litt over hvordan det ville gått med nervene om du vrir en virvel 90 grader...

Kan være falsk isas (Google det), den kan tøyes ut. Gjør det stadig vekk selv.

Anonymous poster hash: a1057...d06

Skrevet

Prøv å se på ett bilde av ryggraden og filosofer litt over hvordan det ville gått med nervene om du vrir en virvel 90 grader...

Kan være falsk isas (Google det), den kan tøyes ut. Gjør det stadig vekk selv.

Anonymous poster hash: a1057...d06

Det går helt fint, kan ikke så mye om rygg og marg og slikt. Men forstod det på kiropraktoren at det ikke var noe problem og ikke noe stress i forhold til varige men, ihvertfall ikke så lenge jeg ikke belastet noe veldig før han fikk det tilbake. Forstod selv ikke at det gikk ann uten å ødelegge rygg marg eller ryke eller no. Men han tok det ihvertfall veldig nonchelant, men fader for en kjip periode og lang prosess å få jobbet virvelen tilbake i rette posisjon. Så tar alle forholdsregler for å slippe noe slikt igjen, og ikke sikker man er like "heldig" neste gang. Sku likt å hatt en kopi av bildet skal jeg innrømme, men var før man begynte å ta bilder av alt som skjer med mobilen desverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...