Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Scenario:

Et par på 23 år har kroner 50.000,- hver i egenkapital. Nå tenker dem å kjøpe leilighet sammen og har dermed 100.000,- totalt i egenkapital.

Dem er begge studenter, men har hver sin deltidsjobb ved siden av. De har til sammen utbetalt drøyt 20.000,- i måneden.

Alene får dem knapt noe i lån hos banken som følge av en relativt liten egenkapital og en relativt liten inntekt.

Derfor ber dem en av deres fedre eller mødre stille som kausjonist og medlåntaker. Den ene faren stiller som kausjonist og medlåntaker.

Nå kan de plutselig låne 2,7 millioner kroner.

Tanker? Er dette lurt? Tenk hvis det skulle skje drastiske endringer i boligmarkedet, som for eksempel et kraftig boligprisfall ig rentehopp? Hmm...

Anonymous poster hash: 7a16e...859

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Kan "dem" plutselig det med 20.000 i nettoinntekt eller er dette noe de innbiller seg? For det er ikke mulig å betjene et lån med den inntekten, så hvis banken har gått med på dette har de - etter min mening - ikke overholdt frarådingsplikten sin.

AnonymBruker
Skrevet

Risikoen her faller på medlåntaker og kausjonist. Banken har således ingen frarådningsplikt så lenge medlåntaker har økonomisk evne til å bære lånet.

Om det er en god deal for dere avhenger av det framtidige boligmarkedet, samt om dere er i stand til å betjene rentene på lånet samt andre kostnader med å eie bolig og hvor lenge det er til dere vil være i full jobb. Og vil deres framtidige inntekt være stor nok?

Anonymous poster hash: b14d6...e9c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som galskap. 20.000 utbetalt er på ingen måte nok til å administrere et lån på 2,7 mill (jeg forutsetter at faren ikke har planer om å være med på å betale på boliglånet hver måned)

Anonymous poster hash: cbf23...0a2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Det kan hende paret har litt mer totalt utbetalt i måneden, men neppe mye mer.

Jeg er bare litt nysgjerrig på et vennepar sine vurderinger rundt dette. :)

Anonymous poster hash: 7a16e...859
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hvor sikre man er på studieprogresjon samt jobb og inntekt etter studiene. Er det overveiende sannsynlig å få god nok betjeningsevne om en viss tid? I så fall er det bare å kjøre på, så lenge man har avtale med medlåntaker om økonomisk støtte underveis. Alle vettuge prognoser tilsier at boligprisene bare kommer til å stige, og verdensøkonomien viser at rentene kommer til å holde seg lave en temmelig god stund til, så i overskuelig fremtid blir det ikke verken billigere eller lettere å kjøpe bolig. Ingen grunn til å vente om man ikke må.

Anonymous poster hash: 882af...4d5
  • Liker 1
Skrevet

Hvordan tenker paret å betjene et så høyt lån, samt strøm, kommunale utgifter, tv/internett, evt. nødvendig vedlikehold og levekostnader på 20 000, i måneden? Selv om de har avdragsfrihet og kun betaler renter frem til de er ferdig utdannet og i full jobb ser jeg ikke helt hvordan det skal gå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om de har avdragsfrihet og kun betaler renter så burde det gå. Men de bør være veldig sikre på at de vil få seg jobb raskt etter endt utdannelse, inntekt nok til samlet å betjene lånet inkludert avdrag og samtidig betale alle andre kostnader forbundet med boligen, evt bil, levekostnader og nedbetaling av studielån.

Det bør også tas med i betraktning at rentene kan øke, og de bør regne på at vi vil klare en økning på opptil 8-10 % rente på boliglånet. Hadde det vært meg hadde jeg bundet renten fram til jeg var ferdig utdannet og har fått fast og sikker inntekt, selv om denne kan være noe høyere enn flytende rente. Da vet de nøyaktig hva de har i utgifter, og det vil ikke komme noen stor overraskelse som kan velte hele økonomien for dem, og for medlånetaker/kausjonist.

Et lån på 2,7 millioner vil ha renteutgifter på ca:

#6800 kr i måneden ved 3 % rente

#9050 kr i måneden ved 4 % rente

#11300 kr i måneden ved 5 % rente

#13550 kr i måneden ved 6 % rente

#15800 kr i måneden ved 7 % rente

#18050 kr i måneden ved 8 % rente

Anonymous poster hash: 712c6...917

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...