Gå til innhold

Kommunen søker leieboliger til innvandrere..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser at kommunene søker leiligheter/ hus til innvandrere.

Noen som har erfaringer med slik utleie og kan si noe om det?

Anonymous poster hash: 31c0e...cea
Videoannonse
Annonse
Gjest Evans
Skrevet

Jeg har leid ut til folk fra Finland, Siri Lanka, Malaysia og India - men ikke gjennom kommunen, og alle har vært i fast arbeid. At de har vært i fast arbeid har vært det viktige, ikke hvor de har vært i fra. Men jeg regner vel nesten med at fastarbeid-delen ikke er med her, ettersom det er kommunen som søker boliger for de?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har leid ut til folk fra Finland, Siri Lanka, Malaysia og India - men ikke gjennom kommunen, og alle har vært i fast arbeid. At de har vært i fast arbeid har vært det viktige, ikke hvor de har vært i fra. Men jeg regner vel nesten med at fastarbeid-delen ikke er med her, ettersom det er kommunen som søker boliger for de?

Nei dette er langtidsleie for nyankomne flyktninger,og kan vel gå utifra at flere av de ikke har jobb,iallefall ikke med det første.

Men kommunen er her garantist.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vill ikke leid ut til noen som har kommunen som garantist. Dessuten er det dessverre sånn at nyankomne flyktninger ikke alltid har god boevne heller.

Anonymous poster hash: 89c10...f22
  • Liker 4
Gjest Evans
Skrevet

Nei dette er langtidsleie for nyankomne flyktninger,og kan vel gå utifra at flere av de ikke har jobb,iallefall ikke med det første.

Men kommunen er her garantist.

Ts

Så lenge kommunen er garantist blir det vel det samme som om man leier ut til noen som har NAV som garantist? Tror det er flere som har erfaring med det som du kanskje kan høre med?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner flere som har leid ut med NAV/kommune som garantist, samtlige endte opp med store økonomiske tap. Greit å garantere husleie, men når leieboerne herper boligen til det ugjenkjennelige så er det ingen som har ansvaret. Lykke til med å saksøke folk som ikke eier nåla i veggen..

Anonymous poster hash: 4214f...59a
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

NAV garanterer vel bare for husleie. Men hærverk, bråk om natten, politi på døren med jevne mellom, med mere blir utleieren sitt problem. Dersom leiligheten må totalrenoveres etterpå, så kan du se langt og lenger enn langt etter hjelp fra NAV kommunen eller andre steder. Jeg har ett familie-medlem som ett par ganger prøvde å leie ut en sokkel-leilighet til slike folk. Husleie var vel på 4 000 kroner, men en kvinne som bodde der brukte sikkert det dobbelte bare i elektrisitet hver måned. Alt av panel-ovner og slikt sto for fullt døgnet rundt, selv om sommeren. Når det ble for varmt i leiligheten, satte hun bare opp vinduene til temperaturen innendørs ble levelig igjen. Så man fyrer for kråkene. I tillegg kommer slitasje på leiligheten.

Du kan finne mange lignende historier på internett:

http://www.f-b.no/nyheter/slik-endte-leieforholdet-1.8287421

http://www.budstikka.no/nyheter/leieboer-raserte-leilighet-advarer-mot-a-leie-ut-til-nav-1.5966215

Anonymous poster hash: e3dd6...7ca
AnonymBruker
Skrevet

Kunne helt fint leid ut til folk fra Finland, Malaysia, Sri Lanka eller India, de er veldig sjelden noe trøblete folk.

Hadde derimot aldri takket ja til at leiligheten min kunne leies ut til "en eller annen" som trengte det uten å ha full kontroll på hvem de var.

Anonymous poster hash: 23aaf...e98
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke hatt noe problem med det. Alltid garantert leieboere, regner med at de har lange ventelister.

Anonymous poster hash: 3fc5f...cbf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...