Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

For en uke siden gikk jeg bort til utleier for å si opp leiligheten jeg leier. Jeg var sikker på at jeg hadde 2 måneders oppsigelsestid og var innstilt på å flytte i mai.

Fikk da beskjed om at det ikke gikk og at jeg 1 års leie og kunne ikke si opp før kontrakten automatisk hade løpt ut .

Jeg trodde jeg hadde skrevet under på at leieavtalen var normalt 1 år, men om jeg skulle si opp før den tid så hadde jeg 2 måneders oppsigelsestid.

Jeg sa jeg hadde misforsto og gikk hjem igjen, men jeg var fortsatt litt i tvil. Kunne jeg virkelig ha misforstått såpass.

Nå ser jeg på kontrakten at den er den fyllt ut feil. I venstre marg står det jo "Sett kryss i en av rutene". Utleier har krysset to ruter.

post-88332-0-52375400-1425209386_thumb.j

Så hvordan blir dette da?

Hvem av disse kryssene blir gjeldende?

Når jeg skrev under kontrakten trodde jeg at kontrakten automatisk sies opp etter 1 år, men om jeg ønsker så kan jeg si opp med 2 måneders oppsigelsestid.

Ekkel situasjon å havne i, da utleier er kjempehyggelig og jeg har alltid hatt et godt leieforhold.

Skjønner også at utleier er avhengig av leieinntekten til å nedbetale sitt boliglån.

Men dette medfører at jeg må bo der 2 ekstra måneder, noe som tilsier 19 000 kr ekstra i utgifter for meg. (Fra 1. mai har jeg gratis boplass egentlig, derfor jeg sa opp her)..

Endret av Alvea
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja, her har vel leietaker gjort feil. Leier man ut så får man krysse av riktig.

Anonymous poster hash: 50053...d4c
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dersom kontrakten er ugyldig eller ikke oppfyller kravene, går den over til å bli tidsubestemt. Loven har derimot satt en gitt oppsigelsestid på tre måneder i slike tilfeller. Hvilket betyr at du sier opp nå og betaler frem til 1.juni. Så dere treffer hverandre på halvveien.

Anonymous poster hash: 46c60...e78
  • Liker 7
Skrevet (endret)

Kontrakten er ugyldig, så han kan ikke kreve at du holder deg til datoen.
Men om det er slik som det står ovenfor her at det er 3 mnd oppsigelsestid i de tilfellene så må du jo bo der til kontrakten utløper uansett.
For å være sikker kan du snakke med en fagperson.

Edit:
Merket at jeg hadde tenkt feil. Kontrakten er ugyldig, så du har 3 mnd oppsigelsestid. Det er mer gunstig enn å bo der til den fastsatte datoen.
Hvis du har hatt et greit forhold til utleier så er det bare til å påpeke dette. Er han grei så skjønner han det.

Endret av daemonia
Gjest Eurodice
Skrevet

Tja, her har vel leietaker gjort feil. Leier man ut så får man krysse av riktig.

Du mener vel utleier?

AnonymBruker
Skrevet

Jepp, mener selvsagt utleier. Huff, det gikk litt fort, får skylde på at det er søndag.

AnonymBruker
Skrevet

Men om det er slik som det står ovenfor her at det er 3 mnd oppsigelsestid i de tilfellene så må du jo bo der til kontrakten utløper uansett.

Kontrakten går ut 30/6. Dvs. utleier mener hun skal bo der 4 måneder til, TS mener hun skal bo der 2 måneder til.

Med 3 måneders oppsigelsestid, gitt av loven, betyr det at hun må bo der/betale 3 måneder til. Altså midt imellom deres to ståsted, ikke til kontrakten løper ut.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er uenig med dem over. Det som menes i kontrakten er at A er gjeldene, etter det ene året, er det C som gjelder.

Anonymous poster hash: e334d...396
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kontrakten går ut 30/6. Dvs. utleier mener hun skal bo der 4 måneder til, TS mener hun skal bo der 2 måneder til.

Med 3 måneders oppsigelsestid, gitt av loven, betyr det at hun må bo der/betale 3 måneder til. Altså midt imellom deres to ståsted, ikke til kontrakten løper ut.

Jo, TS har bundet seg til å leie boligen et år. Etter dette året er det 2 mnd oppsigelsestid som gjelder. Dvs. at du TS sier opp nå og bor/betaler ut juni. Evt kan du høre med utleier om du kan finne en ny leieboer som erstatter deg ut juni.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er uenig med dem over. Det som menes i kontrakten er at A er gjeldene, etter det ene året, er det C som gjelder.

Dersom du har en tidsbestemt kontrakt på ett år og vil ha en gjensidig oppsigelsestid etter det ene året, så skjer det automatisk. Bor hun der lenger enn den tidsbestemte kontrakten går det over i tidsubestemt. Det er derfor kun A som skal fylles inn. Evt. kan utleier og leietaker tegne ny kontrakt etter året er omme, med en gjensidig oppsigelsestid dersom de vil ha en oppsigelsestid på under tre måneder.

Kontrakten er fylt inn feil, og det kommer tydelig frem.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er uenig med dem over. Det som menes i kontrakten er at A er gjeldene, etter det ene året, er det C som gjelder. Anonymous poster hash: e334d...396

Det stemmer ikke. Det står helt tydelig at det kun skal krysses ved ett punkt.

Anonymous poster hash: a3960...8bc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer ikke. Det står helt tydelig at det kun skal krysses ved ett punkt.

Anonymous poster hash: a3960...8bc

Ok, da står du på krava TS. leie Kontrakter skal alltid uansett gå til leierens favør.

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med Leieboerforeningen, TS

Anonymous poster hash: ab2e8...d41
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med Leieboerforeningen, TS

Anonymous poster hash: ab2e8...d41

Loven er ganske rett frem her, og resultatet er jo også relativt "rettferdig". Foreslår at hun sender en vennlig epost der hun forklarer dette, hva loven tilsier osv. Dersom utleier nekter og blir vanskelig kan hun involvere andre og be om hjelp.

AnonymBruker
Skrevet

Les gjennom § 9-3 i husleieloven. Det er noen krav som må oppfylles for at utleier kan sette minstetid til ett år.

Anonymous poster hash: 7334b...82e
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Les gjennom § 9-3 i husleieloven. Det er noen krav som må oppfylles for at utleier kan sette minstetid til ett år.

Anonymous poster hash: 7334b...82e

$9-3 handler ikke om minstetid for leieperioden, men tidsbestemt leiekontrakt. Altså at leiekontrakten i utgangspunktet skal ha en varighet på minst 3 år.

I dette tilfellet har utleier rotet til kontrakten, men det er i utgangspunktet fullt lovlig å si at man ikke kan si opp det første året.

Anonymous poster hash: acc38...696

AnonymBruker
Skrevet

$9-3 handler ikke om minstetid for leieperioden, men tidsbestemt leiekontrakt. Altså at leiekontrakten i utgangspunktet skal ha en varighet på minst 3 år.

I dette tilfellet har utleier rotet til kontrakten, men det er i utgangspunktet fullt lovlig å si at man ikke kan si opp det første året.

Anonymous poster hash: acc38...696

Dere snakker om det samme. Poenget er at for å sette en tidsbestemt kontrakt på 1 år (den "minste" tiden), er det visse krav. AB sier ikke at det er ulovlig med 1 år, men at en tidsbestemt kontrakt på 1 år må oppfylle visse krav.

• Liker 1
Gjest Godjente
Skrevet

Jeg leser det slik at leietiden er 1 år, men etter den tid er det 2 mnd oppsigelsestid for begge parter

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser det slik at leiekontrakten er feilaktig utfylt. Det står spesifisert at kun en av rutene skal krysses av.

Anonymous poster hash: 1d129...ed2
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser det slik at leietiden er 1 år, men etter den tid er det 2 mnd oppsigelsestid for begge parter

Om det er hensikten til utleier, er den fortsatt feil utfylt. Det rette svaret her er at det tidsbestemte leieforholdet er ugyldig, og man går tilbake til en 3 måneders oppsigelsestid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...