AnonymBruker Skrevet 1. mars 2015 #1 Skrevet 1. mars 2015 Hva er egentlig forskjellen? Smaker de ulikt? Hvem er "best"? Er det forskjell i næringsverdiene? Anonymous poster hash: 8208d...284
Gjest Lille-pus Skrevet 1. mars 2015 #2 Skrevet 1. mars 2015 Hva er egentlig forskjellen? Smaker de ulikt? Hvem er "best"? Er det forskjell i næringsverdiene? Anonymous poster hash: 8208d...284 Laks er en 'fiskerase', ørret er en annen 'fiskerase'. Begge tilhører samme familie, laksefamilien. Har du aldri smakt hverken laks eller ørret? - de smaker ikke så veldig ulikt, men de smaker ikke helt likt. Hvilken av dem du liker best må du jo finne ut av selv. Det den ene synes er best betyr ikke at andre synes det samme. Næringsverdiene er det liten forskjell på, du kan sjekke selv: Lenke Hvorfor ikke kjøpe en bit laksefilet og en bit ørretfilet, og så steke eller 'koke' (trekke) dem begge og smake hvilken av dem du liker best?
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2015 #3 Skrevet 1. mars 2015 Takk for svar, så det er ingen allmenne oppfattinger rundt dette? Eller hva som egner seg til ulike formål, retter? Hva liker dere beste da? Og hvorfor? Anonymous poster hash: 8208d...284
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2015 #4 Skrevet 1. mars 2015 Laks er en 'fiskerase', ørret er en annen 'fiskerase'. Begge tilhører samme familie, laksefamilien. Har du aldri smakt hverken laks eller ørret? - de smaker ikke så veldig ulikt, men de smaker ikke helt likt. Hvilken av dem du liker best må du jo finne ut av selv. Det den ene synes er best betyr ikke at andre synes det samme. Næringsverdiene er det liten forskjell på, du kan sjekke selv: Lenke Hvorfor ikke kjøpe en bit laksefilet og en bit ørretfilet, og så steke eller 'koke' (trekke) dem begge og smake hvilken av dem du liker best? Takk for link til næringstabellen, en vesentlig forskjell ser jeg nå at er at ørret er mye magrere enn laks. Anonymous poster hash: 8208d...284
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2015 #5 Skrevet 1. mars 2015 Jeg merker ikke så stor forskjell på dem. Bruker dem til de samme matrettene. Det jeg merker forskjell på er fjellørret. Den er bedre på smak, mer kraftig smak og også magrere. Anonymous poster hash: 47740...e78
Atea Skrevet 1. mars 2015 #6 Skrevet 1. mars 2015 Liker begge deler. Men nesten ingenting slår helt fersk selvfisket små ørret på ca 10-12 cm som sprøstekes på panna enten på tur eller straks man kommer hjem. Så små at bein og skinn også spises. Men en ørret eller røye på ca en kilo er heller ikke å forakte når den stekes og krøller seg i panna over bålet. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2015 #7 Skrevet 1. mars 2015 når fisken er fersk (fisket selv og grillet på bål) så spiller det ingen rolle om det er laks eller ørret. men skal jeg kjøpe på butikken så foretrekker jeg hel ørret ellers spiser jeg nesten ikke fisk. laksen syns jeg smaker litt for mye fisk når den har vært i frysedisken (av en eller annen grunn) Anonymous poster hash: f6d87...bb8
veraa94 Skrevet 1. mars 2015 #8 Skrevet 1. mars 2015 Laksen er ofte fetere, da det vanligvis er av oppdrett. Foretrekker selvfisket fjellørret
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2015 #9 Skrevet 1. mars 2015 Begge er gode, men ørret er best. Jeg bare elsker fersk fjellørret. Det finnes ikke noe bedre! Anonymous poster hash: e9ce1...a25
Leonetta Skrevet 1. mars 2015 #10 Skrevet 1. mars 2015 Foretrekker og ørret, den smaker ikke så mye som laksen og er magrere. Brukere å bake den i form med grønnsaker til. Laks bruker jeg mest til pålegg; røykalaks
Gjest Pheel Skrevet 1. mars 2015 #11 Skrevet 1. mars 2015 Takk for link til næringstabellen, en vesentlig forskjell ser jeg nå at er at ørret er mye magrere enn laks. Anonymous poster hash: 8208d...284 Da høres det isåfall for meg ut aom om laks er et sunnere alternativ, da det er omega-3 (fettsyrer) man gjerne vil få i seg hovedsakelig med å spise fisk. 1
Pawn Hearts Skrevet 1. mars 2015 #12 Skrevet 1. mars 2015 Det var i sin tid svært populært blant britiske adelige å dra til Norge for å fiske laks. Ørreten så de av en eller annen grunn på som en ufisk, så den kastet de uti igjen. Forstå det den som kan. 1
Gjest avocadoen Skrevet 1. mars 2015 #13 Skrevet 1. mars 2015 Er ikke særlig glad i ørret (fjellørret er dog det aller beste som finnes, men jeg antar vi snakker m oppdrettsfisk) men er utrolig glad i laks.
Connery Skrevet 1. mars 2015 #14 Skrevet 1. mars 2015 Fersk fjellørret, uten tvil! Helt fantastisk! Har alltid noen liggende i frysern (men da er de ikke så ferske lengre, badom psssh. Hehe). Når jeg er i butikken så kjøper jeg som vanlig laks, tror ikke det er noen spesiell grunn til det. Er kanskje bare det første jeg ser?
Susje Skrevet 1. mars 2015 #15 Skrevet 1. mars 2015 Jeg syntes laks er best! Ørret er godt det også, men jeg syntes personlig konsistensen er litt annerledes. Nå skal det sies at jeg er veldig sær da.
Chizue Skrevet 1. mars 2015 #16 Skrevet 1. mars 2015 Jeg liker begge to... Men om jeg må velge, så velger jeg Ørret som jeg fisker selv, gjerne regnbueørett ^^
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2015 #17 Skrevet 2. mars 2015 For meg kommer det an på typen vare. Når det gjelder vanlig (eller lavpris) oppdrettsfisk, foretrekker jeg ørret. Av "vill" fisk er både selvfisket fjellørret og ekte vill-laks (for leeeenge siden) helt fantastiske! Jeg er over 50, og husker godt at pappa fisket vill-laks både i Sogn og i Nord-Norge på 70-tallet. Etter de smaksopplevelsene, er ikke oppdrettslaks noe jeg setter spesielt stor pris på. Vi hadde også en hytte i fjellheimen ikke langt fra Voss, og dro garn full av fjellørret. Fisken ble stekt på bål i strandkanten. Herlige matminner! Anonymous poster hash: 4a796...57a
Gjest Lille-pus Skrevet 3. mars 2015 #18 Skrevet 3. mars 2015 Fjellørret, bekkørret og sjøørret er ikke samme fisk Jeg tar utgangspunkt i at det er forskjellen på sjøørret (oppdrett) og laks (oppdrett) som kanskje er utgangspunktet for TS spørsmål. Jeg kjøper den av dem som er det beste valget den dagen. De kan brukes om hverandre til det meste. Selvfisket fjellørret eller bekkørret er snaddermat, stekt på bål eller i alu.folie i glørne.
Gjest Ennasus Skrevet 3. mars 2015 #19 Skrevet 3. mars 2015 Hvorfor kjøpe laks og ørret når du kan kjøpe TORSK
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2015 #20 Skrevet 3. mars 2015 Hvorfor kjøpe laks og ørret når du kan kjøpe TORSK Hvorfor kjøpe laks, ørret eller torsk når du kan kjøpe piggvar. For å svare på en måte som er mer i nærheten av å være relevant for problemstillingen TS reiser: Av rød oppdrettsfisk foretrekker jeg salmalaks (som er det beste alternativet mht smak og konsistens av oppdrettslaks på markedet) eller fersk Hardangerørret. Det kommer an på bruk og tilbehør. Anonymous poster hash: 96fb2...e77
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå