Gå til innhold

Godt eller dårlig kosthold?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her er det jeg typisk kan spise gjennom en vanlig dag. Håper noen kan komme med tilbakemeldinger på kostholdet mitt. Er det godt eller dårlig? Kan legge til at jeg er fysisk aktiv (løping, gåing, ski, sykkel, gruppetimer, styrketrening etc.) i ca. 1 time omtrent hver dag, med noen få unntak.

Kl 08.30: Tre knekkebrød, ett med leverpostei og agurk, ett med syltetøy, ett med skinke og agurk, en skyr med nøtter, kaffe.

Kl 12.00: En appelsin og en proteinbar.

Kl 13.30: En porsjon frokostblanding med nøtter og Double 0%-yoghurt, en banan, en proteinbar. Kaffe.

Kl 17.00: En skyr med nøtter.

Kl 18.00: Tre speltlomper, en med hvitost og paprika, en med skinke og paprika, en med brunost. En banan, en Double 0%-yoghurt med nøtter. Pepsi Max.

Kl 21.30: To brødskiver, en med hvitost og paprika, en med syltetøy. En boks havregrøt fra 14-serien til Tine. Fun-saft.

Anonymous poster hash: cb59a...0fd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det ser bra ut, jeg :)

AnonymBruker
Skrevet

Spiser du ikke middag i løpet av dagen, type varmmat?

Anonymous poster hash: 3b0e4...9cc
Skrevet

Spiser du ikke middager? Sånn type, fisk/kylling med grønnsaker? Jeg er ingen ekspert men kostholdet ser noe ensformig ut ved første øyekast.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger mer grønnsaker, dette er alt for lite. Ellers ser kostholdet greit ut, selv om de burde vært et varmt måltid her.

Anonymous poster hash: 592cb...afa
Gjest Runforit
Skrevet

Savner definitiv mer proteiner...ser ekstremt ensidig ut?

Har du noe mål med kostholdet?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Savner definitiv mer proteiner...ser ekstremt ensidig ut?

Har du noe mål med kostholdet?

Du trenger mer grønnsaker, dette er alt for lite. Ellers ser kostholdet greit ut, selv om de burde vært et varmt måltid her.

Spiser du ikke middag i løpet av dagen, type varmmat?

Anonymous poster hash: 3b0e4...9cc

Spiser du ikke middager? Sånn type, fisk/kylling med grønnsaker? Jeg er ingen ekspert men kostholdet ser noe ensformig ut ved første øyekast.

Er ikke så glad typisk middagsmat... Synes det er vanskelig å tvinge meg selv til å lage varmmat, bare fordi man "bør spise middag". Prøver å spise en del grønnsaker ved siden av brødskiver etc. Mulig det er ensformig, men er så glad i maten jeg spiser, at jeg ikke blir lei.

Hvorfor skal jeg vinne så mye mer på å spise f.eks. pasta og kjøttdeig til middag, istedet for speltlomper med pålegg og grønnsaker?

Gjest Runforit
Skrevet

Er ikke så glad typisk middagsmat... Synes det er vanskelig å tvinge meg selv til å lage varmmat, bare fordi man "bør spise middag". Prøver å spise en del grønnsaker ved siden av brødskiver etc. Mulig det er ensformig, men er så glad i maten jeg spiser, at jeg ikke blir lei. Hvorfor skal jeg vinne så mye mer på å spise f.eks. pasta og kjøttdeig til middag, istedet for speltlomper med pålegg og grønnsaker? Anonymous poster hash: cb59a...0fd

Om du spise middag eller ikke er ikke så nøye, men balansen mellom proteiner, fett og karbs er viktig så du ikke blir feilernært.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om du spise middag eller ikke er ikke så nøye, men balansen mellom proteiner, fett og karbs er viktig så du ikke blir feilernært.

Skjønner... Så du mener jeg har for lite proteiner, men nok fett og karbs? Hva kan jeg eventuelt gjøre for å få i meg mer proteiner? Kan legge til at jeg varierer typen pålegg da, spiser f.eks. ofte egg. Og så spiser jeg enormt mye proteinbarer, blir 2-3 stk per dag :) Også en del cottage cheese til tider (men savner den varianten til Tine i 14-serien...)

Gjest Runforit
Skrevet

Skjønner... Så du mener jeg har for lite proteiner, men nok fett og karbs? Hva kan jeg eventuelt gjøre for å få i meg mer proteiner? Kan legge til at jeg varierer typen pålegg da, spiser f.eks. ofte egg. Og så spiser jeg enormt mye proteinbarer, blir 2-3 stk per dag :) Også en del cottage cheese til tider (men savner den varianten til Tine i 14-serien...) Anonymous poster hash: cb59a...0fd

Hva med kjøttkaker av karbonadedeig/Kyllingkjøttdeig på knekkebrødene? Eller kyllingfilet i speltlompene? Egg er supert da :)

AnonymBruker
Skrevet

Hva med kjøttkaker av karbonadedeig/Kyllingkjøttdeig på knekkebrødene? Eller kyllingfilet i speltlompene? Egg er supert da :)

Kjøttdeig som pålegg...? Spiser en del pålegg i form av skinke, kylling og kalkun, men da i sånn påleggsform, og ikke kjøttdeig stekt i panna.

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke så glad typisk middagsmat... Synes det er vanskelig å tvinge meg selv til å lage varmmat, bare fordi man "bør spise middag". Prøver å spise en del grønnsaker ved siden av brødskiver etc. Mulig det er ensformig, men er så glad i maten jeg spiser, at jeg ikke blir lei.

Hvorfor skal jeg vinne så mye mer på å spise f.eks. pasta og kjøttdeig til middag, istedet for speltlomper med pålegg og grønnsaker?

Nå ville jeg ikke anbefalt å spise pasta og kjøttdeig, men ulike mat har ulike funksjon i kroppen.

C-vitamin er for eks med på å støttevevet i kroppen.

Proteiner er med på å bygge og opprettholde muskler.

De har selvsagt mange flere funksjoner i kroppen. Noen funksjoner i kroppen trenger mer av noen type mat enn andre. Derfor er det lurt å bytt ut noen av knekkebrødene med protein og grønnsaker. Kroppen trenger ikke så mye brød og det går på bekostning av annen mat den kan utnytte bedre.

Anonymous poster hash: dd423...b01

AnonymBruker
Skrevet

Kan legge til at jeg spiser varmmat noen dager, f.eks. hvis jeg spiser middag med kjæresten eller en venninne, eller er på besøk hos foreldrene mine. Så det blir varmmat som middag rundt tre dager i uka, av og til fire :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så viktig at du spiser varmmat eller et typisk middagsmåltid, men middagsmåltid inneholder ofte en stor del av det proteinet og grønnsakene en spiser i løpet av en dag. Siden du ikke putter dette inn i de andre måltidene mister du det. Husk at du skal ha 500g frukt eller grønnsaker hver eneste dag, og halvparten bør være grønnsaker.

Forslag:

Lag en stor mengde kjøttkaker laget av karbonadedeig, revet gulrot og finhakket løk (finn oppskrift på nettet). Stek og frys ned. Tin ett par og varm dem i stekepanne eller mikro og spis på brødskive. (med annasring, paprika eller sylteagurk)

Kjøp fiskekaker med mye fisk, bruk som pålegg. Gjør det samme med fiskepudding og kjøttpudding.

Kjøp kålrot, purre og gulrot. Vaks, skrell og del opp i staver som du oppbevarer i kjøleskapet. Ha med deg i en liten boks og knask. Ha det stående foran deg når du ser på tv eller er på dataen.

Lag salat, f.eks pastasalat, kyllingsalat, råkostsalat etc og enten bytt ut et måltid eller deler av et måltid med det.

Lag omelett med grønnsaker.

Skrevet

For lite fett og proteiner.

• Liker 1
Skrevet

La merke til at du spiser 4 yougorter i løpet av en dag.. prøve å bytte ut noen av de med noe annet?

• Liker 1
Skrevet

Enig med mye av det som sies over her angående grønnsaker og protein. Også fravær av fisk som ikke er bra.

Dersom du ikke er så glad i middagsmat, hva med å bytte ut noen av speltlompene med Wraps fyllt med kylling, masse grønnsaker og litt saus feks? Eller bare fylle speltlompene med dette om du liker det.

Jeg synes for eksempel at det er knallgodt med en grov tortilla smurt med litt Philadelphia, salsa, masse baby leaves og ruccola og roastbeef eller kylling...

AnonymBruker
Skrevet

Enig med mye av det som sies over her angående grønnsaker og protein. Også fravær av fisk som ikke er bra.

Dersom du ikke er så glad i middagsmat, hva med å bytte ut noen av speltlompene med Wraps fyllt med kylling, masse grønnsaker og litt saus feks? Eller bare fylle speltlompene med dette om du liker det.

Jeg synes for eksempel at det er knallgodt med en grov tortilla smurt med litt Philadelphia, salsa, masse baby leaves og ruccola og roastbeef eller kylling...

Men har det veldig mye å si om jeg spiser wraps eller speltlomper? Og jeg spiser ofte f.eks. speltlomper med Philadelphia, skinkepålegg og grønnsaker inni. Eller leverpostei, egg og grønnsaker. Det er jo ikke veldig ulikt det du foreslår jeg skal bytte det til?

Forstår at det er bare godt ment å komme med tips, men jeg forstår ikke hvorfor dette skal dekke så mye mer av næringsstoff-behovet, enn den maten jeg allerede spiser :)

Skrevet

Men har det veldig mye å si om jeg spiser wraps eller speltlomper? Og jeg spiser ofte f.eks. speltlomper med Philadelphia, skinkepålegg og grønnsaker inni. Eller leverpostei, egg og grønnsaker. Det er jo ikke veldig ulikt det du foreslår jeg skal bytte det til? Forstår at det er bare godt ment å komme med tips, men jeg forstår ikke hvorfor dette skal dekke så mye mer av næringsstoff-behovet, enn den maten jeg allerede spiser :)Anonymous poster hash: cb59a...0fd

Neida, det du beskriver er jo samme greia :-) det så bare ikke ut på eksemplene dine som om det var så mye grønnsaker og protein inni de lompene

AnonymBruker
Skrevet

Ensformig kosthold med alt for lite grønnsaker. Varm mat MÅ man ikke ha, men bør spise mer variert.

Anonymous poster hash: f9896...ffe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...