Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mister jobben, og her jeg bor ser det ikke ut til at jeg får noen ny. Hva har jeg rett på? Hva gjør jeg nå?

Håper også på å få lønn for 3 mnd selv om jeg ikke skal jobbe disse mnd, feriepenger fra ifjor og feriepenger oppspart for iår...

Anonymous poster hash: 6bf52...27b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dagpenger

Anonymous poster hash: 46461...c04
AnonymBruker
Skrevet

Hva innebærer dette? Får jeg feriepenger som jeg tror?

AnonymBruker
Skrevet

Feriepengene får du mest sannsynlig i sluttoppgjøret ditt.

Du må dra på NAV eller gå på nav.no og melde deg arbeidsledig og søke om dagpenger.

Skrevet

Selvfølgelig får du feriepengene du har opptjent. Dette er jo dine penger som arbeidsgiver har spart for deg.

AnonymBruker
Skrevet

Selv om jeg ikke jobber disse tre mnd?

AnonymBruker
Skrevet

Selv om jeg ikke jobber disse tre mnd?

Ja. Bortsett fra om du skal jobbe og er borte fra jobb uten grunn. Da får du trekk i feriepengene.

Du burde be om et møte med personalansvarlig / lønningskontoret. Da kan du spørreom alt du lurer på og få avklart dette.

Skrevet

Hvis du "fantegår", altså at du gir f i å møte opp i oppsigelsestiden så kan arbeidsgiver holde tilbake feriepengene. Samme hvis firmaet har gått konkurs, da kan de under visse omstendigheter slippe å betale feriepenger.

Skrevet

Du har rett på lønn i oppsigelsestiden, men du har også arbeidsplikt. Dersom du får arbeidsfritak har du rett på lønn. Dersom du begynner i ny jobb med en gang, må du klarere dette med nåværende arbeidsgiver, men da får man normalt ikke lønn fra tidligere arbeidsgiver, de bare lar deg gå tidligere.

Når oppsigelsestida er slutt har du rett på dagpenger, forutsatt at du har tjent opp et godt nok grunnlag i fjor. Tror det er ca. 150 000 brutto (før skatt) man må ha tjent for å få rett på dagpenger. Hvis du har full opptjening får du ca. to tredeler, 66% av normal lønn i dagpenger. Søk om dette ca. tre uker før oppsigelsestida er slutt, det er behandlingstida hos nav.

Men obs! Det er forskjell på om du selv har skyld i oppsigelsen (dvs at du sa opp selv eller feks har gjort noe ulovlig slik at de måtte si deg opp) eller om det er arbeidsgiver som har sagt deg opp. Hvis du selv har sagt opp, har du ikke rett på dagpenger de to første månedene. Hvis du mista jobben pga arbeidsgiver får du penger etter tre dager.

Feriepengene dine har du rett på, men det er litt ulik praksis. Noen steder får du dem utbetalt sammen med siste lønning, andre steder betaler dem ut neste sommer.

Skrevet

Loven er klar på at man skal ha feriepengene utbetalt siste ordinære lønn når man avslutter arbeidsforholdet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...