Gå til innhold

Disponere avdødes konto? Hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får man disponere avdødes konto når man er arving? Har levert fullmakt fra Tingretten til avdødes bank.

Anonymous poster hash: f8bd3...ee5

Skrevet

Ja, det skulle ikke være noe problem, tror jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Du vil ikke få tilgang til kontoen når noen dør selv om man er arving. Du vil kun ha tilgang hvis du var disponent når vedkommende var i live. Jeg leste faktisk om det så sent som i går..

Her er linken jeg leste det på;

http://www.klikk.no/helse/doktoronline/article796022.ece

Anonymous poster hash: a078a...a48

AnonymBruker
Skrevet

TS her, tusen takk for svar!

Jeg har hatt 100% styring og avsvar over avdødes konto/økonomi de siste 5 årene. Men dette er ikke skrevet ned på papir, dessverre. Men jeg bor i en veldig liten kommune og de bankansatte vet meget godt at jeg har styrt med avdødes økonomi.

Er det en sjangs for at jeg får rett til å disponere avdødes konto da?

Skrevet

Mamma døde rett før jul. Jeg og broren min var usikker på om vi skulle takke ja til arven, men broren min fikk fullmakt av tingretten til å disponere kontoen hennes for å betale utestående regninger (som husleie, strøm, telefon etc.). Han fikk også fullmakt til å innhente ligningsopplysninger og opplysninger om gjeld, formue og forsikringer i ulike banker.

Det var ingen fullmakt til å ta ut penger i banken. Kun betale regninger i hennes navn og regningen fra begravelsesbyrået.

Verken jeg eller broren min var disponenter av kontoene mens hun var i livet.

Skrevet

Får man disponere avdødes konto når man er arving? Har levert fullmakt fra Tingretten til avdødes bank.

Ikke uten videre. Av hensyn til avdødes kreditorer er det et vilkår for at arvingene kan få disponere over avdødes eiendeler, nemlig gjeldsovertagelse. Først når arvingen(e) tar på seg gjeldsansvaret har de rett til å disponere avdødes konto og andre eiendeler. Det er et eget skjema for dette som heter erklæring om privat skifte av dødsbo. På grunnlag at dette skjemaet skriver tingretten ut en såkalt skifteattest til arvingene, som legitimerer dem når de kontakter bankene hvor avdøde har innskudd, biltilsynet når de skal omregistrere avdødes bil, Statens kartverk når de skal tinglyse skjøte for avdødes faste eiendom og andre som er i besittelse av avdødes verdier.

Den fullmakten tingretten har gitt deg gir deg ikke rett til å disponere over avdødes bankinnskudd. Den gir deg bare rett til innsyn i avdødes konto, altså saldo, slik at du får grunnlag for å vurdere om du bør ta på deg gjeldsansvaret eller ikke.

Skrevet

Tingretten? Tar ikke skifteretten beslag i alle aktiva frem til eventuelle gjeldsforhold er på bordet?

Skrevet

Tingretten? Tar ikke skifteretten beslag i alle aktiva frem til eventuelle gjeldsforhold er på bordet?

Nei. Tingretten har ingen rådighet over avdødes eiendeler før den eventuelt åpner offentlig skifte, normalt etter krav fra en arving.

Det heter for øvrig ikke skifterett lenger. Det heter tingrett uansett hvilken type sak det er snakk om bortsett fra for saker for Oslo byfogdembete, som altså da er byfogd.

• Liker 1
Skrevet

Du vil ikke få tilgang til kontoen når noen dør selv om man er arving. Du vil kun ha tilgang hvis du var disponent når vedkommende var i live. Jeg leste faktisk om det så sent som i går..

En slik disposisjonsrett faller bort når kontoeieren dør. Banken vil dog ikke sperre kontoen før den får greie på at kontoeieren er død.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skifteretten eksisterer ikke lenger, alle oppgaver skifteretten hadde er overført til andre, i all hovedsak Tingrettene.

Anonymous poster hash: da0d2...c09

Gjest Mythic
Skrevet

Hvis dere er flere arvinger, må du oppnevnes til bobestyrer og ha fullmakter fra de andre arvingene.

Gjest Mythic
Skrevet

Anonymous poster hash: a078a...a48

Dette er helt feil. Folk må virkelig la være å spre feil informasjon når de ikke vet hva de snakker om. Man får tilgang til konto, og har disposisjonsrett når alle fullmakter er på plass, banken er informert og kontoen er åpnet igjen, og man har levert alle nødvendige dokumenter til tingretten. Det er ikke lenge siden jeg var bobestyrer for min fars dødsbo, og det du sier her stemmer ikke i det hele tatt.

Skrevet

Skifteretten eksisterer ikke lenger, alle oppgaver skifteretten hadde er overført til andre, i all hovedsak Tingrettene.

Tidligere hadde førsteinstansdomstolene forskjellige navn alt ettersom hvilke typer saker den behandlet. Hvis det var konkurs eller skifte, så var benevnelsen på domstolen "skifterett". Ellers het den by-/herredsrett, forhørsrett, namsrett og vergemålsrett. Så det er den samme organisasjonen som før dog med unntak for noen domstoler som ble fusjonert.

Skrevet (endret)

Jeg leverte en skifteattest til banken hvor meg og min mor var/er kunde hos. Jeg hadde ikke noe problemer med å overføre penger ifra hennes konto over til min.

Endret av -Leon-
Skrevet

Hvis dere er flere arvinger, må du oppnevnes til bobestyrer og ha fullmakter fra de andre arvingene.

Det forutsetter at også de andre arvingene har tatt på seg gjeldsansvaret. Arvinger som ikke har tatt på seg gjeldsansvaret, har ingen disposisjonsrett over avdødes midler og kan følgelig heller ikke delegere noen disposisjonsrett videre til en fullmektig. Sagt med andre ord: Har bare en arving tatt på seg gjeldsansvaret, så trenger han ingen fullmakt fra medarvingene sine.

Annonse
Gjest Mythic
Skrevet

Det forutsetter at også de andre arvingene har tatt på seg gjeldsansvaret. Arvinger som ikke har tatt på seg gjeldsansvaret, har ingen disposisjonsrett over avdødes midler og kan følgelig heller ikke delegere noen disposisjonsrett videre til en fullmektig. Sagt med andre ord: Har bare en arving tatt på seg gjeldsansvaret, så trenger han ingen fullmakt fra medarvingene sine.

Det stemmer, men det blir vel egentlig en selvfølge.

AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen, takk for svar, dog noe motsigende..

Kort fortalt: Vi er 2 arvinger, kun den ene av oss har tatt på oss gjelden (meg), den andre arvingen har gitt meg fullmakt over HELE boet.

Hva må jeg gjøre for å få disponere avdødes konto? Det er et ran å måtte kjøre helt til bankkontoret for så å betale 60kr i gebyr per regning man skal betale...

Hva skal til for at jeg blir bobestyrer? Vi er begge enige om at jeg skal ta meg av alt det praktiske og papirarbeidet.

Kanskje praksisen ang. å disponere avdødes konto varierer fra bank til bank?

Setter veldig stor pris på svar fra dere som kan dette! Hele situasjonen er tøff nok som den er, men jeg ønsker virkelig å "fullføre" dette for den avdøde, da jeg har styrt med alt dette for den avdøde i så mange år..

Venter spent på innspill :-)

Skrevet

Ikke uten videre. Av hensyn til avdødes kreditorer er det et vilkår for at arvingene kan få disponere over avdødes eiendeler, nemlig gjeldsovertagelse. Først når arvingen(e) tar på seg gjeldsansvaret har de rett til å disponere avdødes konto og andre eiendeler. Det er et eget skjema for dette som heter erklæring om privat skifte av dødsbo. På grunnlag at dette skjemaet skriver tingretten ut en såkalt skifteattest til arvingene, som legitimerer dem når de kontakter bankene hvor avdøde har innskudd, biltilsynet når de skal omregistrere avdødes bil, Statens kartverk når de skal tinglyse skjøte for avdødes faste eiendom og andre som er i besittelse av avdødes verdier.

Den fullmakten tingretten har gitt deg gir deg ikke rett til å disponere over avdødes bankinnskudd. Den gir deg bare rett til innsyn i avdødes konto, altså saldo, slik at du får grunnlag for å vurdere om du bør ta på deg gjeldsansvaret eller ikke.

Broren min fikk disponere kontoen, ikke bare innsyn, før vi hadde bestemt oss vedr. arv. Det var før vi fikk oversikt over gjeld. Vi fikk også tillatelse til å tømme mamma sin leilighet.

Endte opp med at vi takket nei til arven til slutt.

Skrevet

Kort fortalt: Vi er 2 arvinger, kun den ene av oss har tatt på oss gjelden (meg), den andre arvingen har gitt meg fullmakt over HELE boet.

Hva må jeg gjøre for å få disponere avdødes konto? Det er et ran å måtte kjøre helt til bankkontoret for så å betale 60kr i gebyr per regning man skal betale...

Hva skal til for at jeg blir bobestyrer? Vi er begge enige om at jeg skal ta meg av alt det praktiske og papirarbeidet.

Du og eventuelt medarvingen din må fylle ut, signere og levere til tingretten et skjema som heter Erklæring om privat skifte av dødsbo. Da skriver tingretten ut en såkalt skifteattest til deg, som viser hvem som er død, hvem som er arvinger, og hvem av arvingene som har tatt på seg ansvaret for den dødes forpliktelser og dermed har rett til å disponere over avdødes eiendeler selv eller ved fullmektig.

Skifteattesten og eventuelt fullmakten fra medarvingen din viser du fram for banken(e) til den døde. Da åpner banken opp igjen kontoen for deg.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...