79kreps Skrevet 28. februar 2015 #1 Skrevet 28. februar 2015 (endret) Litt usikker på hvordan jeg skal gjøre dette, så håper noen har noen gode forslag. Bør en spare i barnas navn, altså på deres konto eller vil dette kunne ødelegge med hensyn til lånekassen og den slags når de blir eldre? Nå ønsker jeg at de skal få lik sum begge to, men det er 8 år mellom de. Lik sum vil jo ikke nødvendigvis ha lik verdi for dem, så hvordan bør jeg gjøre det her da? Nå ønsker jeg ikke at pengene skal være tilgjengelig på deres 18 års dag, men eventuelt til deres 20 års dag slik at det kan være litt hjelp igjennom studietiden, og ikke blir blåst bort første året de fyller 18. Eventuelt la det stå til den dagen de skal kjøpe sin første bolig slik at de her får hjelp til litt av en eventuell egenkapital. Har egentlig ikke noen fasit her, men poenget er at jeg ønsker at pengene skal være en hjelp for dem i en tid de trenger de, og de skal gjøre seg fortjent. Jeg har ingen planer om å finansiere noe friår for dem, ei heller servere dem penger for å gjøre ingenting, så har også tenkt på tanken at de kan få de når de får fagbrev eller ved endt utdanning. Jeg aner, men vil gjerne ha innspill her. Så siste ting. Si de får de på sin 20 års dag. Da er spareperioden 190 og 94 måneder. Bør en her spare på konto, fond eller en annen måte? Hvor mye bør en spare for barna for at det skal være noen hjelp? Håper noen kan ta seg tid til å komme med noen innspill her og dele hvordan dere gjør det. Endret 28. februar 2015 av 79kreps
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2015 #2 Skrevet 28. februar 2015 Vi sparer i vårt navn i indeksfond. Når vi snakker 10-15-20 år frem i tid er aksjefond det eneste rette i mine øyne.Anonymous poster hash: 9c3a0...3ce
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2015 #3 Skrevet 28. februar 2015 Hva er indeksform?Anonymous poster hash: 1c5d4...956
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2015 #4 Skrevet 28. februar 2015 Vi sparer noe i deres navn i fond, gaver fra oldeforeldre, dåpsgaver etc. Tenker at det er penger de har fått i gave som derfor bør stå i deres navn. Penger i deres navn må være rumdt 300 000 for å spille inn på lånekassen og vi kommer ikke til å nå dit. Tenker disse kan brukes på lappen feks, og tenker det er en fordel at de er i fond fordi det kan motivere til at pengene ikke like lett tas ut pga avkastning og at man må skatte av avkastningen. Sparer så i vårt navn på vanlig sparekonto for å kunme bruke dette på større ugifter som studietur etc når de blir eldre samt kunne gi dem som tilskudd på huskjøp. Kommer nok til å plassere noe over i fond i vårt navn etter hvert også. Anonymous poster hash: e82f2...f33
79kreps Skrevet 28. februar 2015 Forfatter #5 Skrevet 28. februar 2015 Det er henholdsvis 8 og 16 år til de er 20, så det er jo i og for seg lenge igjen. Fond har jeg vurdert, og da fordelt mellom to ulike fond. Da er jo spørsmålet om en skal gjøre det helt frem til de skal få pengene, eller om skal gradvis avta kjøp av fond for sparing på konto istedet når det nærmer seg. Jeg heller mer mot å spare i eget navn fremfor barnas nav. En vil jo veilede de så godt det lar seg gjøre, men en vet jo aldri om de fullfører skole eller ikke. Vil nødig at det skal bli noe tull med NAV som krever at disse sparepengene skal brukes før de vil få noe støtte derfra. Dette er penger som jeg sparer til de som en hjelp under studier, kjøp av bolig, lappen og den type ting. Nå håper jeg virkelig ikke at det noen gang blir en problemstilling dette med NAV, og det er ikke noe som tyder på det heller, men en vet jo aldri. Ting kan skje. Hvor mye har dere satt som mål å spare opp til den dagen de overtar pengene selv?
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2015 #6 Skrevet 28. februar 2015 Eldstedatteren min nærmer seg 18 år, så dette er noe vi har tatt opp til diskusjon her (min mann og jeg). Datteren aner ikke hva hun har på kontoene sine (fra gaver, dåp, bursdager og hva vi har spart til henne). Hittil har pengene stått i hennes navn, men nå kommer jeg til å overføre det til meg. Jeg vil ikke at hun skal ha tilgang til alle disse pengene når hun fyller 18 år. Planlegger å skrive en oversikt over ungenes kontoer og gi til mine foreldre, i tilfelle det skulle skje noe med meg. Hun skal jo få pengene sine, men jeg ønsker å styre når hun får de, evt. om hun får litt nå og litt da. Anonymous poster hash: 2acef...c89
79kreps Skrevet 1. mars 2015 Forfatter #7 Skrevet 1. mars 2015 Ja er slik jeg også tenker. Er ikke interessert i at dette blir penger som går til å finansiere noe festliv, russetid og den slags, det får de eventuelt bruke sine egne opptjente penger på. Pengene er ikke der så de skal få ting servert på ett sølvfat. Jeg ønsker at de gjør seg fortjent til de, enten via arbeid, studier, fagbrev eller andre ting som sikrer deres egen fremtid.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2015 #8 Skrevet 1. mars 2015 Jeg sparer alt i eget navn. Hadde samme tanker som deg, at jeg ønsket barna skulle få lik sum på en gitt tid. Avtalte et møte med rådgiver i banken. Kom der frem til en spareavtale som gjør at de kommer til å få en lik sum den dagen de skal kjøpe sin første bolig. Sparer til de begge er 20. Satt inn et grunnbeløp som var forskjellig, og sparer nå en fast sum i måneden. Har lagt opp til at de skal ende opp med ca 250000 hver. Legger til grunn at de også kommer til å spare i bsu selv, og det vet de selv om de ikke er ferdige med ungdomsskolen ennå. Sparer også i vanlig konto til hver av dem. Dette er mindre summer, men blir jo litt opp gjennom årene. Dette er penger jeg har tenkt de skal få benytte til sitt første depositum, deler av førerkort og slike ting. De har i tillegg hver sin sparekonto i eget navn hvor gaver til bursdag, jul og konfirmasjon settes inn. Disse disponerer de selv med mitt samtykke. Det er om de ønsker seg noe større og dyrere saker for eksempel. Anonymous poster hash: 996f6...166
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2015 #10 Skrevet 1. mars 2015 Vi har spareavtale med fordeling i 4 ulike fond med trekk månedlig. Bursdagspenger osv spares med samme fordeling. Vi gjør det i vårt (mitt) navn. Årsaken til det er delt. En ting er at vi ser for oss at noe av pengene muligens vil bli brukt av oss før hun er myndig, f.eks i forbindelse med konfirmasjon, sertifikat, en eventuell dyr hobby eller lignende. Det som er igjen skal hun selvsagt få, men vi ønsker en viss kontroll på hva pengene brukes til. Da er det enklere at pengene står hos oss frem til vi mener hun er voksen nok til å få pengene. Utover det ønsker vi heller ikke at pengene skal begrense henne på noe vis i forhold til Lånekassen osv. Anonymous poster hash: 687fb...1ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå