AnonymBruker Skrevet 28. februar 2015 #1 Skrevet 28. februar 2015 Jeg er ei jente på 20 år, som alltid har vært aktiv og glad i trening. Har drevet med mange ulike idretter i oppveksten, men de siste fire-fem årene har jeg bare trent på studio, samt ute i naturen. Før trente jeg ca. 4-5 ganger i uka, hadde et sunt forhold til treningen, og trente når det passet meg. Var veldig spontan. Siden i høst har jeg derimot blitt avhengig av treningen. Har trent nesten hver dag, og det hender at jeg kutter ut andre ting til fordel for å dra på trening. Jeg kan også finne på å lyve om at jeg f.eks. skal møte en venninne, og istedet dra på trening, i frykt for at de rundt meg skal merke at jeg trener så mye. Jeg er redd for å ikke få tid til å trene en dag, så planlegger alt ut i fra at en treningsøkt er det viktigste på dagsplanen. Er ikke undervektig eller noe, så har ikke noe sånt problem, men problemet er at treningen har gått til hodet på meg... Lurer på om jeg kan kalles en treningsnarkoman? Noen som kan gi meg råd? Eventuelt er/har vært i samme situasjon? Blir frustrert av meg selv. Man kan kanskje tro at det "bare er å ikke trene", men det er lettere sagt enn gjort når man er blitt så avhengig som jeg er... Anonymous poster hash: d3557...68d
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2015 #2 Skrevet 28. februar 2015 Kjenner meg igjen, bortsett fra at jeg er mann på 41 😜 Trener 6 dager i uken og er livredd for å misse en trening😳Anonymous poster hash: b304b...226
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2015 #3 Skrevet 28. februar 2015 Kjenner meg igjen, bortsett fra at jeg er mann på 41 Trener 6 dager i uken og er livredd for å misse en treningAnonymous poster hash: b304b...226 Treningsnarkoman kan man vel være uansett alder... Går dette ut over f.eks. sosiale ting for deg? Har du noen problemer relatert til dette, bortsett fra at du er livredd for å misse trening? Anonymous poster hash: d3557...68d
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2015 #4 Skrevet 28. februar 2015 Treningsnarkoman kan man vel være uansett alder... Går dette ut over f.eks. sosiale ting for deg? Har du noen problemer relatert til dette, bortsett fra at du er livredd for å misse trening? Anonymous poster hash: d3557...68d Tja... Det er vel sånn at jeg kan tenke meg å droppe sosiale greier for at kroppen skal være full restituert til neste økt. Feks. hvis jeg er ute så kan jeg droppe å drikke eller bare ta det med ro så jeg er klar for den neste treningen. Spiser med tanke på at jeg skal trene dagen etterpå... Mange av mine handlinger/tanker går frem til min meste økt. Så tja... Er vel blitt treningsnarkoman. Klarer ikke å hoppe over en økt, selv ikke hvis jeg er på ferie. Føler meg som en toppidrettsutøver pga. mengden av trening ☺️ Så tja... Anonymous poster hash: b304b...226
Amable Skrevet 28. februar 2015 #5 Skrevet 28. februar 2015 Jeg er ei jente på 20 år, som alltid har vært aktiv og glad i trening. Har drevet med mange ulike idretter i oppveksten, men de siste fire-fem årene har jeg bare trent på studio, samt ute i naturen. Før trente jeg ca. 4-5 ganger i uka, hadde et sunt forhold til treningen, og trente når det passet meg. Var veldig spontan. Siden i høst har jeg derimot blitt avhengig av treningen. Har trent nesten hver dag, og det hender at jeg kutter ut andre ting til fordel for å dra på trening. Jeg kan også finne på å lyve om at jeg f.eks. skal møte en venninne, og istedet dra på trening, i frykt for at de rundt meg skal merke at jeg trener så mye. Jeg er redd for å ikke få tid til å trene en dag, så planlegger alt ut i fra at en treningsøkt er det viktigste på dagsplanen. Er ikke undervektig eller noe, så har ikke noe sånt problem, men problemet er at treningen har gått til hodet på meg... Lurer på om jeg kan kalles en treningsnarkoman? Noen som kan gi meg råd? Eventuelt er/har vært i samme situasjon? Blir frustrert av meg selv. Man kan kanskje tro at det "bare er å ikke trene", men det er lettere sagt enn gjort når man er blitt så avhengig som jeg er... Anonymous poster hash: d3557...68d Jørgen Aukland sier det ganske bra: "Samvittighetstrening, det å bare trene for å trene, du kan få en god følelse av det, men det er ikke sikkert du blir noe bedre av det." Hvorfor trener du? Trener du for å nå et mål, eller trener du for å kunne spise masse sjokolade? Hvordan trener du? Trener du smart eller kjører du på?
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2015 #6 Skrevet 28. februar 2015 Tja... Det er vel sånn at jeg kan tenke meg å droppe sosiale greier for at kroppen skal være full restituert til neste økt. Feks. hvis jeg er ute så kan jeg droppe å drikke eller bare ta det med ro så jeg er klar for den neste treningen. Spiser med tanke på at jeg skal trene dagen etterpå... Mange av mine handlinger/tanker går frem til min meste økt. Så tja... Er vel blitt treningsnarkoman. Klarer ikke å hoppe over en økt, selv ikke hvis jeg er på ferie. Føler meg som en toppidrettsutøver pga. mengden av trening ☺️ Så tja...Anonymous poster hash: b304b...226 Til dere begge: Restitusjon og sågar kortere treningspauser er nødvendig (ta det fra en som også har trent mye i perioder men har fått bedre resultater styrkemessig av litt mindre). Less is more gjelder ofte når man trener styrke. Anonymous poster hash: 74e74...086 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2015 #7 Skrevet 28. februar 2015 Jørgen Aukland sier det ganske bra: "Samvittighetstrening, det å bare trene for å trene, du kan få en god følelse av det, men det er ikke sikkert du blir noe bedre av det." Hvorfor trener du? Trener du for å nå et mål, eller trener du for å kunne spise masse sjokolade? Hvordan trener du? Trener du smart eller kjører du på? Trener mest pga. overskuddet, og velværefølelsen etterpå. Pluss at jeg er over gjennomsnittet glad i mat... Trener mye kardio (løping, gåing, ellipsemaskin) og litt styrke. Anonymous poster hash: d3557...68d
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2015 #8 Skrevet 28. februar 2015 Til dere begge: Restitusjon og sågar kortere treningspauser er nødvendig (ta det fra en som også har trent mye i perioder men har fått bedre resultater styrkemessig av litt mindre). Less is more gjelder ofte når man trener styrke. Anonymous poster hash: 74e74...086 Det er jeg fullstendig klar over... Men som jeg skrev, det er lettere sagt enn gjort å ikke trene når man er blitt avhengig. Trener mest kardio, i tillegg til lett styrke, så føler ikke jeg trenger så mye restitusjon pga. styrketreningen. Anonymous poster hash: d3557...68d
Amable Skrevet 28. februar 2015 #9 Skrevet 28. februar 2015 Trener mest pga. overskuddet, og velværefølelsen etterpå. Pluss at jeg er over gjennomsnittet glad i mat... Trener mye kardio (løping, gåing, ellipsemaskin) og litt styrke. Anonymous poster hash: d3557...68d Du trenger ikke trene så mye du trener for å få overskudd. Men er du veldig glad i mat så trener du for å holde vekta. Selv trener jeg for å bli god i sykling og løping, så det blir en del trening. Fordelen er at jeg kan spise masse sjokolade :D Så du kan jo tenke på om det nødvendig for deg å trene så mye. Hva skjer dersom du ikke trener? Abstineser? Dårlig samvittighet? Redd for å miste overskudd? Redd for å gå opp i vekt?
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2015 #10 Skrevet 28. februar 2015 Du trenger ikke trene så mye du trener for å få overskudd. Men er du veldig glad i mat så trener du for å holde vekta. Selv trener jeg for å bli god i sykling og løping, så det blir en del trening. Fordelen er at jeg kan spise masse sjokolade :D Så du kan jo tenke på om det nødvendig for deg å trene så mye. Hva skjer dersom du ikke trener? Abstineser? Dårlig samvittighet? Redd for å miste overskudd? Redd for å gå opp i vekt? Jepp, alt det der er jeg redd for, egentlig... Hvis jeg f.eks. en kveld vet at jeg ikke har mulighet til å trene neste dag, får jeg "helt angst". Har utrolig dårlig samvittighet både i før- og ettertid, og føler kroppen min blir dvask... Vet det høres sykt ut her og nå, men jeg klarer ikke å tenke på noe annet. Anonymous poster hash: d3557...68d
Amable Skrevet 28. februar 2015 #11 Skrevet 28. februar 2015 Jepp, alt det der er jeg redd for, egentlig... Hvis jeg f.eks. en kveld vet at jeg ikke har mulighet til å trene neste dag, får jeg "helt angst". Har utrolig dårlig samvittighet både i før- og ettertid, og føler kroppen min blir dvask... Vet det høres sykt ut her og nå, men jeg klarer ikke å tenke på noe annet. Anonymous poster hash: d3557...68d Jeg skjønner deg godt. Har det ofte på samme måten. Men jeg er ikke redd for å legge på meg eller redd for å miste overskudd - snarere tvert i mot. Trener jeg ikke bygger jeg overskudd. Men en hviledag for meg kan være en rolig sykkeltur. Vit nå det at det er helt greit å trene 4 ganger i uka. Du må ikke trene 7 dager for å holde vekta. Overskudd får du ved å trene sunt, ved å trene 7 dager i uka og i tillegg har skole/jobb så mister du verdifull hvile. Først trener du for å bryte ned kroppen, deretter gjør du kroppen sterkere ved å hvile. Det avhenger selvsagt av hvor mye du spiser og hva du spiser. Spiser du sjokolade og sukker hver dag, så kan det være lurt å holde seg i aktivitet ganske ofte - og i tillegg bruke tannbørsten. Når trening går over til å bli samvittighetstrening, så har ikke kroppen spesielt godt nytte av det. Du forbrenner, ja, men over tid vil dette være nedbrytende. Du må finne glede i å trene og være sosial. Du må rett og slett bare godta at kroppen har godt av å slappe av. Hva gjør du? Jobber du? 100%? Hvor mange timer trener du? Hvor mange timer er kardio og hvor mange timer er styrke?
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2015 #12 Skrevet 28. februar 2015 Jeg skjønner deg godt. Har det ofte på samme måten. Men jeg er ikke redd for å legge på meg eller redd for å miste overskudd - snarere tvert i mot. Trener jeg ikke bygger jeg overskudd. Men en hviledag for meg kan være en rolig sykkeltur. Vit nå det at det er helt greit å trene 4 ganger i uka. Du må ikke trene 7 dager for å holde vekta. Overskudd får du ved å trene sunt, ved å trene 7 dager i uka og i tillegg har skole/jobb så mister du verdifull hvile. Først trener du for å bryte ned kroppen, deretter gjør du kroppen sterkere ved å hvile. Det avhenger selvsagt av hvor mye du spiser og hva du spiser. Spiser du sjokolade og sukker hver dag, så kan det være lurt å holde seg i aktivitet ganske ofte - og i tillegg bruke tannbørsten. Når trening går over til å bli samvittighetstrening, så har ikke kroppen spesielt godt nytte av det. Du forbrenner, ja, men over tid vil dette være nedbrytende. Du må finne glede i å trene og være sosial. Du må rett og slett bare godta at kroppen har godt av å slappe av. Hva gjør du? Jobber du? 100%? Hvor mange timer trener du? Hvor mange timer er kardio og hvor mange timer er styrke? Jeg er fulltidsstudent, og jobber omtrent 15 timer i uka i tillegg. Trener minst 1 time per dag, aldri mer enn 2 timer (sjelden mer enn 1,5 timer). Kardio blir vel omtrent 2/3 av økta, mens siste tredelen blir styrketrening. Kan også nevne at jeg er blitt så avhengig at dersom jeg legger meg om kvelden etter en dag uten trening, og derfor tenker jeg at i morgen skal (må) jeg trene, så får jeg ikke sove... Tror det er fordi jeg vet at jeg har en "plikt" å gjøre neste dag, og derfor vil ikke kroppen min falle til ro. Dette resulterer i at jeg trener hver dag, rett og slett for å få sove om natten. Anonymous poster hash: d3557...68d
Amable Skrevet 1. mars 2015 #13 Skrevet 1. mars 2015 Jeg er fulltidsstudent, og jobber omtrent 15 timer i uka i tillegg. Trener minst 1 time per dag, aldri mer enn 2 timer (sjelden mer enn 1,5 timer). Kardio blir vel omtrent 2/3 av økta, mens siste tredelen blir styrketrening. Kan også nevne at jeg er blitt så avhengig at dersom jeg legger meg om kvelden etter en dag uten trening, og derfor tenker jeg at i morgen skal (må) jeg trene, så får jeg ikke sove... Tror det er fordi jeg vet at jeg har en "plikt" å gjøre neste dag, og derfor vil ikke kroppen min falle til ro. Dette resulterer i at jeg trener hver dag, rett og slett for å få sove om natten. Anonymous poster hash: d3557...68d Én time per dag er jo ikke nødvendigvis så veldig masse. Det avhenger jo også av hvor hardt du trener og om du gir kroppen tid til å hvile. Når trening går ut over søvn, venner og kanskje familie og det kun er for å unngå dårlig samvittighet, så er det på tide å sette seg ned og tenker over hva du egentlig holder på med. Men én time er jo ikke mye. Andre bruker kanskje én time hver dag på å strikke, spille dataspill eller andre hobbyer. Hva med å finne deg venner å trene sammen med, da blir det sosialt i samme slengen. Men du bør revurdere behovet ditt for trening så du får sove om natten eller ikke får panikk hver gang du går glipp av en treningsøkt. For om du tar fri to dager i uka, så blir du verken overvektig, lat eller i dårlig form. Dersom du vet du ikke får trent på to dager, så kan treningsøkta dagen før være steinhard. Da trenger du nemlig en god dose restitusjon. Du må riste av deg avhengigheten. Øv deg på det. Hvis du trener absolutt hver dag, uten unntak, så finner du deg en dag til uka hvor du ikke trener. Forbered deg på det, hver dag, flere ganger om dagen. Du skal ha fri. Du skal slappe av. Du skal ha helt fri. Se deg selv i speilet og fortell deg det. Fortell hva du skal gjør i stedet. Ikke nevn ordet trening, da skifter du fokus. Fortell det du skal gjøre. Interessert i å gjøre det?
Skrive feil Skrevet 1. mars 2015 #14 Skrevet 1. mars 2015 Du lurer på om du kan bære den "anerkjente" tittelen, Treningsnarkoman? still deg selv disse spørsmålene. Går treningen forran alt? går det ut over venner og familie? trener du selv når du er syk? går det ut over helse?
Gjest Hummels Skrevet 1. mars 2015 #15 Skrevet 1. mars 2015 (endret) Du er ikke alene om det ts, jeg er også avhengig av trening, men jeg lar det ikke gå utover andre avtaler så klart. Spiller fotball også og elsker idretter. Har også lyst å begynne med boksing. Trening hjelper mye på humøret mitt. Er jeg på ferie og bortreist så klør det i hele kroppen og gleder meg bare til å få komme hjem å trene igjen. Endret 1. mars 2015 av Hummels
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2015 #16 Skrevet 1. mars 2015 Én time per dag er jo ikke nødvendigvis så veldig masse. Det avhenger jo også av hvor hardt du trener og om du gir kroppen tid til å hvile. Når trening går ut over søvn, venner og kanskje familie og det kun er for å unngå dårlig samvittighet, så er det på tide å sette seg ned og tenker over hva du egentlig holder på med. Men én time er jo ikke mye. Andre bruker kanskje én time hver dag på å strikke, spille dataspill eller andre hobbyer. Hva med å finne deg venner å trene sammen med, da blir det sosialt i samme slengen. Men du bør revurdere behovet ditt for trening så du får sove om natten eller ikke får panikk hver gang du går glipp av en treningsøkt. For om du tar fri to dager i uka, så blir du verken overvektig, lat eller i dårlig form. Dersom du vet du ikke får trent på to dager, så kan treningsøkta dagen før være steinhard. Da trenger du nemlig en god dose restitusjon. Du må riste av deg avhengigheten. Øv deg på det. Hvis du trener absolutt hver dag, uten unntak, så finner du deg en dag til uka hvor du ikke trener. Forbered deg på det, hver dag, flere ganger om dagen. Du skal ha fri. Du skal slappe av. Du skal ha helt fri. Se deg selv i speilet og fortell deg det. Fortell hva du skal gjør i stedet. Ikke nevn ordet trening, da skifter du fokus. Fortell det du skal gjøre. Interessert i å gjøre det? Jeg har prøvd å gjøre det… Men jeg får det rett og slett ikke til. Blir et monster om jeg ikke får trent når jeg vil (altså hver dag). Hver gang jeg prøver å lære meg å ikke måtte trene så mye, blir det at jeg "utsetter" den oppgaven til senere, og fortsetter treningen som før. Du lurer på om du kan bære den "anerkjente" tittelen, Treningsnarkoman? still deg selv disse spørsmålene. Går treningen forran alt? går det ut over venner og familie? trener du selv når du er syk? går det ut over helse? Ja, treningen går foran omtrent alt. Ja, det går ut over venner og familie (kan ofte ta en treningsøkt i stedet for å møte venner eller familie). Er svært sjelden syk, men husker jeg hadde feber en gang i høst, og da trente jeg likevel. Husker omtrent ingenting fra den økta, var HELT borte. Om det går utover helse er jeg litt usikker på… Du er ikke alene om det ts, jeg er også avhengig av trening, men jeg lar det ikke gå utover andre avtaler så klart. Spiller fotball også og elsker idretter. Har også lyst å begynne med boksing. Trening hjelper mye på humøret mitt. Er jeg på ferie og bortreist så klør det i hele kroppen og gleder meg bare til å få komme hjem å trene igjen. Kjenner meg igjen der! Blir i utrolig dårlig humør om jeg ikke får min daglige treningsøkt. Hater at jeg blir sånn… Når jeg er bortreist lengter jeg tilbake til treningen allerede fra første dag. Prøver alltid å finne alternativer for å trene, og unnskyldninger for at jeg "må" trene. Anonymous poster hash: d3557...68d
Amable Skrevet 1. mars 2015 #17 Skrevet 1. mars 2015 Jeg har prøvd å gjøre det… Men jeg får det rett og slett ikke til. Blir et monster om jeg ikke får trent når jeg vil (altså hver dag). Hver gang jeg prøver å lære meg å ikke måtte trene så mye, blir det at jeg "utsetter" den oppgaven til senere, og fortsetter treningen som før. Slutt å prøv, gjør det! Det er bare tull og tøys at du ikke får det til. Det er det alle sier. Sannheten er at du ikke holder på lenge nok. Ikke si at du skal prøve å gjøre det. Si at du skal gjøre det. Det er det eneste som nytter. Fortsett med det, lenge. Det er du som bestemmer hvor lenge dette skal pågå. Dessuten må du finne deg en motivasjon som gjør at du vil slutte å være så avhengig som du er. Ta tilbake kontrollen. Ikke la treningen kontrollere deg! Ja, treningen går foran omtrent alt. Ja, det går ut over venner og familie (kan ofte ta en treningsøkt i stedet for å møte venner eller familie). Er svært sjelden syk, men husker jeg hadde feber en gang i høst, og da trente jeg likevel. Husker omtrent ingenting fra den økta, var HELT borte. Om det går utover helse er jeg litt usikker på… Ønsker du at treningen skal gå foran alt? Ønsker du at trening skal gå foran sykdom? Du kan fint trene når du er syk, men har du feber bør du holde deg unna. Da har kroppen infeksjon. Når du trener bryter du ned kroppen din og kroppen får ikke ro og fred til å bekjempe infeksjonen i kroppen. Du kan risikere å forlenge sykdomsperioden og du kan risikere å bli veldig dårlig. Trening med feber gjør deg bare verre. I verste fall må du holde deg unna trening lenger enn antatt. Kjenner meg igjen der! Blir i utrolig dårlig humør om jeg ikke får min daglige treningsøkt. Hater at jeg blir sånn… Når jeg er bortreist lengter jeg tilbake til treningen allerede fra første dag. Prøver alltid å finne alternativer for å trene, og unnskyldninger for at jeg "må" trene. Vi alle blir i dårlig humør dersom vi ikke får det som vi vil. Vi alle blir dårlige hvis vi går glipp av det vi er avhengige av. Ikke la treningen din bli usunn. Ikke la treningen din bli samvittighetstrening. Det vil ødelegge deg over tid. Ta opp kampen før det blir verre. Ta tilbake kontrollen. Bestem deg for å ta fri. Og ikke prøv, gjør det! Bestem deg for det!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå