Gå til innhold

Krav om utvidet stilling under omstilling i bedrift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet eller vet hvor jeg skal henvende meg uten å tømme lommeboken for å finne svaret på disse spørsmålene?

Jeg arbeider i en kommune som nå er under omstilling og sannsynligvis må sparke noen ansatte. Før det ble gjort kjent for oss at vi kunne bli sparket under omstillingen, la jeg inn ett krav om utvidet stilling, etter den nye paragrafen i arb.miljø loven.

§ 14-4 a. Rett til stilling for deltidsansatte tilsvarende faktisk arbeidstid

(1) Deltidsansatte som de siste 12 måneder jevnlig har arbeidet utover avtalt arbeidstid, har rett til stilling tilsvarende faktisk arbeidstid i denne perioden, med mindre arbeidsgiver kan dokumentere at behovet for merarbeidet ikke lenger foreligger. Tolvmånedersperioden skal beregnes med utgangspunkt i det tidspunkt arbeidstaker fremmet sitt krav.

Har nå fått beskjed om at jeg sannsynligvis ikke vil få noe på kravet pga omstillingen, men siden jeg la inn kravet før det ble gjort kjent at vi kunne bli sparket og at de er trege på svare, kan det være til min fordel, at jeg likevel kan få noe pga det?

Og siden det står at hvis arbeidsgiver kan dokumentere at behovet for merarbeidet ikke lenger foreligger trenger de ikke å godkjenne kravet, men jeg lurer da på om at noen skal få sparken er grunn nok til at jeg ikke får noe på kravet? Siden det står at de må dokumentere at merarbeidet ikke lenger foreligger, lurer jeg på om de rett og slett må dokumentere at de aldri skal leie inn noen ekstra igjen på hverken dag, kveld eller helg? For det må de uansett.

Jeg tenker sånn at jeg bør få svar på kravet mitt, så kan de sparke meg etterpå, for jeg er også i faresonen. Stoler ikke alltid på kommunen eller fagforbundet her jeg bor.

Noen som vet noe? :blomst:

Anonymous poster hash: 605e1...60a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er i akkurat samme situasjon som deg. nesten så jeg tror vi bor i samme kommune :fnise: jeg har lurt på det samme og fått til svar at jeg skal få det jeg har krav på. må bare smøre meg med tålmodighet...

Anonymous poster hash: 4bcb4...3ff
  • Liker 1
Skrevet

jeg er i akkurat samme situasjon som deg. nesten så jeg tror vi bor i samme kommune :fnise: jeg har lurt på det samme og fått til svar at jeg skal få det jeg har krav på. må bare smøre meg med tålmodighet...

Hehe, det er nok ikke umulig nei :fnise: Bor du i Buskerud? Da håper jeg det gjelder for meg også :)

• Liker 1
Skrevet

Ta det med fagforeningen. De er det naturlig å vende seg til i et sånt tilfelle.

Anonymous poster hash: b86f2...b03

Skrevet

Tviler at du h ar noe krav. Dette må ses i sammenheng med lovverket som regulerer stillinger/stillingsvern ifm med nedskjæring og omorganisering, de øker nok neppe din stilling ved å gi noen andre fyken.

Anonymous poster hash: 3ca2c...e02

Skrevet

Hehe, det er nok ikke umulig nei :fnise: Bor du i Buskerud? Da håper jeg det gjelder for meg også :)

det gjør jeg:) håper det stemmer det jeg har hørt da. man vet jo aldri. jeg tenker også at vi må jo først få den stillinga vi har krav på og plassere oss i en turnus. når alle ansatte er plassert kan de finne ut hvem som må gå. da går de vel etter utdanning og erfaring/ansiennitet. håper det er flere som går av med pensjon;)

• Liker 1
Skrevet

det gjør jeg:) håper det stemmer det jeg har hørt da. man vet jo aldri. jeg tenker også at vi må jo først få den stillinga vi har krav på og plassere oss i en turnus. når alle ansatte er plassert kan de finne ut hvem som må gå. da går de vel etter utdanning og erfaring/ansiennitet. håper det er flere som går av med pensjon;)

Da er det nok samme kommune :laugh: Ja, blir spennende å se hvordan de kommer til å gjøre dette. Jeg mener de bør gi oss kravet, og så må vi evt få sparken etterpå, de vil alltid trenge merarbeid som vi har gjort uansett hvor mange de sier opp. Vi får krysse fingrene! :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du føler at de tillitsvalgte lokalt hos deg ikke kan svare deg godt nok, så kan du ringe til fylkeskontoret eller hovedkontoret. I en slik sak som dette er det også helt naturlig at du får snakke med en i juridisk avdeling 😃

Anonymous poster hash: f6c4c...e1e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du føler at de tillitsvalgte lokalt hos deg ikke kan svare deg godt nok, så kan du ringe til fylkeskontoret eller hovedkontoret. I en slik sak som dette er det også helt naturlig at du får snakke med en i juridisk avdeling

Anonymous poster hash: f6c4c...e1e

Takk for forslag! :blomst:

• 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Har du hørt noe? For det har ikke jeg.. :vetikke: Regner ikke med å få noe, men bør vel få et svar...

AnonymBruker
Skrevet

Har du hørt noe? For det har ikke jeg.. :vetikke: Regner ikke med å få noe, men bør vel få et svar...

Ikke hørt noen ting enda! Virker ikke som det har tenkt til det, men de må jo gi oss ett svar :vetikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...