Gå til innhold

Høres disse programmene grei ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker vekt på det meste (der vekt kan brukes), og tar såpass mye at jeg ikke klarer mer enn et par repitisjoner. Målet er å styrke hele kroppen. Jeg vil ha litt ekstra fokus på bein, rumpe, rygg og mage. Vet ikke om så mange gode øvelser for magen, så bare kom med forslag om du vet om noe :)

Jeg tenker å først ta program 1, så program 3, program 2, program 4, intervaller og så program 5. Er ingen faste dager, men trener regelmessig og skal holde meg til de faste programmene. Men da trenger jeg liiitt hjelp...

Program 1: Bein og rumpe

Frontbøy

Bulgarsk utfall

Hip thrust

Cable kick back

Leg exstension

Leg press

Program 2: Bein og rumpe

Strak mark

Gående utfall

Rygghev (for rumpe og lår)

Nordic hamstring

Good morning

Leg curl

Program 3: Overkropp

Armhevinger

Pull ups

Dumbbell bench press

Overhead press

Skidrag i kabel

Beinhev

Planken

Program 4: Overkropp

Dips

Nedtrekk

Rygghev

Roing

Ab crunch på ball

Planken

Program 5: De musklene jeg vil ha litt ekstra fokus på, og jobbe mer med.

Deadlift

Nedtrekk

Benk press

Dips

Roing

Beinhev

Ab crunch på ball

Eller ville du byttet om på noen av øvelsene/satt det opp annerledes?

Anonymous poster hash: e67fb...ae6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor trener du ikke et fullkroppsprogram som nybegynner (jeg har bare antatt at du er det, beklager hvis jeg tar feil)? Jeg er ganske nybegynner selv, og alle jeg har snakket med som er erfarne med styrketrening, anbefaler å starte med et fullkroppsprogram før man trener en splitt.

Skrevet

Anbefaler, som drue nevner, et fullkroppsprogram med eventuelt 1-2 benøvelser ekstra. Du kan f.eks få to programmer, A og B, og trene ABA, BAB annenhver uke.

Du bør også ha en litt annen rekkefølge på øvelsene - alltid baseøvelser først (Mark/bøy, deretter benk, deretter press) etterfulgt av isolasjonsøvelser og maskiner.

For å være ærlig tror jeg det blir litt overkill - du har for mange forskjellige øvelser, og for lang tid mellom hver gang du trener øvelsene. :)

Skrevet

Kun et par repitisjoner er for lite. Du bør ligge i området 6-12 repetisjoner.

Anonymous poster hash: 51813...877

Skrevet

Kun et par repitisjoner er for lite. Du bør ligge i området 6-12 repetisjoner.

Anonymous poster hash: 51813...877

Om målet er å styrke kroppen er 1-6 reps helt fint :) om målet er hypertrofi, der i mot..

Skrevet

Anbefaler, som drue nevner, et fullkroppsprogram med eventuelt 1-2 benøvelser ekstra. Du kan f.eks få to programmer, A og B, og trene ABA, BAB annenhver uke.

Du bør også ha en litt annen rekkefølge på øvelsene - alltid baseøvelser først (Mark/bøy, deretter benk, deretter press) etterfulgt av isolasjonsøvelser og maskiner.

For å være ærlig tror jeg det blir litt overkill - du har for mange forskjellige øvelser, og for lang tid mellom hver gang du trener øvelsene. :)

Takk så mye for svar!! Det er akkurat det jeg også har tenkt, men trener sammen med en annen som absolutt skal ha med alle øvelsene hun lærer... Jeg synes det blir for mye, så har prøvd å sette sammen noe, men blir egentlig bare forvirra.

Hun vil gjerne trene overkropp en dag, underkropp en annen dag, og plutselig vil hun trene rumpa en hel økt. Jeg personlig synes fullkroppsprogrammer er veldig greie. Føler at jeg går litt tilbake når jeg trener sammen med andre, og uansett hvor mye jeg prøver å forklare hvordan vi bør gjøre det, så går det ikke inn...

Skal prøve å forklare henne, igjen, og forhåpentligvis får vi hjelp med et eller to greie program vi kan følge! Hvis hun er med på det. Hvis ikke får jeg bare skuffe henne og si at jeg bare må gjøre det beste for meg selv. Vi er to ulike mennesker; vi kan ikke gjøre alt likens.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres dette bedre ut? Er enda litt usikker på rekkefølge, så bare skrev det opp. Gjerne rett det opp, sånn at vi får det i riktig rekkefølge. Og så lurer jeg på om disse programmene faktisk trener hele kroppen? Vet sånn ca. hvilke muskler de trener, men kanskje vi trenger å bytte ut noen av øvelsene eller omplassere litt...

Program 1: Hele kroppen

Frontbøy

Bulgarsk utfall

Pull ups

Benk press

Rygghev (rygg)

Leg exstensions

Nedtrekk

Planke

Program 2: Hele kroppen

Dead lift

Armhevinger

Rygghev (rumpe, lår)

Leg press

Leg curl

Stående dumbbell curl (for biceps)

Ab crunch på ball

Venninnen min går til PT og lærer maaaassevis av øvelser, og har fått flere programmer som hun kommer til meg med. Vi kan enda ikke alle øvelsene, så foreløpig må vi bare gjøre det vi kan.. I mine øyne er det alt for mange programmer å følge, med for mange øvelser. Blir litt forvirra og så glemmer jeg øvelsene mye raskere når det er så mye. Problemet er at hun ikke egentlig hører på det jeg sier, og ender opp med å gjøre det hun tror er riktig. Nytter ikke å vise/lese fakta heller; virker som det går inn det ene øret og ut det andre.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...