Gå til innhold

Lungebetennelse? Hvordan er det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært forkjølet noen dager med feber.. Ikke høy feber men litt. Fryktelig tett i luftveiene. Jeg har en stor kul bak på ryggen som skal fjernes iløpet av våren. Når jeg våknet i natt så hadde jeg så vondt rundt denne kulen når jeg pustet. Kulen ligger rundt der lungene er. Kan det være lungebetennelse jeg har? Bær jeg kanskje kontakte lege

Anonymous poster hash: 86d9a...9b9

Skrevet

Jeg har hatt lungebetennelse flere ganger, og det er ingen tvil om at det er det det er. Jeg har høy feber (som regel 40+), hoste med slim, dårlig allmenntilstand og svært tungpusten, type vanskelig å gå fra badet til sengen og jeg har vært på do. (Sist ble ikke posten på en uke fordi jeg ikke klarte gå ned trappene en etasje) i tillegg er det ekstremt smertefult å puste dypt inn. Det er ganske uvanlig å få lungebetennelse som ung, som regel er det luftveisinfeksjon med virus som går over etterhvert. En kul kan jo være så mangt, ville tatt det med fastlege på mandag om det ikke blir bedre.

Anonymous poster hash: bad15...bf4

Skrevet

Vet du hva den kulen på ryggen kommer av?

Vanlige symptomber på lungebetennelse er hoste (gjerne med oppspytt av slim), feber, slapphet, tungpustet. Men det finnes en type lungebetennelse som ikke gir særlig med synptomer også.

Gjest Frugull
Skrevet (endret)

Vanlige symptomber på lungebetennelse er hoste (gjerne med oppspytt av slim), feber, slapphet, tungpustet. Men det finnes en type lungebetennelse som ikke gir særlig med synptomer også.

[/quote

Endret av Frugull
Skrevet

kulen er vel en fettkul tror de. Men den er ganske stor. Men i natt hadde jeg virkelig mye vondt. Problemer med å puste inn.. Derfor tenkte jeg om kanskje det er kulen som trykker på noe eller om jeg har hostet så mye att jeg nærmest har blitt støl pga all hoste. Hører jo det surkler mye når jeg sitter eller ligger.

Bør kanskje kontakte lege i morgen om jeg blir verre. Hater og forstyrre de om det ikke er noe

Skrevet

kulen er vel en fettkul tror de. Men den er ganske stor. Men i natt hadde jeg virkelig mye vondt. Problemer med å puste inn.. Derfor tenkte jeg om kanskje det er kulen som trykker på noe eller om jeg har hostet så mye att jeg nærmest har blitt støl pga all hoste. Hører jo det surkler mye når jeg sitter eller ligger.

Bør kanskje kontakte lege i morgen om jeg blir verre. Hater og forstyrre de om det ikke er noe

Sikkert greit å ta seg en tur til legen! Det kan jo hende du har vondt i kulen fordi du har lagt/sittet dårlig?

Skrevet

Har hatt bakteriell lungebetennelse. Det var ingen tvil for å si det sånn. Hadde vel 39 i feber, kanskje mer, EKSTREMT andpusten, klarte så vidt å gå fra senga til badet, hadde ikke pust til å gå fortere enn en 90-åring (og jeg var 28:P). Ekstremt dårlig allmenntilstand, hadde ikke ork til å se på tv en gang.
Kastet opp diverse fra brystet, misfarga gul-brune greier i ett sett og hosta myye.
Hos legen måltes det crp på 100.

Folk kan vel sikkert få det forskjellig, men om det er en bakteriell lungebetennelse så tror jeg man vil merke det rimelig godt.

Anonymous poster hash: 4b31c...150
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt lungebetennelse, hadde hatt influensa på forhånd og hostet fortsatt men følte meg ikke dårlig på noen måte. Arbeidet og var i fysisk aktivitet som vanlig. Måten jeg merket det på var at jeg en kveld fikk akutt vondt på ene siden av ribbeina som så jaget opp mot skulderbladet, det var faktisk så smertefullt at jeg ikke sov et sekund den natta. Neste dag tok jeg meg en tur på legevakten ( fastlegen kunne ikke nås), og hadde da en Crp på 220, litt under 38 i " feber", og veldig høy hvilepuls. Jeg ble lagt inn for behandling, legen sa at det var fordi jeg hadde denne høye pulsen i tillegg til økende feber og økende Crp, sepsis. Så man kan faktisk føle seg temmelig ok selv om man har lungebetennelse, jeg merket det bare pga de intense smertene ( betennelsen hadde nådd lungesekken og der er det veldig mange nervetråder).

Anonymous poster hash: 6b6b4...8a6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt lungebetennelse, hadde hatt influensa på forhånd og hostet fortsatt men følte meg ikke dårlig på noen måte. Arbeidet og var i fysisk aktivitet som vanlig. Måten jeg merket det på var at jeg en kveld fikk akutt vondt på ene siden av ribbeina som så jaget opp mot skulderbladet, det var faktisk så smertefullt at jeg ikke sov et sekund den natta. Neste dag tok jeg meg en tur på legevakten ( fastlegen kunne ikke nås), og hadde da en Crp på 220, litt under 38 i " feber", og veldig høy hvilepuls. Jeg ble lagt inn for behandling, legen sa at det var fordi jeg hadde denne høye pulsen i tillegg til økende feber og økende Crp, sepsis. Så man kan faktisk føle seg temmelig ok selv om man har lungebetennelse, jeg merket det bare pga de intense smertene ( betennelsen hadde nådd lungesekken og der er det veldig mange nervetråder). Anonymous poster hash: 6b6b4...8a6

Lungebetennelse er ikke én infeksjon. Du har nok hatt en atypisk variant, f. eks. mycoplasmapneumoni, evt. chlamydiapneumoni.

De "klassiske" lungebetennelsene, som er de absolutt vanligste, gir veldig kraftige symptomer og høy feber.

Noen typer lungebetennelse rammer bare bestemte pasientgrupper (f. eks. pneumocystis jirovecii (tid. p. carinii), som kun rammer pasienter med svekket immunforsvar).

Anonymous poster hash: 8c4a8...0cc

AnonymBruker
Skrevet

Lungebetennelse er ikke én infeksjon. Du har nok hatt en atypisk variant, f. eks. mycoplasmapneumoni, evt. chlamydiapneumoni.

De "klassiske" lungebetennelsene, som er de absolutt vanligste, gir veldig kraftige symptomer og høy feber.

Noen typer lungebetennelse rammer bare bestemte pasientgrupper (f. eks. pneumocystis jirovecii (tid. p. carinii), som kun rammer pasienter med svekket immunforsvar).

Det var en bakteriell infeksjon jeg hadde for antibiotika virket bra på meg men det eneste jeg merket før jeg ble diagnostisert med lungebetennelse var hoste som hang igjen etter influensaen. Ellers var jeg i full aktivitet, følte ikke meg slapp eller feberhet på noen måte, bortsett fra rikelig slim-hoste for å være litt ekkel ;-) . Hvis jeg ikke hadde fått disse intense smertene hadde jeg nok gått med den mye lengre uten å merke noe spesielt :-) .

Anonymous poster hash: 6b6b4...8a6

AnonymBruker
Skrevet

Det var en bakteriell infeksjon jeg hadde for antibiotika virket bra på meg men det eneste jeg merket før jeg ble diagnostisert med lungebetennelse var hoste som hang igjen etter influensaen. Ellers var jeg i full aktivitet, følte ikke meg slapp eller feberhet på noen måte, bortsett fra rikelig slim-hoste for å være litt ekkel ;-) . Hvis jeg ikke hadde fått disse intense smertene hadde jeg nok gått med den mye lengre uten å merke noe spesielt :-) . Anonymous poster hash: 6b6b4...8a6

Det finnes mange bakterielle lungebetennelser. Både mycoplasma og chlamydia pneumoniae hører strengt tatt inn under disse selv om disse organismene rent taksonomisk ikke sorterer under typiske bakterier. De responderer på antibiotika.

AnonymBruker
Skrevet

jeg hadde lungebetennelse en gang. jeg var sikker på at jeg skulle dø. jeg var så syk som jeg aldri før har vært. var mye sengeliggende. det å gå en liten tur som ikke var noe problem for meg, å jeg var nær døden (føltes jaffal sånn, å de som var med spurte om det). jeg var syk i flere uker. men CRP var fin. vistes kun på røntgen.

Anonymous poster hash: 6cb27...144

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...