AnonymBruker Skrevet 28. februar 2015 #1 Skrevet 28. februar 2015 Naboen er tilfeldigvis en privat barnehage. Jeg har irritert meg over det flagget mange ganger. De henger ut flagg fordi et eller flere barn har bursdag, men glemmer stadig å ta det inn. Noen dager henger det da over natten, men andre gangen fra fredag til mandag (slik som nå, for det er jo ingen der i helgen). Jeg synes det er fryktelig sløvt og kjenner et behov for å si ifra, men fremstår jeg da som fryktelig sær og grinete? Det hadde vært en ting hvis det er første gang det skjer, alle kan glemme, men det har skjedd i hvert fall tre ganger bare de siste månedene. Anonymous poster hash: bfb14...e42 1
Gjest Doh Skrevet 28. februar 2015 #2 Skrevet 28. februar 2015 Kan du ikke gå og ta det ned og sette det ved døra da? Kanskje de tar hintet (om flagget ikke henger sånn at du ikke får tak i det da) 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2015 #3 Skrevet 28. februar 2015 Selvfølgelig kan du sende en email! Flaggreglene skal følges og det er utrolig sløvt av en barnehage å ikke få det til! Jeg har flere ganger påpekt flagget i båtene om sommeren, utrolig svakt å ikke ha respekt for flagget! Anonymous poster hash: d835c...c7a 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2015 #4 Skrevet 28. februar 2015 Spørs nok helt hva slags menneske det er som leser mailen. Jeg tror det er lite som varierer så mye som synet på flaggregler. Selv hadde jeg vært glad for beskjeden, skammet meg litt og skjerpet meg av en sånn mail. Enkelte andre hadde sikkert ment at du var en gal, reaksjonær kjerring, de som ikke har vokst opp med flagg som noe særlig annet enn en litt fancy logo. Jeg synes det er helt greit å si fra om det. Shit happens, alle kan glemme seg en gang, men når det tydeligvis er noe som gjentar seg støtt synes jeg det er helt fint å gi beskjed. Anonymous poster hash: 98620...e88 2
Cashbah Skrevet 28. februar 2015 #5 Skrevet 28. februar 2015 Flagg...regler...? Yikes! Og jeg som trodde JEG var "Narvestaden" i borettslaget mitt 6
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2015 #6 Skrevet 28. februar 2015 Flagg...regler...? Yikes! Og jeg som trodde JEG var "Narvestaden" i borettslaget mitt Flaggregler, ja. Har du aldri hørt om dem? De er faktisk lovfestet, og ikke noe bare sure kjerringer bryr seg om. http://www.flaggregler.no Anonymous poster hash: ae839...368 9
Cashbah Skrevet 28. februar 2015 #7 Skrevet 28. februar 2015 Flaggregler, ja. Har du aldri hørt om dem? De er faktisk lovfestet, og ikke noe bare sure kjerringer bryr seg om. http://www.flaggregler.no Ja, men... fortsatt da... Hvorfor skal noen bry seg om hva du flagrer med eller om du ikke tar ned flagget i løpet av helgen? Høres ut som gretne rødvinstanter dette her... 8
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2015 #8 Skrevet 28. februar 2015 Flagger barnehagen i stang eller med flagg festet på veggen? De fleste barnehager flagger med flagg i liten stang som er festet på veggen og flaggreglene er ikke så strenge på dette. Kan ikke se at et flagg skal skape frustrasjon eller påvirke livet ditt i negativ retning. Anonymous poster hash: 40f84...c65 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2015 #9 Skrevet 28. februar 2015 Lover eller ei, I-landsproblemer!!! Anonymous poster hash: bcc64...a9b 3
Brunhilde Skrevet 28. februar 2015 #10 Skrevet 28. februar 2015 Flaggregler, ja. Har du aldri hørt om dem? De er faktisk lovfestet, og ikke noe bare sure kjerringer bryr seg om. http://www.flaggregler.no Anonymous poster hash: ae839...368 Hvilke lov er det?
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2015 #11 Skrevet 28. februar 2015 Ja, men... fortsatt da... Hvorfor skal noen bry seg om hva du flagrer med eller om du ikke tar ned flagget i løpet av helgen? Høres ut som gretne rødvinstanter dette her... Det handler om respekt. Hvilke lov er det? Flaggloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1898-12-10-1 Anonymous poster hash: ae839...368 5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2015 #12 Skrevet 28. februar 2015 Flaggregler, ja. Har du aldri hørt om dem? De er faktisk lovfestet, og ikke noe bare sure kjerringer bryr seg om. http://www.flaggregler.no Anonymous poster hash: ae839...368 Lovfestet? Du mener man straffeforfølges om man bryter disse reglene? Tråkking på flagg, gir det bot eller fengsel? Heise flagg før 8, da kommer vel politiet? Særlig.Anonymous poster hash: 9c2bb...193
Brunhilde Skrevet 28. februar 2015 #13 Skrevet 28. februar 2015 Det handler om respekt. Flaggloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1898-12-10-1 Anonymous poster hash: ae839...368 Og der står det bare hvordan flagget skal se ut, ikke noe om heising og firing, ser du, det finnes nemlig ingen lov som regulerer akkurat det, bare "regler" og "skikk og bruk". Ingen kan bøtelegges for å la flagget henge over natten. Nemlig! 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2015 #14 Skrevet 28. februar 2015 Og der står det bare hvordan flagget skal se ut, ikke noe om heising og firing, ser du, det finnes nemlig ingen lov som regulerer akkurat det, bare "regler" og "skikk og bruk". Ingen kan bøtelegges for å la flagget henge over natten. Nemlig! Jeg har ikke sagt et ord om bøter eller straff. Jeg ser forreste at du har rett angående hva flaggloven omfatter, men det er feil at det bare er skikk og bruk som regulerer heising og firing. Det jeg skulle henvist til i tillegg var Flaggforskriften: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1927-10-21-9733 Anonymous poster hash: ae839...368 2
Brunhilde Skrevet 28. februar 2015 #15 Skrevet 28. februar 2015 Jeg har ikke sagt et ord om bøter eller straff. Jeg ser forreste at du har rett angående hva flaggloven omfatter, men det er feil at det bare er skikk og bruk som regulerer heising og firing. Det jeg skulle henvist til i tillegg var Flaggforskriften: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1927-10-21-9733 Anonymous poster hash: ae839...368 Forskriften gjelder bare statsflagg, og ikke det flagget hvem som helst kan kjøpe på OBS! og heise på egen stang. Den gjelder heller ikke for balkongflagg.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2015 #16 Skrevet 28. februar 2015 Ja, men... fortsatt da... Hvorfor skal noen bry seg om hva du flagrer med eller om du ikke tar ned flagget i løpet av helgen? Høres ut som gretne rødvinstanter dette her... Og du er ikke gamle karen Anonymous poster hash: d835c...c7a 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2015 #17 Skrevet 28. februar 2015 Du er nok ikke den eneste som bryr seg om flaggreglene, og det syntes jeg er fint. Det handler om respekt. Hvis vi glemte å ta ned flagget der jeg jobbet fikk vi høre det med en gang! På minuttet! Og det syntes jeg er helt greit. Anonymous poster hash: f573b...be0 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2015 #18 Skrevet 28. februar 2015 Forskriften gjelder bare statsflagg, og ikke det flagget hvem som helst kan kjøpe på OBS! og heise på egen stang. Den gjelder heller ikke for balkongflagg. Forskriften gjelder også handelsflagget, og slik jeg har forstått det er det handelsflagget (som er identisk med nasjonalflagget) private flagger med? Jeg har riktignok ikke funnet sikre kilder på dette, så jeg kan selvsagt ta feil. Uansett, selv om det bare skulle være skikk og bruk som regulerer privat flaggbruk synes jeg det er umodent og respektløst å flire bort flaggreglene som noe bare gamlinger og folk som ikke har bedre ting å gjøre bryr seg om, slik Casbah gjør. Flagget er et viktig nasjonalsymbol som betyr mye for mange mennesker. (Etter min mening er det ikke verre enn at om man ikke ønsker bryderiet med å behandle flagget med respekt, er det den enkleste sak i verden å la være å flagge i det hele tatt.) Anonymous poster hash: ae839...368 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2015 #19 Skrevet 28. februar 2015 Lover eller ei, I-landsproblemer!!! Anonymous poster hash: bcc64...a9b Historieløs tenker jeg vi kaller deg Anonymous poster hash: d835c...c7a 4
Brunhilde Skrevet 28. februar 2015 #20 Skrevet 28. februar 2015 ... (Etter min mening er det ikke verre enn at om man ikke ønsker bryderiet med å behandle flagget med respekt, er det den enkleste sak i verden å la være å flagge i det hele tatt.) Anonymous poster hash: ae839...368 Og nettopp dette er grunnen til at jeg ikke har flaggstang. Mitt poeng var bare at det å glemme flagget ikke er verken straffbart eller en dødssynd, og jeg kan bare forstå ts sin irritasjon dersom det glemte flagget bråker i vinden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå