Gå til innhold

Sove med endagslinser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du må gjerne gjøre det, men det kan bli fryktelig ubehagelig og vondt når du våkner og åpner øynene.

Anonymous poster hash: 66182...014
Skrevet

du kan ta middagslurer med linser på. Det er bare ikke anbefalt å faktisk sove med dem hele natten. Det er fordi øynene trenger oksygen og tårevæske på dem for å holde dem sunne.

Anonymous poster hash: 177b1...cf0
Skrevet

Jeg bruker dagslinser, ( slike som du skal kun bruke en dag, og så hive de) Har brukt det i rundt 3 år nå. Jeg sover med de, og bruker de så lenge ikke øyene er tørre. Da skifter jeg de ut. Kan bruke de opptil fire dager. Jeg har ikke hatt noe problemer med det og har snakket med optikeren om det, og han sa at så lenge jeg ikke har noe problemer med det, så gjør det ikke noe. Har gått helt fint til nå :)

Skrevet

Jeg bruker dagslinser, ( slike som du skal kun bruke en dag, og så hive de) Har brukt det i rundt 3 år nå. Jeg sover med de, og bruker de så lenge ikke øyene er tørre. Da skifter jeg de ut. Kan bruke de opptil fire dager. Jeg har ikke hatt noe problemer med det og har snakket med optikeren om det, og han sa at så lenge jeg ikke har noe problemer med det, så gjør det ikke noe. Har gått helt fint til nå :)

Optikeren din er umulig seriøs

Anonymous poster hash: a4538...e1a

• Liker 3
Skrevet

De er ikke godkjent for å bruke mer enb en dag. De puster ikke godt nok for døgnbruk, i værstefall kan du få så trøbbel med øynene dine at linser ikke kan brukes lenger. Optikeren din burde ta seg en tur på linsekurs!

Anonymous poster hash: c1b38...a8b

Gjest Marino
Skrevet (endret)

.

Endret av Marino
AnonymBruker
Skrevet

For dere som sover med dagslinser, og spesielt du som bruker de opp til 4 dager i strekk; google "pseudomonas aerugionosa eye". Dere øker sjansen for denne bakterien betraktelig, jeg jobber i bransjen og har faktisk møtt på et par med den bakterien her, de ser ikke lenger på det affiserte øyet for å si det sånn. I tillegg er der mange andre infeksjoner, mindre farlig enn denne, men som likevel kan skade synet og øynene deres.

Vær så snill, ta synet alvorlig og bruk linsene slik de er godkjent for. Det er en grunn til at de har den godkjenningen de har. Og hvis dere ønsker å sove med linsene, gå over til døgnlinser - som er godkjent for å ha på opp til en mnd sammenhengende :).

Anonymous poster hash: 56e6b...667

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke en ettermiddagslur er stort problem, men ville hatt øyedråper (som er egnet til linser) tilgjengelig.

Jeg bruker night and day. Kan ha de på 1 mnd om gangen, uten å ta de ut om natten. Fungerer utmerket, men er litt småtørr på øynene når jeg er trøtt, og da virker øyedråper veldig bra.

Skrevet

Det fører til karinnvekst da kroppen kompenserer for manglende oksygen, altså vil du kunne begynne å se blodårer i synsfeltet ditt. I tillegg er risikoen for infeksjoner stor. Hvorfor ikke bare begynne med månedslinser?

Skrevet

For dere som sover med dagslinser, og spesielt du som bruker de opp til 4 dager i strekk; google "pseudomonas aerugionosa eye". Dere øker sjansen for denne bakterien betraktelig, jeg jobber i bransjen og har faktisk møtt på et par med den bakterien her, de ser ikke lenger på det affiserte øyet for å si det sånn. I tillegg er der mange andre infeksjoner, mindre farlig enn denne, men som likevel kan skade synet og øynene deres.

Vær så snill, ta synet alvorlig og bruk linsene slik de er godkjent for. Det er en grunn til at de har den godkjenningen de har. Og hvis dere ønsker å sove med linsene, gå over til døgnlinser - som er godkjent for å ha på opp til en mnd sammenhengende :).

Jeg gikk over til måneddlinser For en periode. Men det var bare problemer..Jeg fikk hele tiden øyebetennelse av de, så jeg sluttet med de.

Min erfaring etter å hatt linser i 10 år, er at engangslinser er best. Har ikke hatt noe problemer me de.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk over til måneddlinser For en periode. Men det var bare problemer..Jeg fikk hele tiden øyebetennelse av de, så jeg sluttet med de.

Min erfaring etter å hatt linser i 10 år, er at engangslinser er best. Har ikke hatt noe problemer me de.

Flott, men ta de ut om kvelden! Hva gjør du om øynene dine blir så skadet at du ikke kan bruke linser? Da må du bruke briller. Noen burde bare ikke fått lov å ha linser.. Det vi i optikk bransjen forteller dere, går det bare rett inn og ut igjen? Det er en grunn til at det heter dagslinser! Døgnlinsene er forøvrig veldig gode i dag, ellers kan man prøve 14 dagers linser

Anonymous poster hash: c1b38...a8b

AnonymBruker
Skrevet

OI!

En jeg kjenner var sløv med å ta ut dagslinsene om kvelden og kunne bruke de neste dag også. Gikk fint det. Helt til han våknet opp blind en morgen! Måtte få hjelp til legevakta helt blind på begge øynene. Heldigvis var det noe som etterhvert gikk over og han har fått synet tilbake. Men tenk på det, gå heller over til døgnlinser!!

Anonymous poster hash: ee814...bae

AnonymBruker
Skrevet

Du risikerer bl.a en amøbeinfeksjon som kan spise opp netthinnen din. Det gror mikroorganismer under linser som ikke byttes ofte nok.

Anonymous poster hash: b7a4a...c86

Skrevet

Jeg gjorde det en gang og neste dag fikk jeg problemer med å ta de av. Øyene var så tørre og linsene satt helt fast. Det gjorde også vondt å få dem av, øyene mine ble skikkelig røde de neste timene.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du risikerer bl.a en amøbeinfeksjon som kan spise opp netthinnen din. Det gror mikroorganismer under linser som ikke byttes ofte nok.

Anonymous poster hash: b7a4a...c86

Bare sånn for ordens skyld, det er ikke netthinnen som blir skadet, men hornhinnen - det ytterste laget i øyet :).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sov en del med linser før (månedslinser, som det ifølge optikeren gikk bra å sove med). Ente opp med infeksjon på begge øynene. Gikk heldigvis bra, men sover aldri med linser mer, og bruker briller et par dager i uka for å lufte øynene.

Anonymous poster hash: 69a0b...da7

Gjest Eurodice
Skrevet

For dere som sover med dagslinser, og spesielt du som bruker de opp til 4 dager i strekk; google "pseudomonas aerugionosa eye". Dere øker sjansen for denne bakterien betraktelig, jeg jobber i bransjen og har faktisk møtt på et par med den bakterien her, du ser ikke lenger på det affiserte øyet for å si det sånn. I tillegg er der mange andre infeksjoner, mindre farlig enn denne, men som likevel kan skade synet og øynene deres.

Jeg ble angrepet av denne bakterien. Jeg har kopiert et innlegg jeg skrev om dette:

(Her svarer jeg en bruker)

Først vil jeg si at uansett hva en irritasjon i øynene kommer av, skal man ikke bruke linser før tilstanden er gått over. Du må ha misforstått øyenlegen. Det hun/han mente, var nok heller at din hornhinnebetennelse ikke skyldtes linsebruk.

Det er mange årsaker til hornhinnebetennelse (keratitt). I mars i år var jeg maksimalt uheldig og ble smittet av den alvorligste formen av keratitt, pseudomonas aeruginosa. Den er sjelden og rammer stort sett bare linsebrukere. Jeg lå på sykehuset i nesten tre uker og fikk intensiv behandling. For eksempel ble jeg de to første døgnene dryppet i øynene hvert kvarter, tidsintervallet ble suksessivt forskjøvet til en time mellom hver gang, og til slutt slapp jeg å vekkes om natten. Jeg hadde også sterke smerter og fikk både sprøyte og tabletter. Da jeg ble utskrevet, måtte jeg fortsette på samme måte hjemme, og var til ukentlige kontroller i et par måneder, så annenhver uke. Jeg ble friskmeldt 16. juli. Min øyenlege har sagt at jeg må være forberedt på at jeg aldri kan bruke linser mer. Det er et lite tap, synet er reddet, og det er mange lekre briller :).

Gå inn på google og les om keratitt. Har din lege sagt hva slags type du har? Jeg ønsker deg god bedring. Fjern linsene dine med en gang.

Dette innlegget har blitt redigert av Arabella: 06 oktober 2009 - 11:44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...