Gå til innhold

Hva koster det å kjøre Bergen-Kristiansand ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med Hardangerbrua slipper man en ferge. Og tiden man sparer i ren kjøretid er vel ikke på mer enn 30 minutter dersom man kjører via Jondal. Skal man vente på fergen, kan det fort ta mer enn 30 minutter, og man må selvsagt planlegge mer (kjøre etter klokka). Å velge Hardangerbrua er ikke store omveien, dersom man tenker å kjøre over Haukeli.

Og poenget mitt var altså at man fint kommer seg fra Bergen til Kristiansand uten å måtte ta ferge.

Skrevet

Med Hardangerbrua slipper man en ferge. Og tiden man sparer i ren kjøretid er vel ikke på mer enn 30 minutter dersom man kjører via Jondal. Skal man vente på fergen, kan det fort ta mer enn 30 minutter, og man må selvsagt planlegge mer (kjøre etter klokka). Å velge Hardangerbrua er ikke store omveien, dersom man tenker å kjøre over Haukeli.

Og poenget mitt var altså at man fint kommer seg fra Bergen til Kristiansand uten å måtte ta ferge.

I følge gulesider er det 1 time lenger å kjøre Hardangerbrua enn å kjøre Tørvikbygd - Jondal. Og Hardangerbrua er drøye 2 timer lenger å kjøre enn raskeste vei via Stord og Rennfast.

Og jeg må si jeg ser ærlig talt ikke poenget med å skulle unngå de to ferjene, eventuelt unngå 1 ferje hvis man velger Jondal varianten. Ja vel ferje tar tid, men stopp og strekk trenger man uansett på en slik tur.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjører dette strekket flere ganger i året. Liker desidert best veien via Stavanger. Veiene er bedre, det er greit med tissepause på ferjene og det er flere butikkrt og bensisnstasjoner langs veien om noe skulle skje. Prismessig vil jeg tro det er det samme om man ser på bom, ferje og bensin.

Anonymous poster hash: dc6fe...f38
Skrevet

I følge gulesider er det 1 time lenger å kjøre Hardangerbrua enn å kjøre Tørvikbygd - Jondal. Og Hardangerbrua er drøye 2 timer lenger å kjøre enn raskeste vei via Stord og Rennfast.

Og jeg må si jeg ser ærlig talt ikke poenget med å skulle unngå de to ferjene, eventuelt unngå 1 ferje hvis man velger Jondal varianten. Ja vel ferje tar tid, men stopp og strekk trenger man uansett på en slik tur.

Min erfaring er at det ikke er så mye som 1 times forskjell.

Hvilken vei man velger er en smaksak naturligvis. Poenget mitt var at det finnes alternativ som gjør at man slipper ferge, dersom man skulle ønske å kjøre turen via Haukeli.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...