AnonymBruker Skrevet 28. februar 2015 #1 Skrevet 28. februar 2015 Trass i min unge alder, har jeg nå fått grå stær. Jeg venter på operasjon, men vet ikke hvor lang tid jeg må vente. Jeg gruer meg veldig til denne operasjonen, siden øynene er det mest følsomme vi har på kroppen. Jeg blir kvalm når jeg tenker på at legen skal plukke på øyet mitt og lurte på om det er noen andre her som har vært igjennom en slik operasjon og kan fortelle litt om forløpet. Kommer jeg til å merke noe, selv om jeg får bedøvelse og hvor stikker legen sprøyten. Får ikke håpe det er i øyekroken min. Anonymous poster hash: 64040...e9c
Cashbah Skrevet 28. februar 2015 #2 Skrevet 28. februar 2015 Har selv observert noen grå stær-operasjoner pga min utdanning. Synes det var utrolig kule operasjoner, kirurgene er kjempeflinke! Du får sannsynligvis lokalbedøvelse i øyet som gjør deg midlertidig blind på øyet (+ smertestillende og beroligende i forkant). Dette får du i form av sprøyte som kan være litt ubehagelig, men jeg mener du får bedøvelse (øyedråper) i forkant. Dette varierer også sikkert fra sted til sted. Under selve operasjonen lager kirurgen et snitt i hornhinnen og bruker et instrument som "knuser" linsen din. Disse bitene blir sugd ut ved bruk av et annet instrument, og en ny plastikklinse blir satt på plass. Hele operasjonen tar ca. 45 minutter. Her er en video av en kataraktoperasjon. https://www.youtube.com/watch?v=bdCwYrPAYSE Om du gruer deg veldig kan det være lurt å droppe å se denne videoen før inngrepet, men er sikkert spennende å se hvordan det foregår om du tåler denslags Det kan se ganske grotesk ut, men husk at dette er en av de vanligste øyeoperasjoner man får. Skjnner godt at du er engstelig, men inngrepet er over på et "blunk"
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2015 #3 Skrevet 28. februar 2015 Jeg har ikke gjort det selv, men en kollega gjorde det for noen år siden og hun var positivt overasket. Det går nok bra=) Anonymous poster hash: 623b2...ea9
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2015 #4 Skrevet 28. februar 2015 Dette er blitt en veldig rutine-operasjon, gjort på kort tid og du sendes hjem igjen samme dag. Lite sjans for komplikasjoner. Så du skal ikke grue deg . Du får masse bedøvelse, litt usikker på om du får den i flytende format eller om de må stikke med sprøyte i tillegg (da er du allerede bedøvd så det gjør ikke vondt), uansett går det bra. Øyet tåler mer enn du aner . Selve operasjonen foregår jo rett oppå pupillen, der skal de snitte litt, men da er du bedøvd og merker ingenting . Tror det er lite smerter forbundet, men mulig du kjenner litt etterpå. Har ikke tatt operasjonen selv, men jobber i bransjen så kjenner godt til den . Anonymous poster hash: 839b3...90c
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2015 #5 Skrevet 28. februar 2015 Tusen takk alle sammen. Dette beroliget meg.Jeg hadde xenon-behandling på øynene mine da jeg var yngre og det er det verste jég har vært med på. Da stakk de en sprøyte med lang nål inn i øyekrokene mine, før de festet "streng" i øyeeplet. Derfor er jeg engstelig for slike sprøyter 😯Anonymous poster hash: 64040...e9c
Gjest Solstråla88 Skrevet 28. februar 2015 #6 Skrevet 28. februar 2015 Har ingen erfaring med katrakt operasjon annet enn fra jobb. De aller aller fleste operasjonene er vellykket. Du kommer nok til å få et nytt liv. Husk og ha gode fukt dråper tilgjenngelig, man kan bli ganske tørr
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2015 #7 Skrevet 28. februar 2015 Jeg har ikke gjort det selv, men min mormor har operert begge øynene. Hun var overrasket over hvor kjapt og greit det gikk, og kunne ikke forstå at hun ikke hadde gjort det tidligere!Anonymous poster hash: 535fb...edb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå